Död artemia.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #16
    Ursprungligen postat av PlatyYngel
    Precis vad Patrik beskriver råkar jag ut för gång efter gång... Artemina lever nån timme men sen dör dom. Däremot kan det vara så att första omgången i kläckburken dör (brukar ganska snabbt suga upp dom och mata med, slinker ner dom med ), men nästa omgång ägg jag har i lever flera dagar utan problem... Men då har det dunstat mer vatten och salthalten är iofs högre, kanske ska prova med mer salt?
    Jag brukar köra med 1 matsked/liter. Och 2 liter vatten i varje burk, funkar utmärkt för mig åtminstone.

    Kommentar

    • rsoderberg
      • February 2007
      • 954

      #17
      Jag köpte 1dl artemia ägg hos Akvarielagret i Bromma för 2 år sedan, de har legat i en plastpåse under akvariet sedan dess. Provade igår att ladda en omgång till mina scalareyngel. Tog en glasslåda, en rågad matsked med bordssalt med jod i, ett kryddmått med ägg och halva locket som mellanvägg. Och det är inte sant vad artemia jag har fått och alla lever. Dyrt var det men det verkar som om det inte är något fel på kvalitén. Naturligtvis så blir föräldrarna tokig när jag matar, men å andra sidan så blir de det bara man går in i rummet.

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #18
        Ursprungligen postat av oaken
        Jag brukar köra med 1 matsked/liter. Och 2 liter vatten i varje burk, funkar utmärkt för mig åtminstone.
        Hmm, gör jag med... Och eftersom den andra kullen artemia i burken överlever vet jag inte vad jag gör för fel men det löser sej nog... Får väl mata från andra kullen
        / Marcus

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #19
          Testade med ca en liter varmare vatten, tidigare har jag bara lagt i kallt vatten, äggen och salttabletterna, kan ju vara något där som felar.
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #20
            Huruvida vattnet är kallt tror jag nog inte de bryr sig om. Kallt vatten gör snarare bara att de lever längre. Dock kläcks de ju snabbare i varmt vatten. Håller vattnet över 30 grader så kommer de förmodligen dö av syrebrist.

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #21
              Hmm, ja det är sant att det kan bli syrebrist. Den senaste kulturen blev det som vanligt kanske 50% döda... Ska låta saltet lösa upp sig riktigt och så har jag lagt i meer salt
              Mvh Patrik

              Kommentar

              Arbetssätt...