Levande foder som alla tar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chese
    • October 2007
    • 143

    Levande foder som alla tar

    finns det något levande foder som dåbe vuxna fiskar och yngel tar att odla?
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Det beror på hur stora de vuxna fiskarna är

    Kommentar

    • Chese
      • October 2007
      • 143

      #3
      de fiskar jag vet jasg kommer ha är kakaduciklider, fjärilsciklider och skalarer.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Jag tycker bäst om Cyklops just för att alla äter det. Men jag vet inget om att odla själv... Jag kör fryst... Cyklops sjunker inte bara till botten heller på en gång som Artemia gör.. Cyklops åker omkring så fisken hinner käka upp det mesta... Fräschare, inte så stora köttiga bitar.. Men det är klart att det inte går med Cyklops för dom som har stor fisk..
        Senast redigerad av Katharina; 24 February 2008, 21:52.
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Nykläckt artemia äter både vuxna och yngel av i alla fall Kakaduaciklider och Fjärilsciklider. Skalarer vet jag inte dock. Moina/Dafnier är ett annat alternativ. Sen finns ju olika typer av maskar som grindalsmask, mikromask m.m.

          Kommentar

          • Chese
            • October 2007
            • 143

            #6
            men 'ter vuxna och yngel mikromask? Jag har försökt med moina men de luktade hela tiden och så dog de efter några dagar., men ja ska nog inte ge upp. men jag vill ha något lättare. som alla fiskar äter som man kan odla. Dafiner verkar ju ganska smart men jag läste att de va bara encelliga alltså väldigt små. men ja kanske blandar ihop det.

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Ursprungligen postat av Chese
              men 'ter vuxna och yngel mikromask? Jag har försökt med moina men de luktade hela tiden och så dog de efter några dagar., men ja ska nog inte ge upp. men jag vill ha något lättare. som alla fiskar äter som man kan odla. Dafiner verkar ju ganska smart men jag läste att de va bara encelliga alltså väldigt små. men ja kanske blandar ihop det.
              Det bör de göra. Men ynglen äter ju de mindre och de vuxna de större. Sen vet jag inte om helt nykläckta yngel klarar av att äta mikromask, men ganska snart bör de nog klara av att göra det.

              Dafnier är likt Moina en vattenloppa. Som du kan fånga själv i dammar, eller odla.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av oaken
                Det bör de göra. Men ynglen äter ju de mindre och de vuxna de större. Sen vet jag inte om helt nykläckta yngel klarar av att äta mikromask, men ganska snart bör de nog klara av att göra det.

                Dafnier är likt Moina en vattenloppa. Som du kan fånga själv i dammar, eller odla.
                Odla dafnier är överskattat, lättare att hitta ett "pålitligt" ställe att fånga på då och då. Moina kan man tydligen odla med gott resultat, men jag har inte prövat själv.

                Däremot har jag goda erfarenheter av micromask, vuxna och yngel äter dem, de är lättodlade också. Grindalmask är också ett bra foder för alla fiskar som kan ta det, också rätt så lättodlat, väl värt ett försök om man vill odla foder själv. Kul komplement i alla fall.

                Annars är frysta "smådafnier"/bosmider eller cyklops några bra foder, det FINNS frysta aremianauplier också om man inte vill kläcka själv. Till de vuxna cikliderna kan man ge alla typer av mygglarver, samt att MYSIS är ett ypperligt foder för vuxna ciklider. Lycka till.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • PatrikN
                  • November 2007
                  • 116

                  #9
                  Jag odlar dafnier, grindals mask och syrsor. (syrsorna är till ödlan dock )

                  Men dafnierna har jag inte skördat med än men dom hoppas jag blir poppis ,
                  Grindals masken är bra att mata yngel med i alla fall.

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Mikromask kan man ju starta egen kultur av samt även pyttesmå kräftor(röda) som finns i stilla stående vatten på våren.
                    Har man större fiskar så kan man ju mata med yngel från andra fiskar...
                    Själv har jag zebra och blå ciklider som förökar sig som bara haren kan...deras yngel åker ner i karet med jaguarciklider och salvinis när de är runt 1cm stora...och de mindre ynglena ger jag till mina diskus och skalarer
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • Chese
                      • October 2007
                      • 143

                      #11
                      då kasnke micromask vore bra att ha som lavande foder fast de kanske bara sjunker och in te något rolitgt att fånga. Moina tycker mina fiskar om iaf.. men vädligt svårt tycker jag att lyckas och även hålla de luktfritt. men jag kanske ska ge de något chanser till.. dafiner verkar ganska bra annars

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Moina är klart värdefullare än mikromask eftersom det blir allt från smått upp till 2 mm.
                        Men moina är svårt men som sagt kan man få dem att går runt är det bäst.
                        Om moinan luktar är det troligen syrebrist i kulturen.
                        Mikromask är betydligt lättare och man kan mata med överflödet.
                        Jag ger en hel del till mina Endlers.
                        Och kläcker man artemia dessutom har man ju en hel del att välja mellan.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Chese
                          • October 2007
                          • 143

                          #13
                          men de kanke skulleva en bra idé att pröva micromak iaf..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...