Fodertips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Fodertips

    Funderar lite över maten jag ger till fiskarna, vill förstås ge dem en så bra sammansättning som möjligt. För tillfället varierar jag med flingfoder och frysta mygglarver.

    Räcker det med den typ av foder som jag ger, eller behövs mer och i så fall vad?

    Har hört att granulat ska vara bra, någon som har erfarenhet av detta foder?

    Vad ger du fiskarna för någon typ av mat?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Olika fiskar kräver olika foder och eftersom du inte talar om vilka fiskar du har lär det vara svårt att svara dig.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Ja givetvis behöver ni vet vilka fiskar jag har för att ge mig något tips, har 3 skalarer, 2 fjärilsciklider, 20 kardinaltetror, 4 siamesiska algätere, 1 ancistrus.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Cikliderna och tetrorna äter ju i sin naturliga miljö till stor del små ryggradslösa djur och malen rätt mycket grönt.
        Lämplig blandning vore kanske
        1/ Huvudfoder (antingen granulat eller flingor).
        2/ Fryst cylops (frmaförallt mer hälsosamt för människan än röda mygg, samtidigt som det förstärker fiskarnas färger).
        3/ En maltablett (grön) 2-3 ggr i veckan.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • bubbis
          • February 2003
          • 425

          #5
          Det jag hittade om cylops var att det är frysfoder, är det någon slags insekt?

          Hur ofta ska man variera "huvudfodret" och det frysta fodret?

          Kommentar

          Arbetssätt...