Är detta artemia är jag besviken!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Är detta artemia är jag besviken!

    Ja jag köpte en förpackning Artemia med märket ”Hobby” från zoobutiken för att kläcka och mata fiskarna med. Gjorde som i beskrivningen här på forumet och kläckte dem i en Big Pack burk med saltvatten och en vattentemperatur på runt 24-26 grader. Efter ca 28 timmar hade kanske 20% kläckts och det som kläckts var pytte pytte pytte små, max 0,2mm stora.

    De gick knappt att se i burken men med pannlampa på huvudet och med en spruta i handen lyckades jag suga upp en del som kläckts och sköljde dem sedan i ett kaffefilter. Fattade inte hur de stackars fiskarna skulle få syn på dem och kunna äta dem, och mycket riktigt fattade de heller inte vad det var när jag matade med dessa i karet.

    Är det detta jag betalt 77:- för, och hur mycket nyttigt får en fisk i sig av dessa nära mikroskopiska djur? Jag hade hoppats på att få mata dem med något som de åtminstone skulle kunna få syn på. Är det jag och mina fiskar som är närsynta eller var det nå fel med dessa ägg?

    Finns det något annat smaskigt som fiskarna kan få som mat som har lite större ”kroppshydda”
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kläckningsprocenten varierer väldigt mycket mellan olika fabrikat, hur gammal artemian är, hur artemian har förvarats, samt vilken salthalt man använt, samt tempen.
    Är allt detta optimalt så skall man i alla fall ha en kläckning på minst 70-80% - är något av detta inte optimalt så kan resultatet bli mediokert som i ditt fall. Vad gäller artemia så är det bästa tipset att fråga vad någon odlare använder och under exakt vilka förutsättningar som denne kläcker artemian vid. Sedan får man testa sig fram.

    Vad gäller storleken så kan den också variera mellan olika fabrikat och eftersom det är avsett för små yngel så skall det ju vara litet.
    Bäst är också att mata i rena akvarier (dvs åtminstone utan bottenmaterial) så att fiskarna lättare hittar fodret
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Miina
      • April 2005
      • 215

      #3
      Kläckt artemia brukar man ge åt bebisarna, inte åt fullvuxna fiskar (rätta mig om jag har fel ). Hur skulle det vara att testa fryst artemia istället? Då är det ju fullvuxen artemia som är betydligt större än nykläckt.
      Kram Miina

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Som miina säger: nykläckt artemia är ett yngelfoder. Själva poängen med dem är att de är så små (och att de sprattlar, vilket stimulerar ynglen att hugga). Till större fisk kör man med fryst, vuxen, artemia.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Du odlar ju upp artemian till den storlek som passar dina fiskar.
          Låter du artemian gå kvar och matar den så växer den ju till vuxen storlek. De lägger ju då även nya ägg du kan kläcka om. Jag har dessutom sparat sådana ägg som mina uppfödda artemia lagt, torkat och kläckt dem senare. har gått utmärkt.
          Så något dyrt foder tycker jag inte det är.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Eurydike
            Så något dyrt foder tycker jag inte det är.
            Men med en kläckning på 20% så blir det rätt dyrt, fast det är ju som sagt något som är fel om så lite kläcks
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Men med en kläckning på 20% så blir det rätt dyrt, fast det är ju som sagt något som är fel om så lite kläcks
              Jaha, ojdå. Jag missade den procenten. Läste om hur små de var och trodde det vara bara det som var besvikelsen. Jag får ha mindre bråttom nästa gång

              Kommentar

              • Fridas
                • September 2007
                • 629

                #8
                Ja det var väldigt få som kläcktes, max 20%. Ska testa igen
                och göra i ordning en ny omgång ikväll och se hur det går
                med den. Artemian kläckte jag just till ynglen, 6 små guppys
                men de såg dem inte överhuvudtaget för de var så små artemior.

                Måste vara något som inte stämmer med storleken på dem också,
                bilden här på forumet visar något i den storlek jag hade trott att
                de skulle vara. Men den artemian jag fick fram hade de inte gått
                att få på bild kan jag lova.

                Tusen tack för alla svar!! Ska som sagt testa igen och se om det
                blir anorlunda denna gång!
                ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  Men låt dem bli lite större den här gången då. De växer fort.

                  Kommentar

                  • Loelle
                    • July 2007
                    • 623

                    #10
                    När jag kläcker artemia har jag märkt att alla inte kläcks på en gång. Jag hittar nya varge dag i nästan en vecka! Kanske dina oxå tar lite längre tid på sig.
                    Lelle
                    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fridas
                      Ja det var väldigt få som kläcktes, max 20%.
                      Dåliga ägg. Och guppy ser visst artemia, försök inte.

                      Måste vara något som inte stämmer med storleken på dem också,
                      bilden här på forumet visar något i den storlek jag hade trott att
                      de skulle vara. Men den artemian jag fick fram hade de inte gått
                      att få på bild kan jag lova.
                      Nykläckt artemia är, beroende på vilken stam det är, mellan 0.3 och 0.8 mm. De är pyttesmå.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Fridas
                        • September 2007
                        • 629

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Dåliga ägg. Och guppy ser visst artemia, försök inte.
                        Det är faktiskt helt sant!! Det var det som gjorde mig irriterad. Inte så kul att ha dessa levandes i karet när man inte vet vad det blir av dem. Antingen såg mina yngel dem inte, eller så strunta de helt enkelt i att äta dem. Tycker dock att det sistnämnda skulle vara mycket märkligt eftersom så många säger att det ska vara en delikatess för fiskar och yngel. Och med tanke på hur fruktansvärt små de var så skulle jag inte vara så förvånad om de inte såg dem, de var ju knappt större än de små partiklar som flyter runt i karet i form av damm och små små sandkorn.

                        Kan förstå att de har ett "Bäst före" datum. Konstigt är det bara att det inte finns något om det på förpackningen. Klart att butiker säljer av dessa även om de är gamla om de kan tjäna pengar på dem. Men hur ska man då veta om de är "färska" eller inte?
                        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #13
                          Verkar helt otroligt att dina guppys inte skulle se nykläckt artemia, helt otroligt att du inte kunde se dem själv, heller. Jag brukar mata med nykläckt artemia även till vuxna fiskar mellan 4-6cm och de ser den då utmärkt, så det verkar konstigt att dina inte skulle göra det. Och då kläcker jag nästan enbart en av de minsta sorterna av artemia

                          Kommentar

                          • jesper_b
                            • June 2006
                            • 1201

                            #14
                            Mina stora skalarer ser till och med nykläckt artemia. så dina guppy borde se det tycker jag. har du provat att kläcka artemian i en flaska med en luftpump som rör på vattnet, jag får högre kläckning då än i en glassburk.

                            Och kom ihåg om du ska få artemian större måste dom ju matas annars förlorar dom nästan all näring. Finn speciel mat till dom men micron borde
                            fungera.

                            Och det behöver inte bubbla mycket bara så att vattnet rör sig lite.
                            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                            Mina Malar:
                            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                            Kommentar

                            • Fridas
                              • September 2007
                              • 629

                              #15
                              Sen kanske det också beror på hur många man lyckas kläcka och mata med, är artemian aningen större än den jag fick, tänkte på det azur skrev att vissa blir upp emot 0,8mm (så stora var verkligen inte dessa) och om det ges mycket på en gång kanske de uppmärksammar dem i vattnet på ett annat sätt. Önskar verkligen att ni hade sett hur det såg ut så att ni själva fått se. Jag kunde se dem röra sig om jag ansträngde mig, min sambo kunde inte ens det.

                              Denna bild är på ett av de större artemiaäggen innan det är kläckt:

                              När de är nykläckta är de ungefär hälften så stora!!
                              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...