Min fisksoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonnax
    • September 2007
    • 15

    Min fisksoppa

    Nu undrar hur ska jag egentligen mata min fisksoppa. Är alldeles ny, och fick med akvariet matburk till "alla akvariefiskar". Men det är kanske inte så bra för alla slags fiskar eller??

    Hos mig finns det iaf en kampfisk-kille, svärdbärartjejer och platys, samt två minimalar. Vilken foder skulle ni rekomendera?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Funkar bra med ett generellt foder, plus algtabletter till malarna.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Vad är det för malar? Det finns otaliga olika arter så utan att veta vad det är för art går det inte att rekommendera nån lämplig mat.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Som sagt, ta reda på vad du har för mal (köttätande eller algätande?) och köp maltabletter utifrån detta.

        Vad jag också ville tillägga är: Ett vanligt fel många gör i början är att mata alldeles för mycket. Gör inte det! Då kan du få problem med nitrit.. Mata väldigt sparsamt nu i början, varannan eller var tredje dag och bara så mycket som fiskarna äter upp direkt - inget får falla till botten!

        (Förutom maltabletten förstås... Den kan du lägga i en liten bit av, typ en halv tablett, när ljuset i akvariet varit släckt ett tag på kvällen.)
        / Ebba

        Kommentar

        • jonnax
          • September 2007
          • 15

          #5
          Malarna är algätande, så ska springa förbi djuräffaren och köpa lite algtabletter.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Prova även en liten bit grönsak till malarna ibland, som även de övriga fiskarna gillar att knapra på. Populära grönsaker bland malarna brukar vara broccoli, squash, zuccini, gurka och gröna ärtor.
            Du kan förvälla dessa om de inte vill sjunka, men har de inte ätit upp det inom ett dygn så får du plocka upp det igen.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...