Röda mygg från Hornbach

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #31
    Måste nog poängtera att jag förutom att mata med röda mygglarver, även matar med frysta dafnier/bosmider i två storlekar, frysta vuxna artemia, torrfoder (minst 3 sorter med olika sammansättning) och då och då med levande dafnier och cyklops, med inslag av levande vita mygglarver.....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Zlim
      • October 2007
      • 17

      #32
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Så om fiskarna gillar ett foder så är det bra menar du - i så fall är de smartare än vi människor som häver i oss en massa dålig mat trots att det är ohälsosamt.
      Nej - fiskarna är inte så smarta som människor och när vi håller dom i ett akvarium är det vårt ansvar att ge dem ett foder som är bra för deras hälsa.

      de vet jag sen innan, men om de inte äter vad ska man göra åt saken då, då??

      vet du något bra foder, kör på cichlid basic granulat foder till de stora och något linande till de små.. men sen har vi groderna, vad skulle de behöva då, de finns väl någon sorts tabletter som sjunker??

      kom med bra förslag... sånt som går köpa, orkar inte fixa sj var dag..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Fiskar äter när de blir hungriga. Klogrodor tar väl det mesta - hackad fisk, insekter, annat frysfoder, vuxna tar pellets etc.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #34
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Fiskar äter när de blir hungriga. Klogrodor tar väl det mesta - hackad fisk, insekter, annat frysfoder, vuxna tar pellets etc.
          Skulle tro också att hackad daggmask passar grodorna förträffligt, eller hur?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #35
            Ursprungligen postat av tummen
            Skulle tro också att hackad daggmask passar grodorna förträffligt, eller hur?
            Även om det låter lite läbbigt - så stämmer det helt säkert
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • hfh75
              • April 2005
              • 595

              #36
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Så om fiskarna gillar ett foder så är det bra menar du - i så fall är de smartare än vi människor som häver i oss en massa dålig mat trots att det är ohälsosamt.
              Nej - fiskarna är inte så smarta som människor och när vi håller dom i ett akvarium är det vårt ansvar att ge dem ett foder som är bra för deras hälsa.
              Haha.... ursäkta Kjell men nu fick du hansen att skriva det där igen.....
              Och det låter lika bra varje gång...
              /Fredrik

              -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #37
                Ursprungligen postat av hfh75
                Haha.... ursäkta Kjell men nu fick du hansen att skriva det där igen.....
                Och det låter lika bra varje gång...
                Ja men man kan ju börja fundera om det stämmer ibland (ja det där att människor är smartare än fiskar menar jag=
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • hfh75
                  • April 2005
                  • 595

                  #38
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Ja men man kan ju börja fundera om det stämmer ibland (ja det där att människor är smartare än fiskar menar jag=
                  Nja.... jag tror nog vi överskattar vår förmåga de allra flesta gångerna faktiskt... men men...
                  Så länge mina fiskar äter röda mygg trycker jag i mig pizza... vi får väl se vem som är smartast och slutar först...
                  /Fredrik

                  -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

                  Kommentar

                  • rsoderberg
                    • February 2007
                    • 954

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Bra - jag slutade faktiskt också helt med att använda röda mygg av just den anledningen.
                    Kjell. Jag hade fel i en tråd där jag skrev att vi aldrig håller med varandra, i detta ärende så håller jag med dig helt och hållet.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Även om det låter lite läbbigt - så stämmer det helt säkert
                      Äckligt eller inte, DÄR är du och jag alltså överens?!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #41
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Äckligt eller inte, DÄR är du och jag alltså överens?!
                        Jepp för grodor så är det OK, som tillskottsfoder även till en del carnivora fiskar.
                        Sen bör väl nämnas att grodor väl behöver lite kalk också
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Zlim
                          • October 2007
                          • 17

                          #42
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Fiskar äter när de blir hungriga. Klogrodor tar väl det mesta - hackad fisk, insekter, annat frysfoder, vuxna tar pellets etc.
                          fiskarna verkar äta allt jag slänger i när de blir hungriga... (fiskmat) men groderna åt inte på en vecka, så jag började slänga i mygglarver igen av märket finafisken.. vill helst sluta med det efter de ni berättat.. får väl testa pellets.. slängde i en räka idag å den försvann, men de kan jag la inte mata med varje dag... vill jag ju själv äta dem=) hur länga kan de klara sig utan mat tros?? vill ju inte testa precis:P

                          tänkte skulle testa pellets.. fnns de för storlekar, kan silverhajen med äta dem?? ca 20cm

                          hur vet man om en fisk ska ha proteinrik mat eller inte? kör ju med granulat 16 vitamins??

                          tacksam för svar!!

                          Kommentar

                          • fisknörd
                            • October 2007
                            • 3

                            #43
                            grodmat

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jepp för grodor så är det OK, som tillskottsfoder även till en del carnivora fiskar.
                            Sen bör väl nämnas att grodor väl behöver lite kalk också
                            Vad är det egentligen grodor ska äta?

                            Kommentar

                            • fisknörd
                              • October 2007
                              • 3

                              #44
                              Pellets funkar alldeles utmärkt för mina silverhajar så det kan du ge dom!

                              Kommentar

                              • fisknörd
                                • October 2007
                                • 3

                                #45
                                en snabb fråga! äter grodor röda frysta mygglarver? och en sak till, hur stora blir dom och vilka andra fiskar kan dom äta upp?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...