flygande djur.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    flygande djur.

    Tjena.
    Mata fiskarna med flugor har jag för mig ska vara okej, men finns det någon typ av flygande djur som är mindre lämpligt å mata med? Myggor, knott, flugor, getingar?
    Vet ni om det går att konstruera någon sorts fälla för något flygande djur?

    /fredd
    www.frfoto.tk
  • Guest

    #2
    He he...Nåja det tål ju att tänkas på...
    Ge mig lite tid så ska jag nog komma på nåt bra.. Om du nu inte vill använda flugtejp. Eller elektrisk flugsmällare...
    Myggor o knott samt alla typer av flugor tycker jag verkar logiskt att ha som fiskmat..Men geting??

    Kommentar

    • hampusfunke
      • March 2007
      • 14

      #3
      Hade jack dempsey tidigare... dom levde efter mottot "går det ner är det mat"
      de åt allt från Corn Flaces tilll getingar & humlor..

      är bara fisken stor nog att döda bytet med en gång så.. (bör kanske inte prövas till t.ex apistogramma el dyl!!
      Senast redigerad av hampusfunke; 02 September 2007, 12:36.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Geting skulle jag nog personligen undvika, om jag inte dragit ut gadden på den.

        Annars är väl elektrisk flugfälla ett bra sätt att få ihop mängder av döda insekter.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • icejoy
          • August 2006
          • 593

          #5
          Mina molly käkar gärna bananflugor Tänkte att jag skulle prova efter att jag hade haft frukt i köket och tänkte inte på att det var rötmånad så nu hittar jag några st om dagen. Dom vet precis vad det handlar om när jag står lutad över karet och stoppar ner ett finger. I början tog det ett litet tag innan dom tog den men nu glufsar dom i sig dom glatt,
          ___________________________________________
          ___________________________________________
          Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Det finns vissa insekter, framförallt skalbaggar och skinnbaggar, som både luktar och smakar väldigt illa. Jag tror inte fiskarna skulle gilla sådana särskilt mycket. Det jag närmast kommer att tänka på är nyckelpigor, jordlöpare och bärfisar, men det finns säkert flera.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av fredd
              Vet ni om det går att konstruera någon sorts fälla för något flygande djur?
              Slog mej just att en fjärilshåv borde vara utmärkt till detta iaf under sommaren. Det var visst någon här i Jönköping som använde den frekvent förr iaf.
              Sedan kan man ju förstås odla vinglösa bananflugor
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Connyboy
                • August 2006
                • 80

                #8
                Hur gör man det? Kräver det stor arbetsinsats?... Eller skojjar du bara med mig? Vart kan jag läsa mer om det? (Om du inte skojar med mig... :-))

                Kommentar

                • Olivin
                  • July 2006
                  • 573

                  #9
                  Bananflugor är ett klassiskt foder, vissa akvarieaffärer har startkulturer på den vinglösa sorten. Södermalms Akvariebutik är en jag känner till.

                  Vart kan jag läsa mer om det?


                  Medlem i VAAF www.vaaf.se

                  Kommentar

                  • Anneth
                    • August 2006
                    • 412

                    #10
                    Vinglösa bananflugor finna annars att köpa färdiga, bla finns dessa kryp att köpa från Cricket Express, deras email är: cricket.express@swipnet.se

                    Jag handlade en del foderinsekter därifrån förr, dom är snabba med att skicka efter att man har betalat in till dom.
                    Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                    Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Bor man i stockholmsområdet rekommenderas Södermalms akvarieaffär å det varmaste. Deras bananflugor flyger faktiskt inte. Vilket man sällan kan konstatera om bananflugor från andra källor. Men sedan får man passa sej så man inte får in vilda bananflugor i sina odlingar för då flygs det en del i framgent...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Här var det buggigt värre
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Fiddan
                          • June 2006
                          • 885

                          #13
                          Är det inte bara att tända en fackla på trädgården och gå in lite och sedan återvända 20 min senare beväpnad med håv?
                          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                          Kommentar

                          • NULL
                            • August 2007
                            • 45

                            #14
                            Krullvingade bananflugor uppväxta på havregrynsgröt är väldigt smidigt foder.
                            Har man större fiskar har jag sett att det finns krullvingade husflugor också.
                            "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

                            Kommentar

                            • taxidermy
                              • January 2007
                              • 298

                              #15
                              Man kan odla hoppstjärtar också, mina småfiskar gillar att jaga dem

                              Kommentar

                              Arbetssätt...