Odla vuxen artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Ursprungligen postat av Azur
    Fast salthalt mäts i VIKT%, inte VOLYM%.
    En rågad matsked bordssalt innehåller avrundningsvis 20 gram salt, dvs två rågade matskedar till en liter vatten blir cirka 40 ppt = 4%.
    Volym är ju oftast lättare att beräkna.
    Mao multiplicera volym% med 1,3 för att få vikt% när det gäller natriumklorid om jag förstått dej rätt, Azur. Gäller det grovkorningt salt som de flesta troligen använder också?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ursprungligen postat av erikthur
      Gäller det grovkorningt salt som de flesta troligen använder också?
      Jag vet inte, men betvivlar att det blir samma. Att en rågad matsked bordssalt väger 20 gram kom jag fram till genom att ta med mig ett urval av mina matskedar & en bytta JOZO salt till jobbet, och väga hur mycket de innehöll. Jag gjorde det för att få fram ett enkelt sätt att få cirka rätt salthalt inför min "kläcka artemia" artikel.

      Det fina med artemia är dock att den är så anpassningsbar så troligen kan man höfta nästan hur som helst och det fungerar, dvs man kan nästan säkert anta att en sked grovsalt väger samma som en sked finsalt utan att det påverkar resultatet.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • matte159
        • March 2007
        • 1147

        #18
        Ursprungligen postat av Kjaer
        Hær ær en beskrivning, fast den ær ju på danska... http://www.akvariesiden.dk/akvariet/..._ny.php?id=362


        Va lätt det var att läsa Danska! Så fort danskarna öppnar munnen fattar man ju inte ett ord, men att läsa det var en helt annan sak. Det kanske är för att jag har norrmän runt mig så fort jag går ner på stan, inte vet jag !
        Mvh
        Mathias
        Fotoalbum

        Kommentar

        • Loelle
          • July 2007
          • 623

          #19
          Hur mkt salt?

          Jag har hittat massor med olika svar angående hur mkt salt man skall tillsätta efter det att Artemiorna är kläckta. Jag tänkte ha dom i ett 12L plastkar efter kläckning med glasspaketsmetoden. Hur mkt salt skall jag ha i?
          Lelle
          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

          Kommentar

          • Loelle
            • July 2007
            • 623

            #20
            Ursprungligen postat av Loelle
            Jag har hittat massor med olika svar angående hur mkt salt man skall tillsätta efter det att Artemiorna är kläckta. Jag tänkte ha dom i ett 12L plastkar efter kläckning med glasspaketsmetoden. Hur mkt salt skall jag ha i?
            Ingen som vet?
            Lelle
            "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              Jag skrev fortlöpande anteckningar om mina försök som jag gjorde för tre år sedan i min dagbok som jag fick flytta till zoonen när zoopet blev golden:

              Läs nerifrån och upp. Lita mer på det som står där än på mitt minne.
              Jag körde bl a med min sedvanliga dosering 4 tsk per liter.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Loelle
                • July 2007
                • 623

                #22
                Ska man höja salthalten eftersom? Hur gör man det? Är det bara att hälla i mer salt? Klarar nyfödda ungar oxå "vuxen-salt"?
                Lelle
                "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Höja salthalten kan man göra på direkten.
                  Sänka salthalten gör man försiktigare.
                  Högst en halvering av salthalten rekommenderas per tillfälle.
                  God regel även för fiskar.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    För skojs skull att prova för många år sen drog jag upp dom på rågmjöl bara och luftpump. Näringsvärdet struntade jag i utan provade bara. Det funkade med det t o m. Så direkt svårt är det inte.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Loelle
                      • July 2007
                      • 623

                      #25
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      För skojs skull att prova för många år sen drog jag upp dom på rågmjöl bara och luftpump. Näringsvärdet struntade jag i utan provade bara. Det funkade med det t o m. Så direkt svårt är det inte.
                      Rågmjöl? Hade du det som mat eller? Jag kläcker mina i ett glasspaket. Sen suger jag upp dom med en dosspruta från apoteket och flyttar över dom till 12L med luftslang i ena hörnet. Jag har satt en plastbit med massor med små hål i så att artemian inte ska simma in i bubblorna (har hört att dom kan skadas av det). Vad mer kan man mata dom med?
                      Lelle
                      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #26
                        Jag tror jag matade med jäst/lösning och gröna alger men det står väl i anteckningarna eller...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #27
                          Jo men näringsvärdet var nog inte på topp på dom, mina alltså. Som vanligt är ju foder av olika slag man föder upp bättre om dom får bra mat.
                          Senast redigerad av eriahl; 14 August 2007, 00:09.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • legob
                            • May 2007
                            • 642

                            #28
                            Denna burk har blivit övergiven helt och hållet under ngr veckor. Jag har bara skvätt i lite vatten så innehållet inte torkar ut.

                            Kvar har blivit denna ensamma räka. Undrar om den känner sig ensam...

                            Den manipulerade bilden visar rätt stiligt hur djuret egentligen ser ut.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            Arbetssätt...