Thai Fairy Shrimp Eggs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • quarantino
    • February 2007
    • 350

    #16
    Intressant, måste man ta utomhusvatten?

    Kan de tänkas funka till mindre betta yngel?

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #17
      Ursprungligen postat av tummen
      Då är de MINDRE än vanliga artemianauplier i alla fall, eller är de lika stora?
      Jo, de är klart mindre och genomskinliga som vatten. Lätta att missa faktiskt.

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #18
        Ursprungligen postat av quarantino
        Intressant, måste man ta utomhusvatten?

        Kan de tänkas funka till mindre betta yngel?
        Jag tog vatten från Strömmen för att "tjuvstarta" algväxten. Men då får man med annat också - som denna mygglarv.

        Det verkar fungera långt över mina förväntningar med det vattnet. Burkarna med kranvatten (Norrköping) däremot tynar.
        Av de ganska torftiga beskrivningarna på nätet gissar jag mig till att de gillar "skitigt" vatten.De är väl allätare tänker jag.

        I två burken har jag satt till brunnen hönsskit. Vi får se.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • NULL
          • August 2007
          • 45

          #19
          Med risk att bli tjatig, hur går det, växer de?
          Har du försökt haft dem så att de har börjat förökats sig?
          "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Mindre än vanlig artemia??? Det är ju attans intressant det!
            Var det hyfsad kläckprocent på äggen?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Olivin
              • July 2006
              • 573

              #21
              Hittade denna "skötselmanual", kanske till någon nytta.



              Denna länk verkar gälla för Fairy Shrimp (Branchinecta lindahli) och det är kanske inte samma art som den thailändska, men borde kanske inte spela någon roll. Iaf så står det att en uttorkningsperiod för de nya äggen behövs för vidare odling.
              Medlem i VAAF www.vaaf.se

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #22
                Så här ser en sötvattenartemia ut idag.

                Jag såg inte till burken två dagar och tittade besviket på en tom burk men i förtoringsglas ser man att de lever och frodas. De är svåra att upptäcka nästan genomskinliga som de är och utan förstoringsglas hade jag nog bara slängt bort innehållet.

                Hur de bäst odlas vet jag inte - jag experimenterar med olika burkar. Klart verkar vara att de trivs bäst nere vid botten. De konkurrerar med stora mängder vattenloppor och hoppstjärtar (?) som följer med äggen. Kanske har jag dem för ljust nu. Jag funderar på att göra en burk som till hälften är mörk och till hälften ljus så kan man ju se vart de frivilligt söker sig.

                Riktigt hur mycket mat de vill ha vet jag inte heller. På nätet har jag hittat bara en anvisning och den är på thailändska. Det är uppenbart att thailändarna vill bevara hemligheten för att kunna starta massproduktion.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • legob
                  • May 2007
                  • 642

                  #23
                  Här är lite bilder på de tre kända thailändska arterna och deras utbredning.
                  Det man får när man köper är förmodligen S. sirindhornae. S. siamensis är ytterst sällsynt anses det och är känd bara från två fyndorter.

                  Alla arterna lever i vatten som regelmässigt torkar ut och det anses vara förklaringen på att äggen kläcks oregelbundet under lång tid. Det står också på flaskan att man inte skall slänga bort pulvret som ligger på ytan när man suger bort de första nauplierna utan vänta - det kommer mer.

                  Om den går att odla i hemmiljö är nog föga sannolikt med tanke på reproduktionssättet men vem vet... ?
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #24
                    Ursprungligen postat av Olivin
                    Hittade denna "skötselmanual", kanske till någon nytta.



                    Denna länk verkar gälla för Fairy Shrimp (Branchinecta lindahli) och det är kanske inte samma art som den thailändska, men borde kanske inte spela någon roll. Iaf så står det att en uttorkningsperiod för de nya äggen behövs för vidare odling.
                    Den här anvisningen liknar rätt så mycket det lilla som finns på thailändska så den sortens räkdjur lever nog rätt så likartat.

                    Kommentar

                    • Olivin
                      • July 2006
                      • 573

                      #25
                      Kunde inte låta bli, utan har också beställt en burk. Får se hur det går.
                      Medlem i VAAF www.vaaf.se

                      Kommentar

                      • legob
                        • May 2007
                        • 642

                        #26
                        Ju fler som prövar desto fortare läs vi oss hur man skall göra.

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #27
                          Ja inte är det big bizniz så långt.
                          Order nr 19 varav minst 3 från Sverige då...
                          Jag prövar således också men den minsta portionen (15 USD + 5 USD i frakt).
                          Går det så går det annars får det allt vara.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Olivin
                            • July 2006
                            • 573

                            #28
                            Order nr 19 varav minst 3 från Sverige då...
                            Min var order no. 18 ...
                            Medlem i VAAF www.vaaf.se

                            Kommentar

                            • legob
                              • May 2007
                              • 642

                              #29
                              Dagens bilder från odlingen.

                              Vad jag tror vara två arter av vattenloppa (en med tydliga ägg) och en myriad andra småkryp som jag inte har en aning om vad det är - alltifrån mini till rkitigt mini. Somliga stillsamma, andra blixtsnabba.

                              En snabb blick på en artemia - genomskinlig och svårfångad med kameran.

                              Det här fodret måste ja bara vara det ideala när man åker bort ett tag. En liten sked och fodret kläcks allteftersom.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • erikthur
                                • March 2004
                                • 9953

                                #30
                                Ursprungligen postat av legob
                                Vad jag tror vara två arter av vattenloppa (en med tydliga ägg) och en myriad andra småkryp som jag inte har en aning om vad det är - alltifrån mini till rkitigt mini. Somliga stillsamma, andra blixtsnabba.
                                En snabb blick på en artemia - genomskinlig och svårfångad med kameran.
                                Det här fodret måste ja bara vara det ideala när man åker bort ett tag. En liten sked och fodret kläcks allteftersom.
                                Jag läste något liknande på killie-talk för något år sedan men då var det en startkultur av amerikanska Triops som diskuterades. Dom är tydligen också kontaminerade av dafnier och annat småt och gått.
                                Killies is a lifetime passion

                                Kommentar

                                Arbetssätt...