den bästa levandefödan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • durgnas
    • June 2007
    • 232

    den bästa levandefödan?

    Vilken mat är bäst och lättast att mata med? hörde att rödamygg inte va så bra.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vad har du för fisk?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • durgnas
      • June 2007
      • 232

      #3
      har en lite blandning...silverhajar, delfinciklider och black gost + lite malar.
      Matar för tillfället med flingfoder och lite fryst spätta som jag fick över en gång. Köpte hem lite artemiaägg som jag tänkte skulle få växa på sig mig det gick inte så bra.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Fryst foder är inte fel, det finns mängder att välja mellan.
        Frysta mygglarver finns i flera olika sorter, röda, vita och svarta men eftersom frågan gällde levande foder så är det svarta mygglarver, dafnier och cyklops som du kan fånga själv just nu.
        Odla artemia är inte fel och till vintern kan även du få tag i levande vita mygglarver.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • durgnas
          • June 2007
          • 232

          #5
          blev lite fel...jag menar frysfoder eller något liknande...behöver inte vara levande bara något bra foder till köttätande/allätande fiskar

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            guppy yngel
            du kan ha ett litet kar "vid sidan om" med guppy...
            / dtoppen /

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag matar med många olika sorters foder, dels de olika sorterna mygglarver, ox- och kalkonhjärta till mina diskus som även de andra fiskarna gillar, räkmix samt artemia. Malarna får algtabletter och grönsaker på kvällen som lite extra snacks så det är bara att kolla in vad affären har hemma.
              Det populäraste ändå är när man tar håven och fångar levande foder.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jag slår ett slag för räk-kött & räk-rom (från nordhavsräka), och för hackad daggmask.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Jag slår ett slag för räk-kött & räk-rom (från nordhavsräka)
                  Det kan jag hålla med om, köper du räkor någon gång så spara på dig rommen, den är en riktig favorit även för fisken!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • durgnas
                    • June 2007
                    • 232

                    #10
                    ok tack så mycket för er hjälp...men är det bäst att ge flingfoder som bas och sedan mata med annat någon gång ibland? eller ska typ räkmix eller nått annat vara basen?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Dagens flingfoder är såpass bra och har du ett bra märke kan det gott vara basen till många sorters fisk.
                      Tänk på att det är bäst-före datum på torrfoder och de tappar en del i kvalité eftyer ett tag. Själv använder jag inte mycket torrfoder, varken flingor eller granulat annat än till yngel.
                      Men jag undrar om din BG äter flingfoder då de kan vara ganska kinkiga med maten?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • rödtoppen
                        • June 2006
                        • 3148

                        #12
                        jag brukar ge mina flingfoder och sjunktabletter som basföda.
                        ca 2 ggr i veckan får de räkmix.
                        1 gång/vecka frysta vita mygglarver
                        / dtoppen /

                        Kommentar

                        • durgnas
                          • June 2007
                          • 232

                          #13
                          spöket äter flingfodret med god aptit, den simmar upp och ned vid vattenytan i en himla fart. Den brukar även ta av maltabletterna, lägger sig ofta under gibbicepsen och äter samtidigt som den. Flingorna jag har är "Tetra Pro color"
                          Är frysta vita/svarta mygg bättre än frysta röda?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ja det är de. Röda kan få fart på fisk som matvägrar, men en del människor kan få väldiga problem med allergier av detta.
                            De svarta mygglarverna säger många att fiskarna får fart på leken av, och det kan kanske stämma.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Jag slår ett slag för räk-kött & räk-rom (från nordhavsräka), och för hackad daggmask.
                              Hur länge håller sig rommen om man har den fryst?
                              Ger du färsk daggmask? Är det ingen risk att den "skitar ner" vattnet?

                              Själv använder jag med torrfoder som bas, då det innehåller allt.
                              Men ger fryst/levande 2 gg/veckan, samt grönfoder vs. algtabletter varje dag.
                              O-Nip ger jag 1 gg/veckan. Det älskar dom!
                              Har 14 olika sorters torrfoder att variera med, men det är ju inget man måste ha...
                              Det har bara blivet så...
                              (Har gjort ett utfodrings-schema för att hålla ordning på allt!)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...