Foder, hur mycke??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chefenslillatuva
    • June 2007
    • 15

    Foder, hur mycke??

    Jag har fem stora skalarer, två gurami (10cm) en regnbågshaj (10)cm, en liten ål och tre malar i ett 100l kar.
    Matar dom 2-3 gånger om dagen och på kvällen får malara en tablett malfoder. Ca två gånger i veckan får dom två "rutor" frusna mygglarver.

    Fiskarna blir helt tokiga bara man öppnar luckan och ska ge dom mat. Dom äter upp på en gång och jag tycker att jag ger dom mycke eftersom alla säger att man inte får ge dom för mycke och att man lätt matar ihjäl dom.
    Hur mycke är för mycke??? Jag skule lätt kunna ge dom dubbelt så mycke och ändå skulle de inte sjunka speciellt mycke till botten..

    När ja köpte akvariet begagnat (med alla fiskar men endast en mal) så fanns de alger på rutorna, gruset och vissa växet, men edan ja släppte ner mina två andra malar så har dom rensat upp rejält.
  • Verbal-slaughter
    • June 2007
    • 272

    #2
    um... 2-3 gånger om dagen? Kunna ge dom mera?


    Jag har massa ciklider, jag matar dom EN gång VARANNAN dag... Fiskar fattar inte att dom ska sluta käka, du får inte ge dom sådär mycke, sluta med det... Dom kanske inte käkar ihjäl sig men nitriten kommer ta kol på allihop.

    Sluta ge dom så mycke och vänta på att nån som e mer erfaren av såna fiskar kommer och berättar hur mycket du ska ge... Det är INTE 2-3 gånger om dagen iaf

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Jo visst kan man mata 2ggr/dag OM man ger en lagom mängd... jag ger mat 2ggr/dag i mina akvarier! Om man har tillräcklig filtervolym med bra biologisk filtrering så kan man mata på ganska bra men har man tex ett innerfilter i ett 100L med ganska mycket fisk så bör man se upp! Frågeställaren bör nog snarare fråga sig om det är OK med skalare mm i ett 100L kar... svaret är absolut inte!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Verbal-slaughter
        • June 2007
        • 272

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Jo visst kan man mata 2ggr/dag OM man ger en lagom mängd... jag ger mat 2ggr/dag i mina akvarier! Om man har tillräcklig filtervolym med bra biologisk filtrering så kan man mata på ganska bra men har man tex ett innerfilter i ett 100L med ganska mycket fisk så bör man se upp! Frågeställaren bör nog snarare fråga sig om det är OK med skalare mm i ett 100L kar... svaret är absolut inte!
        Som du ser så skriver han/hon:
        "Hur mycke är för mycke??? Jag skule lätt kunna ge dom dubbelt så mycke och ändå skulle de inte sjunka speciellt mycke till botten.."

        ^^ Du ska inte ge dom mer mat ba för att dom lyckas käka allt o inget sjunker ner... Tror inte det e lite käk det handlar om...Kan säga att jag aldrig hört talas om att en fisk svalt ihjäl, jag hade en tendens att tycka synd om dom o vilja mata dom varje dag(nästan 2 gånger per dag) ist för varannan och dom flesta dog...hellre för lite mat än för mycke säger jag ba.. Sen förstår jag inte varför man ska mata fiskarna 2 gånger om dagen, det e för mycket :S Sen har vi alla vårat eget sätt att ta hand om akvariumet =)
        Senast redigerad av Verbal-slaughter; 21 June 2007, 20:28.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          fiskarnas enda egentliga sysselsättning är att leta föda därför ger jag dem 2ggr/dag så att de har lite sysselsättning istället för att ge mera 1gång... Ska tillägga att jag har foderautomat som sköterjobbet det där med fodermängd får man komma fram till själv vad som är lagom för sitt eget specifika akvarium! men jag förespråkar ändå att man utfodrar 2-3ggr per dag!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            matar en gång per dag...räcker för mina firrar....
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Verbal-slaughter
              • June 2007
              • 272

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              fiskarnas enda egentliga sysselsättning är att leta föda därför ger jag dem 2ggr/dag så att de har lite sysselsättning istället för att ge mera 1gång... Ska tillägga att jag har foderautomat som sköterjobbet det där med fodermängd får man komma fram till själv vad som är lagom för sitt eget specifika akvarium! men jag förespråkar ändå att man utfodrar 2-3ggr per dag!
              Jojo jag förstår dej, säger bara att man inte ska ge för mycke.. Den största anledningen till att fiskarna dör är att dom får för mycke o inte för lite och av det chefenslillatuva skrev så lät det som jättemycke ^^

              Kommentar

              • rsoderberg
                • February 2007
                • 954

                #8
                Jag matar med varierande kost 3 ggr per dag, och du vet om du matar för mycket genom att du får problem med vattenvärdena.

                Sedan skulle jag fundera på att köpa ett större akvarium, det är inte snällt att ha så stora fiskar på så liten yta.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  det där med fodermängd får man komma fram till själv vad som är lagom för sitt eget specifika akvarium!
                  Detta är det bästa svaret, och det beror på en hel del faktorer. Har du glupsk fisk tillsammans med tex pansarmalar kommer dessa garanterat att bli undernärda och växa sakta eller t.o.m. dö av svält. Då får man kanske hitta på egna lösningar såsom mata efter att ljuset har släckts, mata flera gånger eller kanske mata mer än vad man gör i dagsläget eller byta ut en del av fiskarna.
                  Detta gör att en del fiskar inte passar ihop, och även att de kan passa ihop. Tar man tex diskus som kan vara lite loja i sitt födosök i början kan några små skalarer få dem till att hugga bättre när det vankas käk, medans samma skalarer kan äta upp maten för diskusarna när de har vuxit till stora individer.
                  Matar man mycket blir det mer skit i vattnet, och har man då inte en bra överkapacitet på filtreringen får man räkna med större/oftare vattenbyten. Själv matar jag mina fiskar 1-3 ggr per dag med varierad kost plus att malarna får sitt med algtabletter och grönsaker.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Saftsoppa
                    • May 2007
                    • 149

                    #10
                    Jag har påfåglar, arowana, fengäddor, indotiger, channa... jag matar med räkor 2ggr/dag samt mygglarver mitt på dagen. Tre mat-pass om dagen alltså.
                    www.gamereactor.se
                    Jag vill ha en osthjälm
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

                    Kommentar

                    • Metalmaid
                      • September 2006
                      • 815

                      #11
                      Åheim har helt rätt
                      Ursprungligen postat av åheim
                      det där med fodermängd får man komma fram till själv vad som är lagom för sitt eget specifika akvarium! men jag förespråkar ändå att man utfodrar 2-3ggr per dag!
                      Men man brukar säga mata inte mer än de äter upp på X antal sekunder, sorry men jag lyssnar sällan på vad andra säger oftast Kan någon hjälpa där? Inte mer än vad de äter upp på 1 minut, eller 2?
                      Hare bäst...och simma lugnt
                      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                      http://mariahalsoforum.forum24.se/
                      http://www.helpdesken.forum24.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...