Mata med håvad sjöfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #16
    Nja, klockgrodor är väl men inte så vi dör. Dom har ju varningsfärgen dom visar upp. Paddor är nog men mindre. Stor vattensalamander är oxå giftig men inte farlig för oss. Men att tvätta händerna efter att ha hållit i en innan man kanske kliar sig i ögat är bra.
    Senast redigerad av eriahl; 07 May 2007, 19:09.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Saftsoppa
      • May 2007
      • 149

      #17
      Men små, svenska grodor från bäcken bakom huset kan väl ändå aldrig vara giftiga=?
      www.gamereactor.se
      Jag vill ha en osthjälm
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Dom är fridlysta ogiftiga som giftiga
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Saftsoppa
          • May 2007
          • 149

          #19
          Det där med att svenska grodor skulle vara fridlysta förblir jag ytterst skeptisk till.
          www.gamereactor.se
          Jag vill ha en osthjälm
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

          Kommentar

          • evus
            • September 2006
            • 729

            #20
            Ursprungligen postat av Saftsoppa
            Det där med att svenska grodor skulle vara fridlysta förblir jag ytterst skeptisk till.
            Visst är de det:



            Snälla låt de vara och mata med småfisk i stället!!

            //Eva
            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Det är inte bara tex grodor som är fridlysta http://www.naturvardsverket.se/sv/Ar...och-djurarter/
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av Saftsoppa
                Så du menar att jag bryter mot svensk lag om jag matar mina Arowanor med grodor från husknuten?
                Lita på det, tyvärr är det inte många som vet om det, man får inte ens hålla några grodyngel i fångenskap nuförtiden....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av Saftsoppa
                  Det där med att svenska grodor skulle vara fridlysta förblir jag ytterst skeptisk till.
                  Typisk förträngning....DE ÄR FRIDLYSTA punkt slut....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Saftsoppa
                    • May 2007
                    • 149

                    #24
                    Jajaja, jag -lovar- jag ska inte fånga grodor och mata mina arowanor med i sommar.

                    www.gamereactor.se
                    Jag vill ha en osthjälm
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

                    Kommentar

                    • evus
                      • September 2006
                      • 729

                      #25
                      Tack och bock!!
                      This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                      Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                      Kommentar

                      • evus
                        • September 2006
                        • 729

                        #26
                        Detta är en av alla de saker som är bra med Zoopet.
                        Alla kan inte veta allt men tillsammans kan vi hjälpas åt med att undvika onödiga misstag!!!
                        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #27
                          Man får faktiskt ta in rom men måste släppa ut dom när dom börjar få ben kan man säga. Helst där man tog rommen då. Fast ett eget akvarium utan stora "stygga" fiskar som kompisar då förstås bör dom ha
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • EMIL_EMPO
                            • October 2006
                            • 72

                            #28
                            jag matar mina fiskar med håvad svensk löja ! funkar as bra .. jag har också en arowana =)

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #29
                              Låter bra det. Såg att jag skrivit ost? Vete sjutton var det kom ifrån
                              Senast redigerad av eriahl; 08 May 2007, 14:36.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                #30
                                * Man kan kallt räkna med att all vild fisk har parasiter, och ju äldre och mer rovgirig och bottenlevande fisken är, desto fler parasiter har den - allra hårdast parasiterade är alltså fisk som t.ex. stora exemplar av simpa och birkelånga.

                                * De flesta parasiter kommer inte att klara att flytta till ny värd när deras värd blir uppäten, men några grejar det.

                                * De flesta parasiter kan inte föröka sig i akvarium eftersom de inte sprider sig direkt mellan fiskar, utan vill ha nån mellanvärd som t.ex. säl eller fiskmås.

                                * Rovfiskar och är naturligt anpassade till att bekämpa/leva med stora mängder parasiter. Det finns tillochmed skäl att misstänka att fisk med en låg men existerande mängd inte alltför aggressiva parasiter är friskare än fisk helt utan parasiter, pga att deras immunförsvar får träning och pga att parasiter inte gillar konkurrens och faktiskt bekämpar varandra.

                                Kort sagt, att ha ett par fripassagerare är naturligt.

                                Däremot är det inte bra för fisk att ha för mycket parasiter, och vissa parasiter är aggressivare och gör mer skada än andra - och det är svårt att välja vilka som kommer in när man matar med levande foder.

                                Fryser man fodret i minst 24 timmar kan man räkna med att man har eliminerat alla parasiter.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...