Fryst foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gudsson
    • July 2006
    • 342

    Fryst foder

    Vilken typ av fryst foder använder ni?
    Jag har själv provat tre varianter:
    Röda mygglarver: Fungerar jättebra. Fiskarna gillar det mycket. Det smutsar inte ned vattnet märkbart. Men det ryktas att det inte är bra mat???
    Artemia: Fungerar ganska bra. Fiskarna gillar det mycket. Det smutsar dock ned vattnet ganska mycket.
    Svarta mygglarver: Fungerar inte så bra. Endast ett fåtal fiskar är intresserade av denna mat och den blir lätt liggande ganska länge innan den äts upp. Smutsar pga ointresse ned vattnet.

    Vilka sorter använder ni och hur fungerar de?
    375 L sydamerikaliknande
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    Jag matar med artemia o räkmix
    Artemian sköljer jag i en sil innan så blir man av med allt löst protein som är i det frysta vattnet o alla minimala delar försvinner.
    Kvar blir en som ser ut som gegga men väl i vattnet ser man dom enkilda djuren så ja kommer alldrig mata med fryst direkt utan tinar den då de inte skräpar ner nått.

    Räkmixen är gjord av Akvarium Malawi i örebro o helt underbar håller ihop perfekt o skräpar inte alls lika mycke som alla andra fabrikat ja testat

    Både räkmixen o artemian äts av alla fiskar mygglarver låter ja bli numera eftersom malawi´s tarmar inte tål de så bra och 'r en största smitorisken för bukvattensot
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Hejsan,

      Tycker du ska skippa mygglarverna, utan som lördagsgodis en gång i månaden eventuellt...! (Allergiframkallande, och dåligt näringsvärde)

      Dina fiskars kost beror ju på vilka fiskar du har. Artemia är ett bra foder. Fast inget basfoder...! Ofta använder man räkmix som bas och kanske artemia/mysis någon gång i veckan.
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #4
        Använder åleds räkmix och tycker den smutsar ner väldigt mycket!
        Åleds artemia dock är väldigt bra! Både för mig och fiskarna, gör som mayday, sköljer dom först. Fiskarna älskar det!

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #5
          Ursprungligen postat av battalionP
          Använder åleds räkmix och tycker den smutsar ner väldigt mycket!
          Åleds artemia dock är väldigt bra! Både för mig och fiskarna, gör som mayday, sköljer dom först. Fiskarna älskar det!

          /Hans
          Håller med om åleds räkmix... Riktigt kass... *går och slänger resterna av den*
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Jag som har testat dom flesta sorters frysmat till mina fiskar har således matat med det mesta men då även olika sorters tillverkares käk.

            För stunden i min matlåda med fryst käk i frysen så ligger där.

            1. Åleds röda och svarta mygg.
            2. Åleds cyklops.
            3. Åleds dafnier.
            4. Åleds mysisräkor.
            5. Åleds räkmix
            6. Egenkläckt fryst artemia.
            7. Golden gate artemia.
            8. Super vital 2000 diskuskäk (oxhjärtmix)
            9. Ruto röda mygg.

            Jag är extremt nogrann med maten till mina fiskar då dom flesta är viltfångade.
            Förutom allt fryst käk så matar jag med minst 5 olika sorters torrfoder och olika pellets och s.k maltabletter.

            Lite omständigt men dom får väldigt varierande kost och mår för det mesta alldeles utmärkt och leker ofta.
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • gudsson
              • July 2006
              • 342

              #7
              Jag försöker varva rätt mycket med kosten också så de mår bra.
              Det är därför jag vill reda ut vilket fryst foder som ni andra använder med framgång. Att skölja artemian låter ju toppen. Ska prova det senare idag.
              Annars matar jag med ovannämnda frystfoder, 3 sorters torrfoder och 1 sort algtabletter. Torrfodret utgör basmat för mig. Röda mygglarver ger jag 1 gång i veckan. Är det så dumt att man ska sluta med det? Fiskarna älskar ju rödamyggisar:

              375 L sydamerikaliknande
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

              Kommentar

              • albjohn
                • March 2006
                • 1179

                #8
                Jag kör med hemtillverkad räkmix som bas och Golden Gate fryst artemia som godis i mina malavi och Tanganyikakar, övriga fiskar får ochså detta några gånger i veckan, alla gillar räkmix och Artemia.

                Jag varvar desutom med med 3 sorter flingor och Ciklidpellets/Tetradiskusgranulat
                Malarna får desutom algtabletter, gurka och ärtor.

                Småttingarna får räkmix, fryst cyklops och smulat flingfoder.
                Mvh Leif

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  om man ger mygglarver som lördagsgodis endast är de risk att man sparar förpackningen för länge o det samlas massa bakterier o skit gör slut på en förpackning på en mån sen slänger du den.
                  Bakterier dör inte i frysen du saktar bara ner deras celdelning
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Ang. röda mygg så kan jag bara säga att alla mina fiskar förutom malyngel frå lite röda mygg varenda dag och inte en enda har blitt dålig av dom.

                    Jag varvar alltid minst 4-5 sorters käk till fiskarna varje gång dom får mat oxå.

                    Dom enda tillverkarna av röda mygg som dom får är Åleds eller rutos i 500 gr paket.
                    Och alla vet ju vad jag har fisk i karen, altum och vf diskus och malar och lite andra mindre ciklider från sydamerika

                    Att det skulle vara nån problem med fiskarnas magar och att dom skulle få bukvattensot eller nåt sånt är nog snarare folks oaktsamhet med vattenbytesrutinerna än maten.
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Jag tror som Drd där jag har nästan samma rutin som han blandade olika foder jag ger inte röda varje dag men dock flera ggr i veckan.
                      Jag har inte provat RUTOS men jag kör bara Åleds frysta foder..

                      Åleds räkmix grön eller röd är en stor favvis här i karen och skitar inte ner tycker jag, jag håller det i handen djupfruset och under tiden som fiskar nafsar på den presar jag ihop det lite så det får en bra sjunkförmåga. en del smular jag loss så det får flyta runder till övriga små fiskar...Alla skall ju ha =O))

                      Jag har olika torrfoder med som jag varvar med blandannat Tropicals algee waffers och tetra min pro och ett annat flingfoder som ger fin fin färg och verkar vara riktigt poppis hos dissarna
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • mayday
                        • November 2005
                        • 2085

                        #12
                        DRD Nja parasiterna/bakterierna som orsakar bukvattensot fins inte i vattnet utan i fodret många som har en förpackning o sparar på den i 1år osv då blir den dålig helt enkelt

                        är väll bara nån mån hållbarhet på det i frys frys
                        ______________________________________________

                        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                        Kommentar

                        Arbetssätt...