Frysta röda mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diwa
    • December 2006
    • 300

    Frysta röda mygglarver?

    Läser och läser och läser

    Vad är det med detta foder?

    Verkar som en röd tråd bland dem som drabbats av oförklarlig fiskdöd just detta att de nyligen introducerat röda mygglarver?

    Funderar just själv på nån form av levande/frysfoder men drar mig...
    vill inte råka ut för mer bekymmer nu utan vill faktiskt behålla mina knäppa fiskar
    Allra helst som gubben satt totalt köpstopp

    Varför ger man röda mygglarver?
    vad är skillnaden mellan röda och andra mygglarver?
    vilka fiskar vill ha detta foder och vilka vill inte ha det?
    110L 54L 54L
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Röda är mer allergiframkallande - mycket allergiframkallande.
    Somliga tycker sej dock se att de är riktigt populära bland halvsvåra fiskar.
    Somliga förknippar dem med buksot.

    Köp fryst artemia istället - helst Åleds.

    Eller ännu hellre - fånga levande svarta som snart kryllar i en dold pöl nära dej...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Har själv funderat på kopplingen mellan fryst foder och sjukdomar. Jag innbillar mig att foder från saltvatten är säkrare än typ rödamygg eftersom eventuella parasiter borde vara anpassade för saltvatten och självdö i sötvatten.

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        Fryst foder kan lättare bli dåligt om de hanteras på fel sätt.
        Bakterier dör inte av att frysas dom slutar bara föröka sig.

        Ska du köra med frysfoder så kör med artemia eller Räkmix
        Ska du ha räkmix så tänk på att det skitar ner otroligt SPECIELT Åleds räkmix
        Fick sluta med de då 90% paserar genom gälarna ... nu köper ja hemmagjord räkmix istället för 120kr kg
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Diwa
          • December 2006
          • 300

          #5
          var hittar man hemgjord räkmix då?

          för hur mycket jag än gillar fiskarna så hmm nope tänker inte försöka mig på det själv
          110L 54L 54L

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Diwa
            Varför ger man röda mygglarver?
            vad är skillnaden mellan röda och andra mygglarver?
            vilka fiskar vill ha detta foder och vilka vill inte ha det?
            Varför man matar med röda mygg är för att många fiskar ÄLSKAR det, men det KAN vara direkt livsfarligt om t.ex en Tropheus (vegetarian) från Tanganyikasjön äter det (i stora mängder, mina åt och överlevde), man får helt enkelt ha lite koll på vad dina fiskar äter i naturen...men dina fiskar borde älska det, jag skulle i så fall rekommendera dig att köpa Åled´s rödamygg, det är de bästa jag köpt hittills....man matar inte ett lejon med sallad och en ko skall inte ha en biff....

            Skillnaden är lite svår att förklara, men röda mygglarver innehåller lite andra ämnen än vita och svarta...
            Frysta svarta mygglarver kan nog innehålla lika mycket smaskigt, och är också ett lika bra foder...men vita mygg har jag för mig inte innehåller så himla mycket mat egentligen...
            Alla karnivorer ("köttätare) kan äta röda mygg...men mata även gärna med frysta bosmider, dafnier och Artemia, räkmix (små frysta bitar om det skitar ner för mycket) mm. Jag blandar så mycket som möjligt.

            LEVANDE svarta mygglarver kan i vissa fall vara det som utlöser lek hos vissa fiskarter...de innehåller stora mängder aminosyror, som verkar vara avgörande för äggproduktionen mm. Men vissa fiskar, t.ex. scalarer, kan föräta sig och dö om de får för mycket...

            Om man är rädd för parasiter så tror jag inte att det är någon risk med fryst foder, parasiterna dog tillsammans med fodret, bakterier, ja kanske att de kan överleva och göra skada, men i så fall gäller det även fryst foder från saltvatten...jag har dock inte drabbats ännu.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Ursprungligen postat av mayday
              .
              Ska du köra med frysfoder så kör med artemia eller Räkmix
              Ska du ha räkmix så tänk på att det skitar ner otroligt SPECIELT Åleds räkmix
              Fick sluta med de då 90% paserar genom gälarna ... nu köper ja hemmagjord räkmix istället för 120kr kg
              Jag matar med nämnda räkmix, och har ej alls märkt detta problem
              Fiskarna är helnippriga i det!! Har du vita fiskar kan de bli lite laxfärgade.. Trodde min rödvita platyhona var sjuk innan jag frågade härinne och det kom fram att det berodde på räkmixen
              Det annars så söta helvita lilla nyllet lyste som av feberrodnad..
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • 2bias
                • January 2007
                • 95

                #8
                räkrom har jag funnit populärt hos mina fiskar, matade med fryst-tinad-artemia igår och såg att fiskarna blev runda å fina men idag hade dom tydligen skitit ut allt samman de hände inte när jag matade med rom då kunde dom vara synligt runda om buken nån dag eller två efter , de är nog mer "skräp" i en fryst-artemia än ett räkroms korn skulle jag tro därför denna tarmtömings hastighet...

                Kommentar

                • acinna
                  • October 2006
                  • 266

                  #9
                  Intressant fundering,mina platysar har blivit dålig efter jag började med frysta röda mygglarver...efter detta inlägg ska jag sluta med dem...
                  Jag tar själv aldrig i larverna utan använder pincett
                  Vänliga hälsningar acinna
                  248 liter 54 liter
                  En annan hobby som jag har
                  www.mhlasermarkning.se

                  Kommentar

                  • Vollez
                    • March 2007
                    • 115

                    #10
                    Oj...e det så illa som det låter kanske man skulle byta foder. Hon i affären sa att man skulle ha röda mygglarver till albinogrodorna jag har afrikansk/amerikansk klogroda. Minns inte riktigt vad den hette...tips på bättre foder till dessa? Mina platys och botior käkar ju larverna med så....

                    Kommentar

                    • qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

                      #11
                      Jag har då kört med röda mygglarver, frysta, i flera år och aldrig aldrig haft några problem. Alla fiskar jag haft älskar det.
                      Dock har jag hört att vissa ciklider INTE ska äta dom. Varför vet jag faktiskt inte, men det finns trådar om det om man söker lite.
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Ursprungligen postat av qenzo
                        Jag har då kört med röda mygglarver, frysta, i flera år och aldrig aldrig haft några problem. Alla fiskar jag haft älskar det.
                        Dock har jag hört att vissa ciklider INTE ska äta dom. Varför vet jag faktiskt inte, men det finns trådar om det om man söker lite.
                        Att du inte har några problem betyder inte att röda mygglarver inte är högallergena utan att du nog har den genetiska "turen" att inte kunna bli allergisk. Det vore nog bättre om du (och andra) hellre skrev att jag läst att röda mygglarver är högallergena men jag har turen att inte vara detta. Det vore definitivt bättre för oss andra som seriöst försöker upplysa om riskerna.
                        Ett annat exempel är vinterkräksjukan - var 4:e individ är genetiskt motståndskraftiga mot den sjukdomen. Men det vore olämpligt att ha dem påstå att vinterkräksjukan inte är något problem alls.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Limia1
                          • December 2006
                          • 325

                          #13
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Att du inte har några problem betyder inte att röda mygglarver inte är högallergena utan att du nog har den genetiska "turen" att inte kunna bli allergisk. Det vore nog bättre om du (och andra) hellre skrev att jag läst att röda mygglarver är högallergena men jag har turen att inte vara detta. Det vore definitivt bättre för oss andra som seriöst försöker upplysa om riskerna.
                          Ett annat exempel är vinterkräksjukan - var 4:e individ är genetiskt motståndskraftiga mot den sjukdomen. Men det vore olämpligt att ha dem påstå att vinterkräksjukan inte är något problem alls.

                          qenzo menar nog bara att hon inte haft några problem med sina fiskar , trotts lång tids utfodring med röda mygg.

                          Uppfattar det inte som om qenzo kommenterar deras inverkan på människor, utan bara på fiskarna.

                          Men jag kan ju ha missuppfattat.

                          MVH/Anita

                          Kommentar

                          • qenzo
                            • February 2005
                            • 1747

                            #14
                            Ja precis Limia... Kommenterade att jag inte haft några problem, tack vare att ngn skrev om massdöd i karen.
                            Man kan alltså lyckas.

                            Men jag är även astma/allergisk och har inte heller stött på några problem där. Men så tar jag inte onödigt mycket i de röda mygglarverna heller.

                            Jag har inte påstått att problem inte kan uppstå. Och jag tycker inte att man ska koncentrera sig enbart på det negativa, utan och lyfta fram, att det KAN gå bra.
                            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av qenzo
                              Ja precis Limia... Kommenterade att jag inte haft några problem, tack vare att ngn skrev om massdöd i karen.
                              Man kan alltså lyckas.

                              Men jag är även astma/allergisk och har inte heller stött på några problem där. Men så tar jag inte onödigt mycket i de röda mygglarverna heller.

                              Jag har inte påstått att problem inte kan uppstå. Och jag tycker inte att man ska koncentrera sig enbart på det negativa, utan och lyfta fram, att det KAN gå bra.
                              De tester som har gjorts visade att ungefär 1/3 är allergiska mot röda mygg - för övrigt gäller inte detta bara för frysta utan frystorkade är ännu värre.
                              1/3 är fakstiskt väldigt mycket och frågan är om det finns någon annan laglig produkt som är lika allergiframkallande som just röda mygg.
                              Självlart så skall man lyfta fram och varna för en produkt som är så oerhört allergiframkallande - risken är ju dessutom uppenbar att om röda myggen triggar fram en allergisk reaktion hos en person så kan det dessutom mycket trigga fram allergiska reaktioner även mot annat (som pollen etc.). Röda myggen är ju bara att sluta med om det skulle uppstå problem men pollen är svårare att undvika.
                              Jag har pratat med flera som nästintill har fått sina liv förstörda pga röda mygg.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...