tina eller ej??!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *db*
    • February 2007
    • 243

    tina eller ej??!!

    frusen artemia, kan man ge den frusen och osköljd eller orsakar detta bukvattensot , matsmältningssvårigheter osv.
    har läst en massa om detta i böcker ,här på zoopet och även vänt mig till"experter".
    åsikterna går isär o jag vet inte vilket ben jag ska stå på.
    har hittills gett dem fruset 2 ggr. o tinat 1gång, går o nojjar o tittar efter symtom hela tiden.
    Hur ligger det till!!!

    mvh Danne
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    under två år har vi matat med frusen artemi och räkmix till våra ciklider och har aldrig fått bukvattenssot.

    Kommentar

    • *db*
      • February 2007
      • 243

      #3
      skönt o höra, det är mycket bekvämare att slippa tina!

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Ursprungligen postat av *db*
        åsikterna går isär o jag vet inte vilket ben jag ska stå på.
        När åsikterna går isär så gör man som det känns bäst för en själv!
        Jag brukar kolla igenom alla olika åsikter och sedan välja någon som jag litar på mer (man tenderar att ta till sig vissas åsikter mer än andras, om man tex ser att någon ofta kommer med kloka svar och vissa andra ofta är "ute och cyklar") eller som ligger närmast min egen känsla för vad jag tror.

        Själv matar jag med fryst mygg, artemia och annat större foder, det minsta (bosmider, cyclops) tinar jag upp och matar med en liten sked för annars har jag så svårt att avgöra mängd. Har då inte märkt någon skillnad om det varit fruset eller tinat.
        Min zoon

        Kommentar

        • *db*
          • February 2007
          • 243

          #5
          det som känns bäst för mig kanske inte känns bäst för fiskarna, speciellt inte med tanke på att jag är nyörjare

          Kommentar

          • *db*
            • February 2007
            • 243

            #6

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Att det skulle vara problematiskt med otinat fruset foder till fiskarna har jag svårt att tänka mig (har aldrig haft några problem med detta).
              Dock är ju frusen artemia (oavsett om det är fruset eller inte) inte så bra foder till herbivora fiskar, men det är ju en annan femma
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • *db*
                • February 2007
                • 243

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Att det skulle vara problematiskt med otinat fruset foder till fiskarna har jag svårt att tänka mig (har aldrig haft några problem med detta).
                Dock är ju frusen artemia (oavsett om det är fruset eller inte) inte så bra foder till herbivora fiskar, men det är ju en annan femma
                vad kommer alla sjukdoms teorier i samband med otinat foder ifrån då??
                undrar...

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Jag har för mej jag läst en diskussion någonstans att om en glupsk fisk äter så snabbt att den även får (nästan) frysta bitar ner i tarmkanalen detta skulle kunna utlösa en inflammation som i sin tur underlättar för olämpliga bakterier att ta sej genom tarmväggen och därefter orsaka sjukdom. Har ingen aning om sanningshalten dock.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Kanske jag kommer med en jätteknasig "koppling" här nu, men med tanke på det erikthur säger kanske den inte är så jätteknäpp:
                    - Ger jag hunden eller katten kylskåpskall mat och de på en gång glufsar i sig den - får de alltsom oftast diarre'...
                    Micrar alltid deras mjukmat till rumstemperatur.

                    Kanske är samma sak för firrar - vadvetjag??
                    OBS nu att detta bara är ren skär teori från min sida!!!
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #11
                      Ursprungligen postat av *db*
                      det som känns bäst för mig kanske inte känns bäst för fiskarna, speciellt inte med tanke på att jag är nyörjare
                      Okej, dumt uttryckt, menar naturligtvis att säkert har man NÅGON hum om vad som kan vara bra eller mindre bra för fiskarna... (Just när åsikterna går isär alltså, om "alla" säger samma sak så kan det ju vara bra att hålla sig på samma linje själv också...)
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Jag har i alla fall i 25 år (det var väl någon gång då som frysfoder började bli poppis) matat med fryst otinat foder, utan att någon gång kunnat härleda eventuella problem till att fodret var otinat.

                        Däremot är det ju som sagt inte lämpligt för vissa fiskar, det innehåller väldigt få vitaminer etc. etc., men det är ju som sagt en helt annan sak

                        En fara dock med att det är otinat - om man har glupska fiskar så kan ju de lägga beslag på all maten. Detta är ju varken nyttigt för den som glufsar i sig allt och inte heller för de som blir helt utan. Så om jag matar med fryst i ett sådant akvarium så håller jag den frysta biten i vattenytan och skakar lite på de så att det splittras upp i småbitar så att alla får.
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 March 2007, 12:06.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • mayday
                          • November 2005
                          • 2085

                          #13
                          Detta blev jag informerad av i veckan av Nordens största Importör och odlare av Malawi o tanganika

                          När du Matar med fryst foder kan fiskarna få vita munnar pga kylan detta är inte skadligt för fisken utan en reaktion på kylan ingen som är farligt.. du får inte sjukdomar osv av osköljt foder du förorenar snarare fodret med vattnet eftersom varmvatten inte ens är godkänt för livsmedelsbruk och hur många av er sköljer i iskalt kallvatten?.

                          Fick även höra idag att genom att skölja den så blir man av med massa lösa ämnen som kan bidra till proteinhinna o amoniak så fins fördelar med o skölja men har man ett akvarium i balans så är de saksamma om man kan leva med vita munnar i nån timme :P
                          ______________________________________________

                          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            #14
                            Ursprungligen postat av Healena
                            - Ger jag hunden eller katten kylskåpskall mat och de på en gång glufsar i sig den - får de alltsom oftast diarre'...
                            Micrar alltid deras mjukmat till rumstemperatur.
                            Om vi ska dra paralleller så vill jag påpeka att jag aldrig blir dålig av att äta glass, oavsett mängd! Eller ja, illamående vid "missbruk", men det är ju inte på grund av kylan! Mina hundar klarar också alldeles utmärkt att äta glass, fiskarna har jag inte provat med!

                            Tror snarare eventuella problem beror på eventuella bakterier som hänger med när man lägger i fryst foder.
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Healena
                              • May 2006
                              • 1440

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nitra98
                              Om vi ska dra paralleller så vill jag påpeka att jag aldrig blir dålig av att äta glass, oavsett mängd! Eller ja, illamående vid "missbruk", men det är ju inte på grund av kylan! Mina hundar klarar också alldeles utmärkt att äta glass, fiskarna har jag inte provat med!

                              Tror snarare eventuella problem beror på eventuella bakterier som hänger med när man lägger i fryst foder.
                              Glass är gott

                              Asch, det var som jag tidigare sade bara en mycket lös tanke
                              Min vovve älskar också glass..men inte hans mage.

                              Det enda frysfoder jag matat med är räk - mix, och jag har alltid tinat den.
                              Så jag kan egentligen inte uttala mig alls om tinat V.S otinat.
                              Men jag fortsätter nog tina min räkmix iallafall.
                              Jag är lite misstänksam mot vattnet..det frysta
                              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                              Kommentar

                              Arbetssätt...