Levande foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Sundqvist
    • December 2005
    • 88

    Levande foder

    jag har prövar att odla upp en kultur med artemia men det är så omständigt med salt och så dördom ganska snappt i sötvattnet sedan (hyallelor) en mälkräfta har jag funderingar på att testa, en sötvatens djur som antagligen lever tills den blir uppäten. har ni några tips på altenativ hälst sötvatten djur och låg parasit risk
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    Det finns något som kallas potatisräka som jag odlade under en period. Det är ett litet kräftdjur som är extremt lättodlat och man matar dem med en bit potatis då och då. De är något större än nykläckt artemia från början och de blir ungefär som artemia som fullvuxna. Det största problemet är nog att få tag i en startkultur. Jag fick dem av en kompis som hade fått tag i från tyskland. Kan säga att mina Leptosoma-yngel gillade dem skarpt.
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Moina en upp till 2 mm liten dafnie.
      Man kan sila dem till olika storlekar. Matas med jäst.
      Moina-nauplier är något större än nykläckt artemia och ibland låter jag bli artemian och kör bara på med silad moina i kombination med mikromask.
      Fullvuxen Moina äts av såväl ungfisk som fullvuxen fisk.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Jag skulle gissa lite att potatisräkorna som Bilbo tipsar om är just Hyallella azteca (stavning?).
        Riktigt smått levandefoder som är lätt att odla hemma är de olika micromaskarna. En sort lever i lätt jäst "gröt" och en annan lever "svävande" i en vinägerblandning (vinäger/vatten/socker).
        Ett något större foder är grindalsmask, där de vuxna är uppåt 10 mm men föder levande ungar som då är väldigt små. Dom är också väldigt lätta att odla bara man fått tag i en startomgång.
        Sen finns ju vingdeformerade bananflugor som kräver lite mer passning men är lätta också.
        Jo just det... hoppstjärtar odlar folk också, men dom har jag ingen erfarenhet av själv.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Enkyträer är en maskar, som är ca 1-2cm lång och 0,5mm smal... går oxå att odla
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Niklas Sundqvist
            • December 2005
            • 88

            #6
            okej men maskar är inte dom parasit bärare det har jag fåt för mig i alla fall...
            det är ingen i värmland/örebro län som vet var det fins start kultur för Hyallella azteca eller eventuelt moina eller att vänta lite tills det blir varmare ute så borde det väll gå att sicka en kultur eller vad tror ni?

            moina är det sötvatten levande djur?

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              På Erik`s Zoon kan du läsa om Moina
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Niklas Sundqvist
                jag har prövar att odla upp en kultur med artemia men det är så omständigt med salt och så dördom ganska snappt i sötvattnet sedan (hyallelor) en mälkräfta har jag funderingar på att testa, en sötvatens djur som antagligen lever tills den blir uppäten. har ni några tips på altenativ hälst sötvatten djur och låg parasit risk
                Är det tänkt som yngelfoder så skulle jag satsa på micromasken....lättodlad och kräver minimalt med plats....billigt är det också. Jag har alltid ett par kulturer på gång. Sedan odlar jag ju förståss Grindal, vinglösa flugor(tack för dem sonja!!!) och Enkyträer också.
                Enkyträerna har jag ju förståss inte fått någon bra fart på, kan bero på att jag inte har någon bra plats med rätt temperatur att odla dem på, de skall ha 10-15 grader varmt ungefär. De andra trivs bra i rumstemperatur.

                Nu när det blir vår så skulle jag gå till närmsta damm och håva lite grann, mycket gott att kalasa på där för dina fiskar...
                Senast redigerad av tummen; 07 February 2007, 08:46.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Enkyträerna har jag ju förståss inte fått någon bra fart på, kan bero på att jag inte har någon bra plats med rätt temperatur att odla dem på, de skall ha 10-15 grader varmt ungefär. De andra trivs bra i rumstemperatur.
                  Jag odlar också enkyträer och har en väldans fart på mina! De står i rumstemperatur, men trivs uppenbarligen ändå..?
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Ni kan ha olika sorter kanske? Minns inte vart grindalsmaskarna räknas men dom går bäst i rumstemp. Kan det vara såna du har Nitra98?
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Ni kan ha olika sorter kanske? Minns inte vart grindalsmaskarna räknas men dom går bäst i rumstemp. Kan det vara såna du har Nitra98?
                      Nej det ska vara enkyträer, inte grindal...Visserligen är jag ingen expert på levandefoder, men det får man nog kalla killen jag fick dem av...
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • erik l
                        • July 2005
                        • 308

                        #12
                        Enkyträer är inte så kinkiga utan tål rumstemp men man bör undvika det varmaste ställena i bostaden.
                        Viktigaste är att man inte övermatar så att en massa mat ligger och surnar då går fort fel

                        Nitra98 visst har du riktiga enkyträer kul att det fungerar bra.

                        P.s sista leken på dina scalarer så behöll de och vårdade de frisimmande ynglen en vecka innan psykbryt och åt alla så det går framåt Skall sätta igång dem om några dagar igen så får vi se snart fungerar det Ha det bra

                        mvh erik l
                        ________________
                        mvh erik l

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Eftersom det uppenbarligen finns fler olika typer av maskar som går under beteckningen Grindalsmask lär det nog finnas än mer olika sorters odlade enkyträer.

                          I mina Grindalsmask-kulturer inköpta på södermalms akvarieaffär är jag tämligen säker på att det går två olika arter som skiljer sej åt storleksmässigt (och nej dom små är inte mikromask). Jag skulle gärna vilja separera dem men har än så länge inte tillräckligt mycket odlingsmedium för detta.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • erik l
                            • July 2005
                            • 308

                            #14
                            Ursprungligen postat av erikthur
                            Eftersom det uppenbarligen finns fler olika typer av maskar som går under beteckningen Grindalsmask lär det nog finnas än mer olika sorters odlade enkyträer.

                            I mina Grindalsmask-kulturer inköpta på södermalms akvarieaffär är jag tämligen säker på att det går två olika arter som skiljer sej åt storleksmässigt (och nej dom små är inte mikromask). Jag skulle gärna vilja separera dem men har än så länge inte tillräckligt mycket odlingsmedium för detta.
                            Men nog vore väl det värt besväret att få en mask i storlek mellan vanlig grindal och mikro. ett komplement är nog inte dumt.Ja visst är jannes substrat bra! och som allt som är bra har man för lite. Men nog går det hyfsat med tvättsvampen också även om det är mer pyssel!

                            mvh erik l
                            ________________
                            mvh erik l

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #15
                              Jo jag har två olika sorters grindalsmask som är väldigt olika i storlek, men dom köpte jag separerade. Den grövre sorten förökar sig betydligt mer aggresivt än den mindre sorten. Väldigt praktiskt med olika storlek på fodren.

                              Är grindalsmasken en typ av enkyträ eller något helt annat?
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...