Två mattips för den modige akvaristen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

    #31
    Ingen som fångat äkta naturfoder? Kan man slakta trollsländor å mata akvariefisk med? Måste provocera
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #32
      Visst man fångar svarta o vita mygglarver, cyklops, dafnier och klipper till en och annan husfluga. På östkusten fångar dom mysis på höstarna. osv osv
      Läs på bara i fodersektionen! Det finns en sökfunktion.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #33
        VARNING!!!!! Om man kör mixern på för hög effekt/fart kan man få masksoppa som fiskarna ignorerar (läste detta i en bok...)....bättre att klippa/skära masken i småbitar för hand...lite övning ger garanterat färdighet...
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Öronräv
          • March 2007
          • 754

          #34
          Jag testade att ge mina oscars metmask, i kombination med hikari cichlid gold pellets, de tyckte om det men efter bara ett par dagar började de tappa fjäll (wth?), gick tillbaka till enbart pellets och det slutade direkt
          There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

          http://oeronraev.bilddagboken.se/

          Kommentar

          • Vollez
            • March 2007
            • 115

            #35
            Av nån konstig anledning så har jag fått väldigt jätte många flugor i min lya. Köpte mig en fjärilshov och började fånga...slängde ner till fiskarna när dom va lite halvdöda/ihjälslagna och ej flygfärdiga. Märkte dock att ingen ville ha den där flugan som låg o sprattlade...tills en botia fick syn på den. Har gett dom sniglar och mygglarver men husflugor va nog ändå favoriten.

            Tänkte gå ner till ån och hämta lite skräddare....kanske kan vara poppis?

            Däremot tänkte jag slänga ner en källarspindel i karet men kom på att dom stora sakerna kan nog vara farliga för fisken.

            Har ett extra akvarium även med sniglar endast för att ge till botia fiskarna...vet nån hur man får mer sniglar? Har försökt övergöda det karet men det blir bara ett fåtal...

            Kommentar

            • Rambo
              • February 2004
              • 672

              #36
              De vanliga sprialvridna sniglarna verkar gömma sig i gruset under dagarna, kan vara värt att gräva lite om du inte redan visste det.

              För ett tag sedan höll mina chokladciklider ständigt på att hoppa upp i täckglaset, jag kunde inte riktigt förstå varför föränn jag hittade en död fluga ovanpå täckgalset under lysrampen
              De flugor jag fångar hamnar i akvariumet där deras överlevnad knappt går att mäta i sekunder
              Senast redigerad av Rambo; 03 May 2007, 15:47.
              575l Åleds
              80l JAD
              Tiffany - perser/norskskogskatt
              Lizton - renrasig Bengal

              Kommentar

              • Piscator
                • August 2006
                • 735

                #37
                Har varit sportfiskare i hela livet, men jag har aldrig sett en fisk ta en skräddare - tror inte att de äter sådana..
                Hälsningar, Tomas!
                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #38
                  Vi har sniglar (snäckor) i trädgården som man kan krossa i morteln. Särskilt botiorna älskar denna mat. Vill man ha mindre bitar kan man mosa snigeln med en gaffel när skalet är borta. OBS diska morteln efteråt.
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • Jonaflax
                    • April 2007
                    • 73

                    #39
                    Äta myror?

                    Finns det inga fiskar som gillar myror?

                    Antagligen inte, eftersom jag aldrig hört talas om det.
                    Har fem stora myrstackar kring tomten, och så mycket skogsmyror att jag snart måste börja utrota dem.

                    Kommentar

                    • albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

                      #40
                      Fiskar älskar myror, i alla fall Regnbåge, öring mfl
                      Jag tycks minnas att jag läst i nån fisketidning att det är myrsyran som gör den så smaskig, men om akvariefiskar gillar dom kan jag inte utala mig om.
                      Mvh Leif

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #41
                        Förr i tiden bjöd man ofta fisken på "myrägg" iaf.
                        Det gillade mina Golden Wonders för ett par år sedan.
                        Många killis lär leva fr a på myror o liknande i det vilda.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Zoelin
                          • March 2007
                          • 137

                          #42
                          vi har pyttesmå myror i våran lägenhet ca 4-5 mm stora bara och jag provade sätta i en sån i akvariet och min kampfisk slukade den direkt sen verkade han leta efter fler
                          Mvh Kerstin & Alexander

                          Kommentar

                          Arbetssätt...