Två mattips för den modige akvaristen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    #16
    "Mattips för den modige akvaristen",med ris:

    <<<(^;>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

    Kommentar

    • evus
      • September 2006
      • 729

      #17
      Jag brukar mata mina Malawisar med de maggotsar som blir över efter salamandrarna fått sitt.

      MUMS!!!!!!!!!!!
      This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

      Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

      Kommentar

      • erik l
        • July 2005
        • 308

        #18
        Ursprungligen postat av Piscator
        Ha, ha, .. men Erik gå och lägg dig! Den som läser din tidning tycker inte att man ska skriva på Zoopet 01:41..

        Hmm, har du provat med stavmixer? Sådana fanns inte när jag sysslade med modernt mete..
        hm stavmixer är nog inte dumt! Men vid maskdelning nu så används kniv och dubbla bakplåtspapper så blir det lugnt.


        vad folk är känsliga de skriker rätt ut när man visar lite levandefoderkulturer! Apropå mask och fel säsong men ändå. De vita maskarna som hittas i komposten är kanonbra fiskmat.Alla sådana kulturer förvaras bäst undangömt i nåt skåp el liknande risk för lite lukt och då är kulturerna i farozon för kassering ja det de inte ser mår de inte illa av


        kunde inte låta bli att vara lite dryg ha ha..

        mvh erik l
        ________________
        mvh erik l

        Kommentar

        • Malinitzi
          • December 2006
          • 2088

          #19
          Har läst alla inlägg här...

          Ursprungligen postat av erik l
          hm stavmixer är nog inte dumt! Men vid maskdelning nu så används kniv och dubbla bakplåtspapper så blir det lugnt.


          vad folk är känsliga de skriker rätt ut när man visar lite levandefoderkulturer! Apropå mask och fel säsong men ändå. De vita maskarna som hittas i komposten är kanonbra fiskmat.Alla sådana kulturer förvaras bäst undangömt i nåt skåp el liknande risk för lite lukt och då är kulturerna i farozon för kassering ja det de inte ser mår de inte illa av


          kunde inte låta bli att vara lite dryg ha ha..

          mvh erik l
          och måste medge att det känns konstigt i magtrakten, ulrp

          Kommentar

          • erik l
            • July 2005
            • 308

            #20
            Ursprungligen postat av Malinitzi
            och måste medge att det känns konstigt i magtrakten, ulrp
            Kanhända men väldigt naturligt och klart lektriggande dessutom ekonomiskt det gör inte det heller sämre

            mvh erik l

            ja förutom när man lär köpa nya maskiner ......
            Senast redigerad av erik l; 03 February 2007, 12:22. Anledning: tillägg
            ________________
            mvh erik l

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #21
              Min sambo var inte helt imponerad när jag släpade hem enkyträer...(Små vita maskar, för den som undrar...) Men nu har han vant sig och säger inget om det! (Japp, här är det karln i huset som är kräsmagad och kvinnan, dvs jag, som är den mer "brutala"! )
              Min zoon

              Kommentar

              • erik l
                • July 2005
                • 308

                #22
                Ursprungligen postat av Nitra98
                Min sambo var inte helt imponerad när jag släpade hem enkyträer...(Små vita maskar, för den som undrar...) Men nu har han vant sig och säger inget om det! (Japp, här är det karln i huset som är kräsmagad och kvinnan, dvs jag, som är den mer "brutala"! )
                Ja så kan det vara tror inte att" brutalitet" eller "dålig mage" är könsbundet!!
                det kan ju vara intresse som lindrar det hela. Men jag tror att ni kvinnor i det fallet tål lite mer än oss. Ja menar varför är det nästan bara kvinnor som jobbar i äldrevården har nog inte bara med lön att göra.

                mvh erik l
                ________________
                mvh erik l

                Kommentar

                • Bilbo
                  • February 2002
                  • 2119

                  #23
                  Man skall tydligen vara försiktig med att mata med för mycket maggots eftersom det är väldigt fett, det kan leda till leverskador på fiskarna, dessutom ger för mycket fett samma symptom som hos människor, nämligen onaturlig kroppsform och försämrad kondition. Se det som lite lördagsgodis för fiskarna i så fall.
                  // Magnus
                  Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #24
                    Ursprungligen postat av Glenn
                    Maggot har jag testat och scalarerna som jag hade då ville inte äta det först. Tog dock och skärde maggoten i mindre bitar och då så slängde dom sig över dom och det var mycket populärt
                    Dom hade ännu inte mask i Huskvarna-affären så jag köpte maggots istället och kan numera intyga att halva maggots gladeligen äts av t ex Fundulopanchax nigerianus på cirka 4 cm TL...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Piscator
                      • August 2006
                      • 735

                      #25
                      Släpp ut dem i bilen så ska du få se på något kul! Under mitt mörka tävlingsfiske-förflutna kom en hel liter maggot på rymmen i kompisens Opel kombi, ..fniss!
                      Hälsningar, Tomas!
                      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                      Kommentar

                      • svante2
                        • January 2003
                        • 18

                        #26
                        Hahaha, en liter maggot låter som mycket jobb att rensa ... Fick han mycket flugor i bilen sen när det vart lite varmare? :P

                        Kommentar

                        • Piscator
                          • August 2006
                          • 735

                          #27
                          Han dammsög för att få tag i så många maggots som möjligt och sågspånet de låg i. Men åtskilliga timmar hade gått mellan att de åt sig ur påsen och dammsugningen. Efter ett par veckor kunde man höra surret på håll när han öppnade sin bildörr och ett stim läckert blå spyflugor slank ut..
                          Hälsningar, Tomas!
                          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                          Kommentar

                          • Metalmaid
                            • September 2006
                            • 815

                            #28
                            Nån som testat mata akvariefisk med såna där puppliknande larver man kan hitta i utekomposter?
                            Hare bäst...och simma lugnt
                            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                            http://mariahalsoforum.forum24.se/
                            http://www.helpdesken.forum24.se/

                            Kommentar

                            • cikliden2
                              • January 2005
                              • 434

                              #29
                              Mina Jack Dempsey älskade maskar som jag hade i mitt land och även mina blåciklider:-) Men nu har jag bara guppys och de kan nog inte äta det:-D

                              Kommentar

                              • Metalmaid
                                • September 2006
                                • 815

                                #30
                                Jag fångade såna där insekter som klipper ytan på stilla vatten som bäckar, kallar dom skräddare här i min trakt. Har ni testat såna då?
                                Hare bäst...och simma lugnt
                                Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                                http://mariahalsoforum.forum24.se/
                                http://www.helpdesken.forum24.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...