mat till oscar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • habob
    • April 2006
    • 119

    mat till oscar?

    med vad ska jag mata mina oscar så att de växer fort o blir väldigt stora?
    hej!
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    #2
    Ursprungligen postat av habob
    med vad ska jag mata mina oscar så att de växer fort o blir väldigt stora?
    Är det denna Firren du menar??

    Kommentar

    • habob
      • April 2006
      • 119

      #3
      Ursprungligen postat av Audion
      Är det denna Firren du menar??
      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=171
      ja det va rätt fisk!
      hej!

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Halloj igen,

        Nu var de 5 cm eller?

        De kommer växa fort och bli väldigt stora oavsett hur du matar. Tycker inte att du skall forcera dem att växa snabbare på något sätt... Ge dem mat som normalt.

        När de är lite mindre så kan du ju inte ritkigt mata dem med spädgris så... Börja med flingfoder, granulat osv. Testa lite räkmix. Sedan när de bli större så kan du börja ge dem bitar av räkor. Varierad mat gillar de bäst

        Ju mer mat du ger dem desto mer krav ställs på att hålla karet rent..

        Tänk på att oscars äter tills maten är slut. Oavsett om de behöver äta eller ej. Ger du dem för mycket mat så kan de dö eller må dåligt.

        Mvh

        Stefan
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • habob
          • April 2006
          • 119

          #5
          Ursprungligen postat av Stew
          Halloj igen,

          Nu var de 5 cm eller?

          De kommer växa fort och bli väldigt stora oavsett hur du matar. Tycker inte att du skall forcera dem att växa snabbare på något sätt... Ge dem mat som normalt.

          När de är lite mindre så kan du ju inte ritkigt mata dem med spädgris så... Börja med flingfoder, granulat osv. Testa lite räkmix. Sedan när de bli större så kan du börja ge dem bitar av räkor. Varierad mat gillar de bäst

          Ju mer mat du ger dem desto mer krav ställs på att hålla karet rent..

          Tänk på att oscars äter tills maten är slut. Oavsett om de behöver äta eller ej. Ger du dem för mycket mat så kan de dö eller må dåligt.

          Mvh

          Stefan
          jag få följa dina råd,vill tacka dig mycket du svarar på alla mina frogor o försöker verkligen hjälpa mig,tackar!
          hej!

          Kommentar

          • ypzilon
            • December 2005
            • 76

            #6
            Ursprungligen postat av Stew
            Tänk på att oscars äter tills maten är slut. Oavsett om de behöver äta eller ej. Ger du dem för mycket mat så kan de dö eller må dåligt.
            Mina Oscars slutar äta när de är "mätta", det händer lite då och att de lämnat mat efter sig och de ser pigga och glada ut efteråt (så fort de kan stänga munnen igen)...

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Ursprungligen postat av ypzilon
              Mina Oscars slutar äta när de är "mätta", det händer lite då och att de lämnat mat efter sig och de ser pigga och glada ut efteråt (så fort de kan stänga munnen igen)...
              FUngerar säkert bra oftast att mata tills de blir "mätta"
              Saxar från http://www.oscarfish.com/

              "Food Items: Insects and insect larvae, crustaceans and other invertebrates (such as crayfish and worms), fish, and various plant matter. However, being opportunistic, just about anything that will fit in their mouth is fair game. This nature causes them to always act hungry, even if they are being well or even overfed. Overfeeding and resulting health issues is fairly common in the hobby because of this."
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • wirre
                • January 2007
                • 36

                #8
                jag matar mina med pellets/räkor. Jag matar tills dom inte tar maten lika fort och det synsväl.
                720L SA/CA och 222L.

                Kommentar

                • Pjotr
                  • January 2002
                  • 567

                  #9
                  Pellets och flingor har jag gett mina, stora som små Oscars, samt även frysta hela räkor, och köttbullar på julafton . När jag fått yngel av dem så var levande Artemia ett måste. Färgar ut ordentligt gör de inte ordentligt förrens vid c:a 10cm.

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    musslor är också en hit, tycker de inte färgar ut förrens de är ca 15-20cm då de börjar få den fina roströda vuxenfärgen

                    Kommentar

                    • Vandal
                      • January 2006
                      • 1655

                      #11
                      daggmaskar är kul ! sen när de blir lite större brukar fiskbullar funka fint... helst utan hummersåsen dock...
                      over and out /Petter
                      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • teletubis
                        • September 2005
                        • 224

                        #12
                        jag hade ett par monster och dom matade jag med rå fisk från frysta block pga att det var det som skitade ner vattnet minst kom jag fram till.

                        Kommentar

                        • joda
                          • November 2006
                          • 95

                          #13
                          Ursprungligen postat av teletubis
                          jag hade ett par monster och dom matade jag med rå fisk från frysta block pga att det var det som skitade ner vattnet minst kom jag fram till.
                          vi försöker oxå mata med sånt som skitnar ner vattnet så lite som möjligt så vi köper torskfile'er från fiskbilen som vi klipper ner i en bra storlek och så fryser vi in den så är det lätt att plocka fram just så mycket man vill...
                          sen matar vi med räkor och röda mygglarver oxå.. verkar som dom tre maträtterna skitnar ner minst...
                          några ggr i veckan får dom pellets oxå men det är ju det sämsta om man vill hålla vattnet fräscht....
                          sen har vi vattenbyte 2ggr i veckan och då slammsuger vi botten så gott vi kan efter dom små "grisarna"

                          //jonatan
                          http://www.jonatan-linda.se/

                          Kommentar

                          • wirre
                            • January 2007
                            • 36

                            #14
                            Är det ingen som testat insekter som mat till sina Oscar?
                            720L SA/CA och 222L.

                            Kommentar

                            • bucklan
                              • December 2005
                              • 78

                              #15
                              Ursprungligen postat av wirre
                              Är det ingen som testat insekter som mat till sina Oscar?
                              jo, bara å mata på. Insekter funkar bra till dom flesta fiskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...