Åleds vs Fina fisken röda mygg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    Åleds vs Fina fisken röda mygg?

    Hur är Åleds röda mygg om man jämrör med fina fisken?

    Antar att Åleds har bättre kvallite Men hur är det med allergierna, är det lika stor risk? Eller minskar den ju bättre kvallite det är på fodret?

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Eftersom jag inte använder röda myggen så kan jag inte uttala mig om kvalitén.
    Vad gäller allergin så är det ju hemoglobinet som är den avgörande faktorn och då lär nog inte skillnaden vara så där jättestor. De som är utblandade med mest vatten (gärna 100%) lär vara de minst riskabla
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #3
      Nej det var så jag tänkte också, att kvaliten inte skulle spela någon roll..
      Är nämligen väldigt tveksam till röda mygg men fick med mig gratisprov hem idag..

      Kan passa på att fråga en annan matfråga när jag ändå håller på. köpte med mig lite räkmix hem. Tinar man det som allt annat (mygg, artemia) eller slänger man i det fryst? Har inte matat med det förut så är lite osäker

      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Man kan lägga i det fryst
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          #5
          Va bra!
          Tack för hjälpen kjell!

          /Hans
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #6
            Har använt röda mygglarver då jag skött min dotters akvarium. Inga problem hittills vad jag sett (jag är allergiker och reagerar på det mesta). Min zoohandlare berättade att det förr hämtades röda mygglarver nära industrier med smutsigt utsläpp. Därav misstänksamheten mot de röda mygglarverna, men att det numer inte var samma risk med dem. Köpte i alla fall svarta och vita men vet inte hur stor risken är med de röda idag.

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #7
              Jo har hört lite historier om hur man bla odlar röda mygg i hönsskit....

              Men hur är det, är det bara om man tar i dom man kan bli "smittad" eller kan det ske genom luften??

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • Malinitzi
                • December 2006
                • 2088

                #8
                Ja, det står ju på förpackningen att man ska vara noga med att tvätta händerna efteråt???? Tror inte det är luftburen smitta.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malinitzi
                  Har använt röda mygglarver då jag skött min dotters akvarium. Inga problem hittills vad jag sett (jag är allergiker och reagerar på det mesta). Min zoohandlare berättade att det förr hämtades röda mygglarver nära industrier med smutsigt utsläpp. Därav misstänksamheten mot de röda mygglarverna, men att det numer inte var samma risk med dem. Köpte i alla fall svarta och vita men vet inte hur stor risken är med de röda idag.
                  Ungefär 1/3 utvecklar allergier. Som sagt så kan det vara skillnad på kvalitet och renhet beroende av var de hämtats. Detta har dock inget med allergirisken att göra vad gäller de röda - här är det hemoglobinet som har betydelse och detta finns där oavsett var det hämtats.
                  Vita och svarta är inte allergiframkallande
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malinitzi
                    Ja, det står ju på förpackningen att man ska vara noga med att tvätta händerna efteråt???? Tror inte det är luftburen smitta.
                    Det som har väl utvecklat allergi mot röda mygg kan ofta sedan inte vistas i ett rum där det finns röda mygglarver.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Man kan lägga i det fryst
                      fryst brukar inte rekommenderas eftersom det skada fisken tarmsystem... och sen är det viktigt att skölja ordentligt för att få bort det ofta dåliga vattnet dem är infrusna i!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519

                        #12
                        Jag har en fisk som nästan tvärvägrar annat än röda mygg.
                        Håller biten i vatten och släpper när den börjar sjumka av sig själv.
                        Sedan tar hon över. Men om vattnet dom är infrösna i skulle vara dåligt så borde myggen ha absorberat en del av det dåliga. Och då bode det märkas på fisken. Och jag har inte märkt av att hon skulle må dåligt snarare tvärtom.
                        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                        Min zon Min Tenkare

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Jag droppar alla sorterna i karen frusna räkmix som röda, svarta, mysis o artemia alla från åleds
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            jag gav dem också mygglarverna frysta i början och det var inte helt ovanligt att en och annan fisk svullnade upp om buken och oftast dog, läste sen en anvisning om vikten av att tina fodret först och efter det upphörde dessa problem! fisken har en kort mag och tarmkanal och därför hinner inte fodret bli varmt innan det når tarmen och den kan då bli nedkyld och kan leda till flagellatangrepp i tarmen...
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • wlappis
                              • December 2006
                              • 200

                              #15
                              Jag har diskus och har haft i några år och i början så körde jag med mygglarver men hade problem med sjukdomar till en en herre sa att det berodde nog på mygglarverna .Har slutat med det och inte haft någon sjukdom sedan dess

                              Kommentar

                              Arbetssätt...