maskodling - fuktighet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    maskodling - fuktighet?

    Jag startade upp ett försök med maskodling för ett tag sedan. Jag har använt mej av Simontorps kravmärkta blomjord och två 15-liters smartstoreboxar i varann. I den själva gråa odlingsboxen har jag gjort dräneringshål och lufthål. Den burken får sedan hänga i en yttre plastbox. Tillplattade äggkartonger längst ned i odlingsburken och jorden ovanpå denna med en del löv. Cirka 25 metmask (large) har jag lagt i burken. En vecka senare så levde maskarna men mer än så var det inte och dom höll till på djupet av kulturen. Igår funderade jag på om det var för torrt. Så jag hällde på en liter vatten och nu är det mer fart närmare ytan. Så till frågan...
    Hur fuktigt vill dom egentligen ha det?
    Finns det någon tumregel?
    Killies is a lifetime passion
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

    #2
    Om vi följer vanliga råd för kompositering så...

    Är jorden tillräckligt fuktig om den är som en urkramad tvättsvamp, hoppas du förstår hur jag menar

    Temperaturen måste överstiga 10 grader, lägre så slutar de arbeta och vid 0 så dör de.

    Maskarna måste också ha mat. Proportion mellan kväve (hushållsavfall) och kol (tidningspapper, sågspån, löv) i komposten ska vara ungefär 1:5. Börjar det lukta illa så har du fått för mycket kväve i förhållande till kol eller så har din maskodling blivit för torr.

    Funkar allt optimalt så har 20 maskar blivit 40 maskar inom 2 månader.

    Hoppas du blev lite klokare
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Tack för input.
      Vart räknas t ex kaffesumpen - kväve eller kol?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Kaffesump räknas till kvävedelen, liksom te+filter, fruktskal, osv. Fast man får ju vara lite försiktig med vad man stoppar i om man har det inomhus, citrusskal kan lukta apa för att inte tala om skaldjursrester.

        Stoppar du i bananskal så får du säkert även flugor om du har några fiskar som käkar sånt.
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #5
          Jag har haft en inomhus maskkompost som nästan enbart levde av kaffesump. Själva komposten luktade inte, däremot lakvattnet. Krukväxterna mådde finfint av lakvatten och kompost i lagom mängder, men jag vet inte om jag skulle ha vågat mata fisk med kaffemaskarna - risk för ackumulering av neurotoxiner ? Som bonus kom en hel del enkyträer, som fick flytta till en sundare miljö och därefter användes som fiskfoder.

          Mvh Cecilia

          Ps. Den "vanliga inomhusmasken" Eisenia foetida (alltså dyngmask) lär inte vara så smaklig för fisk, men tål högre arbetstemperatur än andra maskar.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen postat av Metalmaid
            Stoppar du i bananskal så får du säkert även flugor om du har några fiskar som käkar sånt.
            Odlar redan bananflugor - som inte flyger omkring.
            Dom som flög omkring i höstas gav jag lite vin så att de lugnade ner sej permanent.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av cecilia
              Jag har haft en inomhus maskkompost som nästan enbart levde av kaffesump... men jag vet inte om jag skulle ha vågat mata fisk med kaffemaskarna - risk för ackumulering av neurotoxiner ?

              Den "vanliga inomhusmasken" Eisenia foetida (alltså dyngmask) lär inte vara så smaklig för fisk...
              Men det kanske blir pigga maskar?
              Och ännu piggare fiskar???
              Men det är ju värt en tankeställare om man verkligen bör ösa i kaffesump eftersom allt inte metaboliseras. Masken jag använder är inköpt som metmask från Fibe där uppe i norr - undrar vad dom matar sina maskar med egentligen...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Tar upp tråden igen...
                Jag pytsade på mer vätska vilket livade upp maskarna.
                Dock har jag de senaste dagarna haft problem med mögelangrepp.
                Beror det på alltför hög fuktighet eller foderesterna inte ätits upp tillräckligt snabbt?
                Maskarna verkar oberörda i alla fall.
                Några råd om detta?
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  låter som foderrester...
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Metmask från Nibe, alltså är det Eisenia foetida som cecilia nämner, den funkar bra på kaffesump, eller blötlagd avrunnen kartong helt utan jord om man så vill. Kartong brukar inte lukta eller mögla så lätt. Ett annat sätt att minska möglet är att även odla gråsuggor i samma kompost. Det finns en liten tropisk vit gråsuggsart max 6 - 7 mm stor, vet inte hur den funkar om man använder ren kartong, jag slänger ned lite av varje i min mask/gråsugge-kompost.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik...
                      Metmask från Nibe, alltså är det Eisenia foetida som cecilia nämner, den funkar bra på kaffesump, eller blötlagd avrunnen kartong helt utan jord om man så vill. Kartong brukar inte lukta eller mögla så lätt. Ett annat sätt att minska möglet är att även odla gråsuggor i samma kompost. Det finns en liten tropisk vit gråsuggsart max 6 - 7 mm stor, vet inte hur den funkar om man använder ren kartong, jag slänger ned lite av varje i min mask/gråsugge-kompost.
                      Om detta är dyngmask så kan jag i alla fall intyga att fiskarna gillar den iaf.
                      Vart får man tag på gråsuggan ifråga?
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Gråsuggor odlas i terrariesammanhang, de går att köpa på mässor eller beställa till exempel från http://grodorochfoder.se/ dom har även en annan art än den jag har. I värsta fall kan jag skicka en startkultur av den lilla vita arten.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...