Problem att mata mina Xenentodon cancila

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DonDegen
    • April 2006
    • 35

    Problem att mata mina Xenentodon cancila

    Hallå

    Jag har skaffat fyra Xenentodon cancila. I affären så sa de att de matade dem med Räkor och små fisk. Men problemet är att så fort jag ska slänga ner räkorna så sjunker de ner på botten o fiskarna simmar iväg från maten. Finns det ingen liknande mat som flyter på ytan o inte sjunker direkt?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Om det inte går att handmata (hålla räkbitar med pincett), så...
    Flytande pellets.
    Levande guppies.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • DonDegen
      • April 2006
      • 35

      #3
      Jag tänkte ge dem levandefoder 1 gång i veckan ungefär o sedan ge dem räkor resten av tiden...men om de inte tar räkorna så blir det dyrt att köpa levande foder oftare än 1 gång i veckan. Eller räcker det med levande en gång i veckan? De kanske blir så hungriga att de tillslut tar räkorna tillslut. Faan krångligt det här

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Jag har ingen egen erfarenhet av Xenentodon i akvarium, men jag föreställer mig att det är en art som är svår att få att äta något annat än levande småfisk. Det är antagligen skälet till att de är så sällsynta i handeln (trots att det är inte svårt att få tag i dem i naturen, att dom har ett stort utbredningsområde och att dom ser häftiga ut). Man får experimentera sig fram tills man hittar något dom äter. (Med pincett som Azur föreslår) Flera arter fiskätare hugger ju bara om bytet rör på sig (vet inte om detta gäller den här arten).

        Det blir dyrt att köpa levande fisk. Man skall helst ha en egen "produktion" för att det skall vara hållbart. Det som kan vara billigt att komma över är cichlidyngel, men ofta äter fiskätare inte cichlider för att dom är för "vassa". Dessutom händer det att dom fastnar i svalget och både predator och byte dör.

        Jag skulle i ditt läge börja odla praktbarber eller något liknande att ha som foder.

        Lycka till!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Sebrafisk. Rationell uppfödning av sebrafisk = hundratals yngel mer eller mindre konstant. Kräver dock helst fyra akvarier (hanar i ett, honor i ett, ett lekakvarium, ett där ynglen får växa till sig lite).

          Alternativt: köp en kasthåv, sänkhåv, eller mörtstuga, och fånga småfisk i närmsta sjö (köp fiskekort - inte lönt att få böter över lite mörtyngel).

          Men testa 'pincett-tipset'. Det funkar med många rovfiskar. Man vinkar med matbiten framför nosen på dem - ofta triggar det huggreflex.

          Sen kanske insekter kunde vara en möjlighet. Flugor, myror, syrsor etc - de flyter och sprattlar. Erik vet bättre, men jag har ett halvt minne av att Xenentodon äter en hel del insekter i naturen.

          Tips: mata foderfisken ordentligt med bra foder innan du ger dem till Xenentodon, för att öka näringsvärdet.
          Senast redigerad av Azur; 06 September 2006, 11:18.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Kanske kan prova att knyta fast så nära "kanten" på en räkbit som möjligt med sytråd/tunn fiskelina och röra lite på räkbiten.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Occurs primarily in rivers (Ref. 4833); also in ponds, canals, beels, and inundated fields (Ref. 1479). Often found in slow-flowing pools in rivers with a rock or sand substrate (Ref. 6028). Inhabits large and medium-sized rivers with adults occurring in areas that lack floating vegetation (Ref. 12693). A solitary fish that swims in midwater, usually against the current, and is capable of bursts of speed, especially when in pursuit of its prey. Observed to feed exclusively on crustaceans in the wild; but take live fish only when in an aquarium (Ref. 6028). Also feeds on small fishes and insects (Ref. 12693). Oviparous (Ref. 205). Eggs may be found attached to objects in the water by tendrils on the egg's surface (Ref. 205). This fish is capable of nipping the fingers or killing a person by leaping at them at great speed (Ref. 6028; Kullander (pers. comm., 2001), however, suggests that the "killing a person" statement may be exaggerated). Marketed fresh (Ref. 12693).



              Är inte fishbase fantastiskt. Om du lyckas få dem att äta annat än levande så lova mig att skriva till fishbase och berätta om det.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Längre ned på FishBase-sidan kan man också klicka på More information: "food items".

                Jag har fångat några stycken. Min erfarenhet stämmer med
                Often found in slow-flowing pools in rivers with a rock or sand substrate (Ref. 6028).
                och troligen även
                A solitary fish that swims in midwater
                . Men det var så grumligt så jag såg dem aldrig förrän jag fått dem i noten.

                Kommentar

                • DonDegen
                  • April 2006
                  • 35

                  #9
                  Man kanske skulle kunna ge den mjölmask eller syrsor. Det är ju inte lika dyrt o lättare att ha, eftersom jag inte har plats med en massa odlingsAkvarier.

                  De i butiken som jag köpte fiskarna av visade till o med hur de åt räkor o levande fisk. De smulade bara ner räkorna. Idag så var det nära att de högg på en räka som jag smulade ner. De ställde sig i attack position mot räkan men av någon anledning så struntade de i den i sista sekund. Jag kanske måste mosa räkan mera...
                  Fan de är ju så tuffa så man vill ju få dem att må bra!
                  Ska testa pinsett tricket o reptricket med!

                  Kommentar

                  • Ola Åhlander
                    • May 2002
                    • 213

                    #10
                    En sak som är viktig, är att ha ganska tät plantering vid akvariets kortsidor. Xenentodon är lättskrämda, och kan panikrusa in i rutorna, med skadade näbbar som följd. Hoppas att du får dom att äta något annat än fisk, jag har aldrig lyckats med någon jag har haft hand om. Fast jag har bara haft fiskarna under kortare perioder, någon månad eller så.

                    /Ola

                    Kommentar

                    • DonDegen
                      • April 2006
                      • 35

                      #11
                      Ska testa o sätta ett snöre på en räka o se vad som händer lite senare idag.
                      Hur är det svälter man fisken långsamt om man köper levande fisk till den en gång i veckan?
                      Jag tror mitt problem är att jag har ju heltäckande lysramp o så fort jag öppnar o ska ge dem räkan så blir de rädda o drar sig undan. Men tror ni mjölmasken är bra foder eller syrsor?

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jag vet inte hur stora dina fiskar är; ge inte för stort foder. Annars är säkert både mjölmask och syrsor alldeles utmärkt foder.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Jag hade Xenentodon, som jag tror att magarna pajade på för att de fick räk-kött, alltså utan skal, såg inte sambandet först, men tre hann gå åt innan jag kom på att de dog i samband med några dagars(runt en vecka) matning med enbart räkbitar.

                          Annars var de lättskötta och trevliga, borde vara mycket lättskötta om du matar dem med huvudsakligen hela individer som till exempel mysis, krill, fisk, syrsor, mjölmask och kackerlackor. Skulle dock vara försiktig med att mata med samma mat mer än kanske tre-fyra dagar.

                          Mina käkade räkbitar, hade en glipa som jag kunde mata genom utan att flytta på något, det som cancilorna missade åts genast upp av ciklidsoppan som dom gick med, Hade funderingar på att låta dem gå med en hyggligt stor avelsgrupp Oreochromis mossambicus och spott-hylla, då hade cancilorna haft att göra för det mesta. Om du har gott om pengar kan du köpa ett antal par segelsfensmolly, väl skötta brukar de ge ganska stora kullar efter ett tag, lite komplement till frysfodret blir det ju.

                          Sebrafiskar är otroligt lätta att odla fram i stora antal, men det är lite kött på dem. Minst ett par veckor får man räkna med att det tar innan det är lika mycket kött på dom som på nyspottade Oreochromis eller "nyfödda" mollys.

                          Ge inte upp, det är en skön fiskart.

                          Kommentar

                          • DonDegen
                            • April 2006
                            • 35

                            #14
                            Faan Erik det där va det bästa svaret hittils hehe

                            Jag tänkte på det på jobbet idag att jag borde fixa ett större hål i täckplexiglaset precis där pumpen strömmar mest så maten kommer mot dem. Jag tror att de blir rädda när jag håller på o lyfter o grejar. Detta kan göra susen. då öppnar jag bara en lucka som inte stör dem det minsta. Sen ska jag köpa mjölmask imorron o testa!

                            Jag ger inte upp i första taget för dessa fiskar vill jag behålla o jag vill ha några flera!

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Varför inte slänga ner ett gäng stora svärdbärare och låta naturen ha sin gång, de föder ju yngel en gång i månaden, och är dessutom ganska snabba så dina fiskar kanske inte får tag i de vuxna svärdisarna. Men det beror ju på hur stort ditt akvarium är....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...