Weekendfoder - hur fungerar det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikerrer
    • July 2005
    • 9

    Weekendfoder - hur fungerar det?

    Hej,

    Jag har en halvdum fråga som jag hoppas få svar på.
    Ska iväg på en resa i 5 dagar strax och hade tänkt att köpa weekendfoder (sånna där vita bollar man ser i matbutiker / akvariebutiker).

    Hur fungerar dom rent praktiskt?
    Har aldrig sett mina fiskar äta av dessa vid tidigare tillfällen, de verkar endast sakta men säkert upplösas.
    Är det tanken med dom? Att utsöndra vitaminer / hungerdämpade medel i vattnet? Eller äter verkligen fiskarna av de minimala partiklar fodertabletten utsöndrar?

    Hoppas ni förstår min tankegång.

    Mvh
    Micke
  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    #2
    Det är onödigt skit! Fiskarna klarar sig utmärkt 5 dagar utan något i matväg! Kan t.o.m vara bra för akvariet!
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Precis som laerni säger är det enklaste svaret om hur de fungerar "inte alls". Antingen är man borta en vecka eller mindre, och då klarar sig vuxen fisk bättre helt utan foder, eller så är man borta längre, och då måste man i alla fall få tag i nån som matar fisken åt en.

      Men rent praktiskt består de vad jag förstår av fiskmat ingjuten i gips. Gipsen löser långsamt upp sig och frigör fodret.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Men rent praktiskt består de vad jag förstår av fiskmat ingjuten i gips. Gipsen löser långsamt upp sig och frigör fodret.
        Har fått för mig att det också innehåller kalk som gör att vattnet buffras något.
        Att det inte funkar alls tycker jag är fel att påstå - det kommer ju trots allt ut lite foderpartiklar från blocket.

        Själv använder jag i likhet med övriga här dock aldrig s.k. weekend/semsterfoder och jag kan egentligen bara se en fördel fast den är indirekt.
        På den tiden jag hade affär så var det en del kunder som kom in och absolut insisterade på att fiskarna absolut måste ha mat när de var bortresta.
        Alternativt var då ofta att någon annan (granne/kompis/föräldrar etc.) etc. matade och det är ofta en utomordentligt dålig lösning
        Så det "positiva" är att ett weekenfoder i alal fall inte försämrar det för fiskarna
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Kalk tror jag inte det innehåller, men gips är kalciumsulfat och kommer att höja GH skyhögt utan att buffra pH alls.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Men hur är det med sk. foderautomater då? Är de något att hänga i granen?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Foderautomater är bra, förutsatt att de är av bra kvalitet och pålitliga.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Björken
                Men hur är det med sk. foderautomater då? Är de något att hänga i granen?
                En del av dom är så konstruerade att fukt lätt går upp i foderbehållaren vilket gör att fodret klumpar ihop sig.
                Välj en foderautomat som 1/ har en liten värmare inbyggd som torkar ut fodret 2/ eller portionerar ut i små "dagsfack" istället för en trumma som roterar 3/ eller är konstruerad så att fukt inte kan komma in
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Alternativt var då ofta att någon annan (granne/kompis/föräldrar etc.) etc. matade och det är ofta en utomordentligt dålig lösning
                  När vi var bortresta så la jag upp mat i äggkoppar med plastfolie på så kunde min svärmor ge detta varannan dag, fungerade kanon, de fick mat och inte för mycket!
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13135

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    En del av dom är så konstruerade att fukt lätt går upp i foderbehållaren vilket gör att fodret klumpar ihop sig.
                    Välj en foderautomat som 1/ har en liten värmare inbyggd som torkar ut fodret 2/ eller portionerar ut i små "dagsfack" istället för en trumma som roterar 3/ eller är konstruerad så att fukt inte kan komma in
                    .... 4/ inbyggd fläkt som håller fodret torrt (eheims foderautomat)
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • mikerrer
                      • July 2005
                      • 9

                      #11
                      Tack för alla svar!

                      Då skippar jag weekendfodret och hoppas på det bästa.
                      Har inte så mycket småfisk i akvariet, endast större modeller av Callichthys callichthys, scalare, Botia almorhae osv.. dessa har ett par år på nacken och har alltid varit friska så jag är inte så orolig.

                      En foderautomat vet jag är den bästa lösningen, tyvärr kan jag inte införskaffa en sådan innan min avresa.

                      Tack än en gång.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...