ger jag för lite mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    ger jag för lite mat?

    I mitt 350l simmar 2 stora discus och en stor scalare, dessa är hela tiden hungriga! De är framme och "tigger" hela tiden. Nu tigger de 5 småttingarna (scalare) också. Jag ger de 1 istärningskub hemmalagad räkmix och ca 1 tsk torrfoder (flingor, crisp och granulat) per dag. Jag släpper också ner 3-4 algtabletter. Övriga fiskar i akvariet är 4 praktbotia (dessa tigger ej) och 4 siamesiska algätare (tigger) och 1 gibbi som kommer när mat släpps i.
    De ser ut att må bra och praktbotiorna är feta. Ska jag mata mer?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Madguppy
    • April 2006
    • 177

    #2
    näe, det verkar som om det är tillräckligt. mata hellre mindre än för mycket.

    har hört att fiskar kan äta tills de spricker...

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Det låter som väldigt lite, men det behöver det inte alls vara om alla fiskar har en "snygg kroppsform", men det kan ju vara svårt att avgöra förståss. Huruvida gibben får i sig bra med mat kan man få en fingervisning om när den suger sig fast på en ruta man kan se igenom.

      Att fiskarna tigger är mer ett tecken på sundhet, och att de inte är extremt övermatade, så det är det enda man kan säga med ledning av det, du övermatar inte extremt, och fiskarna kommer med största sannolikhet inte dö i drivor så länge inget oförutsett händer, men det visste du redan.

      Att det låter som väldigt lite för mig kan ha att göra med att jag mer håller på med odling och uppfödning, vill man att fiskarna ska växa så fort som möjligt ska man ge så mycket mat de kan äta, har man bara fiskarna som "prydnad" så mår de fortfarande bra med betydligt mindre mat, dessutom blir kraven på filter osv mindre med rimligare matning, men allt det där känner du ju redan till. Så länge du har filtrering som håller kan du ju prova ett tag att mata tills fiskarna slutar att äta ivrigt, och när du tycker att du kommit fram till en viss mängd som är nära gränsen för vad de ivrigt äter upp kan du ge ungefär hälften. Vad gäller algtabletterna så se till att gibbin inte magrar ur.

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        I mars blev jag "fodervärd" för ett 160L akvarium. De förra ägarna hade haft väldiga problem med alger och använt en massa algmedel och följt en strikt matningsrutin. När hon berättade för mig höll jag på att svimma. 1 tsk flingfoder dagligen och 5 skalade gröna ärtor varannan dag. Lite röda mygglarver åkte i nu och då. I karet bodde 2 praktbotior, 2 scalarer, 3 stora Buenos Aires tetror, c:a 15 neontetror 1 mosaikgurami och 1 mal. Alla fiskarna verkade helt ok även om de var lite magra och väldigt så för att vara så gamla som hon sa att de var. Det man kan göra är ju att mata med bättre mat.
        mvh Mattias
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Gibbi har lite mage men är inte jätte tjock. Den stora scalaren tycker jag räknas som tjock, den är också väldigt glupsk. Dominanta discusen är normal i hullet och den andra är smalare har varit det hela tiden men den äter bra fast blir bortjagad efter en stund. Kanska ska prova att mata lite hela tiden tills de är mätta och får se hur lång tid det tar?
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            erik... vad menar du om att man kan se på gibbicepsen om den får nog med mat??

            ska man kunna se igenom den ifall den får för lite mat??? eller ja hänger inte med riktigt
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Ursprungligen postat av andreassofus
              erik... vad menar du om att man kan se på gibbicepsen om den får nog med mat??

              ska man kunna se igenom den ifall den får för lite mat??? eller ja hänger inte med riktigt
              När gibben sitter på en akvarieruta som man kan se igenom tex frontrutan kan man se magen på gibbicepsen och därigenom göra en hygglig bedömning om huruvida det finns någon risk för undermatning/svält.

              Kommentar

              • vance
                • December 2004
                • 872

                #8
                Ursprungligen postat av morphriz
                I mars blev jag "fodervärd" för ett 160L akvarium. De förra ägarna hade haft väldiga problem med alger och använt en massa algmedel och följt en strikt matningsrutin. När hon berättade för mig höll jag på att svimma. 1 tsk flingfoder dagligen och 5 skalade gröna ärtor varannan dag. Lite röda mygglarver åkte i nu och då. I karet bodde 2 praktbotior, 2 scalarer, 3 stora Buenos Aires tetror, c:a 15 neontetror 1 mosaikgurami och 1 mal. Alla fiskarna verkade helt ok även om de var lite magra och väldigt så för att vara så gamla som hon sa att de var. Det man kan göra är ju att mata med bättre mat.
                mvh Mattias
                Menar du att det var för lite?
                För i så fall m¨ste jag nog öka mina portioner om det där räknas som lite...
                Bara döda fiskar simmar med strömmen

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Ursprungligen postat av solbacka
                  Gibbi har lite mage men är inte jätte tjock. Den stora scalaren tycker jag räknas som tjock, den är också väldigt glupsk. Dominanta discusen är normal i hullet och den andra är smalare har varit det hela tiden men den äter bra fast blir bortjagad efter en stund. Kanska ska prova att mata lite hela tiden tills de är mätta och får se hur lång tid det tar?
                  Uppenbart magra ska fiskar inte vara, nu vet jag inte om den subdominanta diskusen är mager. Diskusar är ganska smarta fiskar, en ide är att försöka handmata den subdominanta fisken, det kan funka. Övriga fiskar låter det som om dom får gott och väl tillräckligt efter din beskrivning. Diskusar och skalarer tål kraftig matning bra, risken för att en fiskmage ska sprängas har jag väl hört teorier om, men aldrig har jag sett någon fisk ta skada av att de tillfälligt är för mätt, så länge de får bra/rätt mat.

                  Däremot ska man komma ihåg att vattnet/filtret belastas hårdare ju mer man matar, syrekonsumtionen ökar och co2-produktionen likaså.

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Jag har bara juwels standarfilter och vad jag förstår ska inte det vara det bästa (enl. här på forumet) Jag tycker det är ok. Jag ska köpa nytt innerfilter till mitt 100l så jag ska sätta dit mitt gamla innefilter i 350l också.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Jessi77
                      • July 2006
                      • 157

                      #11
                      Inte läst alla svar men har lärt mig att scalarer behöver ganska mycket mat, man ska se att de blir lite mage (men inte för mycket därav att de föräter sig på bl a röda mygg) samma me diskus...?
                      Gibbi ser du på magen e den insunken e den väldigt hungrig!! Prakt botian äter ju både resterna på botten o algtabletterna, så borde va rätt mätt

                      Kommentar

                      • anders.149
                        • May 2006
                        • 68

                        #12
                        Ursäkta att jag knycker tråden men hur matar man lättast scalarer när ens tetror proppar i sig all mat? Tetrorna blir klotrunda medans scalarerna får det som blir kvar typ. Scalarerna samt guldguramin (som också får lite dåligt med mat) "dansar" alltid vid rutan så fort man rör sig och man får lite dåligt samvete för att det inte riktigt går att mata de. =(

                        Tetrorna är 10st sorgmantlar (3cm långa ca) samt ca 15st neontetror (2-3cm långa).

                        Någon som har något förslag?

                        Kommentar

                        • Jessi77
                          • July 2006
                          • 157

                          #13
                          Ursprungligen postat av anders.149
                          Ursäkta att jag knycker tråden men hur matar man lättast scalarer när ens tetror proppar i sig all mat? Tetrorna blir klotrunda medans scalarerna får det som blir kvar typ. Scalarerna samt guldguramin (som också får lite dåligt med mat) "dansar" alltid vid rutan så fort man rör sig och man får lite dåligt samvete för att det inte riktigt går att mata de. =(

                          Tetrorna är 10st sorgmantlar (3cm långa ca) samt ca 15st neontetror (2-3cm långa).

                          Någon som har något förslag?

                          Prövat med rödamygg? Var 3:e dag el så??

                          Kommentar

                          • anders.149
                            • May 2006
                            • 68

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jessi77
                            Prövat med rödamygg? Var 3:e dag el så??
                            Hm.. röda mygg? Typ levande foder? Isåfall nä, mina har tyvärr inte fått smaka på något levande än (förutom någon enstaka neontetra då skalarerna var extra hungriga). Ska ta mig en titt hos den lokala handlaren om det finns något lämpligt där.

                            Dessutom.. röda mygg.. är det Artemia?

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Ursprungligen postat av anders.149
                              Hm.. röda mygg? Typ levande foder? Isåfall nä, mina har tyvärr inte fått smaka på något levande än (förutom någon enstaka neontetra då skalarerna var extra hungriga). Ska ta mig en titt hos den lokala handlaren om det finns något lämpligt där.

                              Dessutom.. röda mygg.. är det Artemia?

                              Röda mygg brukar ges i fryst form, det är lite kontroversiellt, jag har inte haft problem med det man andra har, dödsfall bland fiskarna, allergier hos människor osv. Jag har själv helt gått ifrån det på grund av att det är otroligt dyrt i förhållande till näringsinnehåll.

                              Prova att ge skalarerna räkstrimlor, som omväxling, inte enbart, skalarer brukar ju stå och vänta i ytan så att det nästan bara att släppa ner maten i munnen på dem. Köpt eller egentillverkad räkmix kan ju också vara bra, om du hittar någon anpassad för karnivorer kan du köpa och prova. Det är också frysfoder.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...