oxhjärta och vattenbyte ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teletubis
    • September 2005
    • 224

    oxhjärta och vattenbyte ?

    Hej jag undrar om jag måste byta mer vatten i veckan bara för att jag börjat att mata mina diskusar med mera oxhjärta ? Jag matar inte fler ggr om dagen utan jag tar bort annan mat och ersätter med oxhjärta.Vattnet ser inte sämre ut än förut och verkar klara sig bra och då borde väl räcka att byta 50-60% iveckan som jag gjort förut eller ??

    Anledningen till att jag undrar är att han jag köpte maten av sade det till mig
  • lennart wiklund
    • April 2005
    • 292

    #2
    Ursprungligen postat av teletubis
    Hej jag undrar om jag måste byta mer vatten i veckan bara för att jag börjat att mata mina diskusar med mera oxhjärta ? Jag matar inte fler ggr om dagen utan jag tar bort annan mat och ersätter med oxhjärta.Vattnet ser inte sämre ut än förut och verkar klara sig bra och då borde väl räcka att byta 50-60% iveckan som jag gjort förut eller ??

    Anledningen till att jag undrar är att han jag köpte maten av sade det till mig
    Hur stort är ditt kar då?samt hur många diskusar har du i det?storlek på dom?
    är det ungadjur tycker jag det låter väldigt lite med ett byte veckan.
    Jag hade 8st 7-8cm i ett 200l kar.matade med oxhjärta en gång dag,samt med granulat/flingor 6gånger/dag.bytte minst 20-30% dagligen,samt ett rena xp1 ytterfilter för 600l vattenvolym+rejält innerfilter.

    många vattebyten gör att de växer fortare.

    lennart

    Kommentar

    • teletubis
      • September 2005
      • 224

      #3
      Mitt kar är på 375 liter och jag har 11 st diskusar och dom har väl storleken på 8 cm den minsta och 13 den största .Jag matar 4-5 ggr om dagen mest med oxhjärta men också d 50

      Och så har jag ett fluval ytterfilter som pumpar 1200 liter och ett innerfilter som pumpar lika mycke

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Ursprungligen postat av teletubis
        Mitt kar är på 375 liter och jag har 11 st diskusar och dom har väl storleken på 8 cm den minsta och 13 den största .Jag matar 4-5 ggr om dagen mest med oxhjärta men också d 50

        Och så har jag ett fluval ytterfilter som pumpar 1200 liter och ett innerfilter som pumpar lika mycke
        Det handlar inte om flödet det handlar om hur mycket filtervolym du har. Skall du mata med oxhjärta 4-5 ggr per dag så måste tempen vara runt 30 grader och då krävs också daglig städning samt dagliga vattenbyten. Förutsätter också att du har ett rent kar.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • teletubis
          • September 2005
          • 224

          #5
          ok tack för svaren då skall jag minska ner lite på hjärtat

          Kommentar

          • lennart wiklund
            • April 2005
            • 292

            #6
            Ursprungligen postat av teletubis
            ok tack för svaren då skall jag minska ner lite på hjärtat
            MEERA vattenbyten....
            Mycket mera.

            lennart

            Kommentar

            Arbetssätt...