Spirulina lika bra som astaxanthin?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

Spirulina lika bra som astaxanthin?

Hej!

Hade tänkt göra egen räkmix till mina malawi o var iväg tidigare idag o inhandla ingedienserna.
    När jag kom in i hälsokostaffären så frågade jag först efter astaxanthin o hon tog fram ngt som hette astaxin, e det de samma? astaxinet var i sånna "hyllsor" man har när man sväljer tabletten så då skulle jag bryta upp dem o hälla i men tyckte det lät fel så jag fråga efter spirulinapulver istället vilket jag köpte.
    Funkar sprirulina lika bra som astaxanthin lika bra eller är där ngn skillnad?

Ja hoppas någon vet

// MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

det är 2 helt olika saker..., men be inte mig förklara du får säkert svar av någon annan snart.. (gramnegativa bakterier é inte min starka sida)
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• tulle89
      • March 2006
      • 1183

Hehe nä det e klart, man kan inte vara bra på allt...

Är först o främst ute efter starkare färger o astaxinet de hade verka inte rätt. Har läst att för mkt spirulina kan ge pigmentfläckar, men det e också allt jag vet om det

// MVH Tulle

Kommentar

• Intercepter
        • January 2006
        • 962

astaxin funkar kanon o ja det finns i kapslar e lite meck men de får inga pigmentfläckar av detta som av spirulina och det förstärker det röda bra på fiskarna

Kommentar

• miluhe
          • June 2006
          • 2090

Jag ger spirulina upplandat i räkmix mina har jättefina färger. ett bra tips nu i kräfttider blir det kräftor över skala stjärtar hacka häll i de blir överlyckliga

Kommentar

• tulle89
            • March 2006
            • 1183

Ja har gjort räkmixen nu o jag slängde i lite spirulinapulver så får jag hoppas det inte blev för mkt, men ändå så de blir klarare färger

Slänga i lite kräftstjärtar verkar inte vara en dålig idée, fiskarna ska ju osså få ha fest ngn gång

// MVH Tulle

Kommentar

• Mr B
              • September 2004
              • 1310

Jag använder oskalade räkor, det är tydligen väldigt viktigt att man är noga när man kör det i sin matberedare / köttkvarn / mixer, det får inte vara stora bitar skal kvar, vilket jag inte hadde, och har inte haft några problem. Det värsta var känselspröten och ben, det tog lite tid innan de var ordentligt nertuggat i maskinen. Det går säkert att mata på astaxin, eller spirulina, för en ännu bättre effekt, men så här är det "praktiskt taget gratis".
              B!

Kommentar

• tulle89
                • March 2006
                • 1183

Jopp har också oskalade räkor i min räkmix, låter ju rätt smart RÄKmix

Har haft det i kylen nu hela natten (läste att det skulle ligga några timmar menmen) men det har fortfarande inte stelnat så jag slände in det i frysen nu istället o hoppas det fryser. Brukar er stelna i kylen lr ni slänger in den i frysen direkt?

// MVH Tulle

Kommentar

• Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

Eftersom jag inte använder gelatin värmer inte jag räkmixen, och oftast är det så lite vätska i den färdiga mixen att jag kan frysa den rakt upp o ner. Kör jag spenat/grönkål istället för ärtor, eller liknande, brukar det bli blaskigare, och då försöker jag samla vätska i en skål för sig själv. Det är inte mycket mat, men fiskarna blir mycket villigare att ta torrfoder om man slår i en skvätt, så jag brukar ta tillvara på det genom att frysa det som istärningar.

B!

Kommentar

Arbetssätt...