Övervintra vattenloppor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    • August 2005
    • 132

    Övervintra vattenloppor?

    Kan man hålla en kultur med vattenloppor vid liv inomhus och till och med över vintern?
    Jag funderar på om det skulle funka att ställa en stor vattenfylld syltburk i fönstret, genomlufta den och hålla svenska vattenloppor där. Men vad skulle de utfodras med?
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Det finns en vattenloppa som kallas moina som kan odlas inne. Problemet är att få tag i en startkultur, och komma underfund hur man bäst får den att överleva och föröka sig. Lyckas men med det har man ett väldigt trevligt levandefoder. Jag vet att Södermalms Akvarieaffär, Sthlm, har moina men du bor väl inte direkt i närheten?
    Man matar dom med t ex uppslammad jäst, och är noga med vattenbyten.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Jag ha en bekant som höll en Daphnia-kultur i liv i tio år eller så. Mycket ljus. Matade nån gång med jäst. Det skall bli algsoppa.

      Kommentar

      • Terato
        • November 2003
        • 560

        #4
        Haha, alla salamander- eller räkakvarium jag har kört har alltid haft vattenloppor eller olika småmaskar. Verkar busenkelt att odla små matdjur där de inte blir uppätna. Antar att de har kommit in med röda mygglarver.
        /Sara Östlund

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

        Kommentar

        • harbard
          • July 2002
          • 1085

          #5
          Några länkar om vattenloppor och hur de odlas: http://snurl.com/dafnier
          <<<(^:>*
          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

          Kommentar

          • Rogli
            • August 2005
            • 132

            #6
            Nu har jag sparat ett gäng daphnier i en tvåliters syltburk som jag ställt i fönstret. Den genomluftas med en syresten. Vad jag förstått så lever de på bakterier och annat encelligt, därför har jag lagt i lite hö för att gynna en kultur med "encellingar".
            Jag har haft dem i ca en vecka nu och de tycks må bra. Efter 4-5 dagar skördade jag lite och bytte ca 50% av vattnet.
            Jag har noterat att storleken på dem varierar avsevärt. Är det frågan av olika arter eller bara olika åldrar?
            Vad tror ni? Går det att hålla denna kultur vid liv på detta sätt?

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Testa och skriv hur det går. Det är ju jätteintressant.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Rogli
                • August 2005
                • 132

                #8
                Mitt lilla experiment gick inge bra. Daphierna blev bara färre och färre. Därför lade jag ner projektet.
                Kan bero på utfodringen. För att ta reda på hur de bäst utfodras så fick de inget annat än de bakterier som höet skulle producera, och det tycks inte ha räckt. Jästsmulor är kanske ett bättre alternativ.

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Torrjäst utrört i vatten kanske skulle funka. Ett dyrare alternativ kan vara att prova med något slammat yngelfoder som t ex JBL Nobil fluid. Jag har ingen aning om det kan funka men provar man får man inte veta
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

                    #10
                    Jag odlar moina i ett gammalt akvarium på sisådär 50 liter. Det är alldeles för fult för att ha fiskar i - och läcker om man fyller det ända upp.
                    Till min stora förvåning har jag fått fart på produktionen. Lyckades hålla liv i odlingen hela våren, men på semestern sket det sig förstås. Nu är den igång igen, till småfiskarnas glädje.
                    Jag försöker följa råden från Janne på Södermalms akvarieaffär till punkt och pricka. Det innebär att:
                    * Jag slangar upp moina varje dag, och byter då 10-15 procent av vattnet.
                    * Jag matar med torrjäst som blandas ut i vatten.
                    * En liten oxydator ger syre. Det går varken att använda pump eller syresten.
                    * Snäckor håller rent. När de samlas vid ytan är syrehalten för låg, och det är dags att fylla på oxydatorn.
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Åh har du fått fart på moinan. Jag testade 3-4 ggr och fick fart på det i början och sen kolapsade allt. Men det var innan Janne W kom på det där med oxydatorn. Nu blir jag sugen på att testa en gång till. Det är ju verkligen en kanonfoder som komplement till allt annat firrarna får.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Rogli
                        • August 2005
                        • 132

                        #12
                        Oxydator?

                        Kommentar

                        • Daniel Blom
                          • June 2003
                          • 1670

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rogli
                          Oxydator?
                          En behållare som långsamt släpper ut väteperoxid - H2O2 - i vattnet. Väteperoxiden omvandlas till vatten - H2O - och syre.
                          Kanon framför allt i akvarier med varmt vatten utan mycket cirkulation.
                          Oxydatorer finns att köpa i välsorterade fiskaffärer.
                          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                          och framgången är given.
                          Samuel Clemens
                          Mina bilder

                          Kommentar

                          • Rogli
                            • August 2005
                            • 132

                            #14
                            Hur mycket kostar en sån där oxydator?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...