pissmyror? :/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sauce
    • April 2006
    • 142

    pissmyror? :/

    Släppte ner 2 pissmyror i akvariet idag och fjärilsfiskarna blev som galna i dom, (som med allt annat levande) men nu såhär i andra hand funderar jag på om det var så himla smart. innehåller inte dom något som är småfarligt? ammoniakliknande? :/
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Många afrikanska killis (t ex) anges ha som huvudföda myror eller liknande (tolka som termiter). Överlever är jag säker på att dina fiskar kommer att göra. Flugor är dock populärare. Själv har jag experimenterat med svartmyror till mina killis och visst somliga av dom men jag fick nog intrycket att annat var populärare såsom bananflugor. Ibland är födan i naturen den som finns att tillgå - inte den som är godast/populärast...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Ursprungligen postat av Sauce
      Släppte ner 2 pissmyror i akvariet idag och fjärilsfiskarna blev som galna i dom, (som med allt annat levande) men nu såhär i andra hand funderar jag på om det var så himla smart. innehåller inte dom något som är småfarligt? ammoniakliknande? :/
      Kan det vara myrsyra du syftar till?

      Inte mycket mat på myror för fjärilsfiskar, Förutom flugor så kan man mata dem med syrsor och små kackerlackor, både och kan man odla själv om man tycker att det blir för dyrt att köpa.

      Kommentar

      • Sauce
        • April 2006
        • 142

        #4
        Ursprungligen postat av Erik...
        Kan det vara myrsyra du syftar till?

        Inte mycket mat på myror för fjärilsfiskar, Förutom flugor så kan man mata dem med syrsor och små kackerlackor, både och kan man odla själv om man tycker att det blir för dyrt att köpa.

        ja det var myrsyra jag tänkte på

        Kommentar

        • davidb
          • December 2005
          • 125

          #5
          oj oj, myrsyra, när jag var liten brukade vi slänga in ett långt strå i en myrstack och sedan käka upp myrsyran, har för mig att det var rätt gött. Skulle tydligen vara nyttigt enligt någon som hade läst det i någon bok.

          Kommentar

          • Tri-X 400
            • April 2006
            • 259

            #6
            Ja, mycket C-vitamin. Personen läste nog bara på innehållsförteckningen, enklast så.

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Kittlar dödskönt i kistan...!
              Senast redigerad av mohlin; 04 July 2006, 09:31.

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #8
                Lånar tråden lite och ställer en egen fråga angående flugmatning..
                Ska dom leva när man slänger i dom eller ska dom vara döda?

                Har införskaffat mig en elektrisk flugsmälla som torkar ut flugorna. Funkar dom att mata med?

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Levande flugor - väcker en hel del jaktinstinkt.
                  Nysmällda flugor har samma näringsvärde och smakar lika bra.
                  Stekta flugor är väl mer som vanliga flingor kantänka...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Hans.Lindaker
                    • April 2006
                    • 1837

                    #10
                    levande flugor... lägger man bara ner dom i vattnet då eller? flyger dom inte iväg??
                    Dum fråga kanske men är man okunnig så är man

                    /Hans
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Bäst är nog nysmällda skadade flugor med ryckningar kvar i kroppen.
                      Så kallade vingösa bananflugor skakar man bara ner på vattenytan.
                      Dessa kan man med fördel odla själv.
                      En gång för länge sedan hade jag ner en oskadad spyfluga under täckglasen i ett akvarium med Oscars. Det blev en riktigt upphetsande jakt. Jag gjorde inte om det dock eftersom jag jag var rädd om både täckglas och fisk.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      Arbetssätt...