Torrfoder till kakaduayngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Torrfoder till kakaduayngel?

    Idag kom min nya kakaduahona äntligen ut med yngel som hittills inte blivit uppätna av sin pappa . Hon verkar försvara dessa bra, innan har han t.o.m. grävt sig in i grottan för att ta ynglen...

    Jaja, i alla fall var jag totalt oförberedd trots att jag sett att hon vaktat sin grotta (dålig erfarenhet hittills).

    Har satt artemia på kläckning idag, men det tar ju ett par dygn i värsta fall!

    Under tiden, tar dom fint yngelfoder? Jag har gett dom men inte sett om dom ätit, dom är ju rätt små dom små liven...

    Jag har två olika sorter yngeltorrfoder Tetra Min Baby och Sera micron (oöppnad). Någon som är bättre än den andra?
    Och så har jag djupfrysta bosmider och cyclops. Är det för stort?
    Kan man finhacka något? Fryst artemia, räkmix?

    Nu kryper hönsmamman fram i mig igen...

    Hoppas någon kan hjälpa mig, är rädd att dom ska svälta ihjäl innan artemian kläcks!!!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Du kan pröva att ta ett rakblad och skrapa på t.ex. dina djupfrysta bosmider. Jag tror de ska kunna ta det. Yngeltorrfodret vet jag inget om, men det borde också fungera.
    (I fortsättningen så kan du ju se till att ha t.ex. fryst nykläckt artemia eller skalade artemiaägg hemma, att ha när yngel plötsligt dyker upp. )
    /Mattias

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Det var ju en bra idé att frysa nykläckt artemia, så man har till att börja med!
      Jag tror kakaduayngel är för små för skalade artemiaägg... Eller???
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Det var i och för sig inte meningen att du skulle frysa in själv. Tror inte det är så lätt. Men det går att köpa fryst nykläckt artemia, åtminstone har Åleds det.

        Jag är osäker på ifall de klarar skalade artemiaägg de första dagarna men jag tror det. Min senaste kull Apistogramma-yngel klarade sig en vecka innan alla var borta och då matade jag bara med skalade artemiaägg. Tror inte det var matbrist som gjorde att de försvann utan att det blev uppätna av andra fiskar. (Det var första kullen för den honan )
        /Mattias

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Ursprungligen postat av mmm
          Det var i och för sig inte meningen att du skulle frysa in själv. Tror inte det är så lätt. Men det går att köpa fryst nykläckt artemia, åtminstone har Åleds det.
          OK! Jag trodde man måste frysa in själv, kläcka medan man inte har småglin och sedan frysa in...

          I den här stan har de inte Åleds frysta mat. Ska höra efter när jag kommer till en större stad.
          För dessa yngel är det ju för sent då men för kommande kullar (om det blir några...).

          I morse fanns pyttelite kläckt artemia så jag sög upp det lilla som fanns och gav dom, dom hade faktiskt överlevt natten!!!
          Nu såg jag att det fanns lite till som kläckts och kommit till lampan. Får göra så nu, ta det lilla som finns och mata ofta.

          Skalade ägg har de inte heller här, jag har frågat förut...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Det finns ju alltid en del att äta i akvariet, så jag tror nog de klarar sig ett par dagar utan att du ger dem någon mat. Så det ska nog gå bra ändå för dig.

            (Kanske finns något annat frysfodermärke som också har nykläckt artemia?)
            /Mattias

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Ursprungligen postat av mmm
              Det finns ju alltid en del att äta i akvariet, så jag tror nog de klarar sig ett par dagar utan att du ger dem någon mat. Så det ska nog gå bra ändå för dig.
              Ja, jag undrar om det inte är så... Jag har märkt att både min förra hona och denna vallar runt ynglen till matrester som ligger på botten och till javamossan. Verkar som om det finns något att äta där... Infusorier kanske som bildas i resterna?
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #8
                I ett "vanligt" akvarium finns det väl egentligen alltid mat åt ynglen..? Artemia och övrig yngelmat är väl bara extra lyx, men iofs en lyx som man väl gärna bistår med åt de små!
                Min zoon

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Låter bra! Att det alltid finns mat till dom i karet!
                  Till dom förra kakaduaynglen hade jag redan nykläckt artemia att bjuda på. Jag började kläcka redan när jag misstänkte att honan hade rom.
                  Så mina andra fiskar fick äta lyxmat i någon vecka innan kakaduaynglen kom ut!!!
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #10
                    Det var de säkert inte ledsna för!
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...