"håv" för Artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nizztos
    • March 2006
    • 86

    "håv" för Artemia?

    Har nu kläckt mina första Artemia, men insåg att jag inte har något sätt att "håva upp" dem.

    Jag kläckte enligt "glasspaketsmodellen" och undrar hur tusan jag skall få upp mina Artemia ur vattnet. Eller snarare hur skilja Artemia från vatten samt äggskal?
    Rio 400l
    Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Jag gör så att jag tar en pipett och tar upp dom med och sen finns det speciellt artemiasåll att köpa i zoobutikerna som man häller artemian i och sköljer under rinnande vatten.

    Först så tänder du en spotlight och riktar den mot ena sidan på glasspaketen, den sidan du inte hade äggen på !

    Efter ett tag så simmar dom nykläckta artemiaräkorna över dit där lampan är och dom är enkla att ta upp med pipetten.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Om du inte köpt någon artemiasil kan man även använda ett flergångs te eller kaffefilter för att koncentrera artemianauplierna.
      Man håvar däremot helst inte upp artemian utan suger eller häverterar upp dom.
      En finmaskig näsduk brukar rekommenderas av de riktigt gamla akvarierävarna.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Nizztos
        • March 2006
        • 86

        #4
        Tack för tipsen. Att lura dem tiull ett hörn med en lampa hade jag gjort. Därifrån till att få upp dem saknades en ledtråd

        Får kolla efter både pipett och såll. Kanske finns båda hos min akvariebutik.
        Rio 400l
        Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Pipett finns på apoteket. En sån man ger medicin med, till barn. Ser ut som en spruta utan nål.
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            själv tog ja en bit tyg och satte över ett stort ölglas och fick på så sätt bort artemian.
            sen tog ja bara tygbiten och doppade snabbt i akvariet så lossnade all artemia och åkte ner till fiskarna som blev lyckliga och mätta.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              själv tog ja en bit tyg och satte över ett stort ölglas och fick på så sätt bort artemian.
              sen tog ja bara tygbiten och doppade snabbt i akvariet så lossnade all artemia och åkte ner till fiskarna som blev lyckliga och mätta.
              Men fick du inte med en massa tomskal och okläckt artemia då?
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                själv tog ja en bit tyg och satte över ett stort ölglas och fick på så sätt bort artemian.
                sen tog ja bara tygbiten och doppade snabbt i akvariet så lossnade all artemia och åkte ner till fiskarna som blev lyckliga och mätta.
                Menar du att du silade med en bit typ över ett ölglas? Sedan du sugit upp artemian med en pipett???

                MÅSTE man ha ett ÖLGLAS???
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Men fick du inte med en massa tomskal och okläckt artemia då?
                  nope.
                  hällde inte ur behållaren utan sög upp med en bit slang jag hade tillgänglig och sen fick det rinna ut på tyget och då rann vattnet igenom och artemian stannade kvar.
                  är väl inte den bästa metod men funktionell men kommer va lite mer förberedd nästagång och köpa kaffefilter.

                  Ursprungligen postat av Birgitta W
                  MÅSTE man ha ett ÖLGLAS???
                  japp enda som funkar
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

                    #10
                    [quote=Raven] kommer va lite mer förberedd nästagång och köpa kaffefilter./quote]

                    En artemiasil kostar bara en femtilapp! Väl använda pengar eftersom den är mer lätthanterlig, och vattnet rinner igenom fortare.
                    Dessutom kan man vippa på den när man sköljer artemia så alla räkor samlas i ett hörn.
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                    Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                    Kommentar

                    Arbetssätt...