Feta fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freakazoid
    • June 2006
    • 241

    Feta fiskar?

    Hejsan allihopa,

    Fiskarna som lever i mitt akvarium just nu är 2st scalare, 10st kardinaltetror, 5st korallplaty, 3st silverhajar, samt 1 segelfenspleco (gibbiceps). De verkar må jättefint, samt trivas mycket bra tillsammans. Problemet är bara att vissa av fiskarna börjar se lite "feta" ut, dvs deras bukar buktar ut ganska mycket. Matar jag dem för mycket eller? De få mat två gånger om dagen (Tetra Rubin), samt malen som får en algtablett på kvällen när ljuset släckts. Får mina fiskar för mycket mat, eller är det naturligt för just dessa fiskar? Ska jag mata dem mindre, eller fortsätta med samma rutiner? Ge gärna lite förslag på allt möjligt.

    Tacksam för svar, freakazoid
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Ser alla feta ut? Gibbin behöver inte algtablett varje dag, den hittar ett och annat på botten ändå. Hur mycket mata du? Platy´n ska kanske ha yngel...
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • freakazoid
      • June 2006
      • 241

      #3
      Ursprungligen postat av solbacka
      Ser alla feta ut? Gibbin behöver inte algtablett varje dag, den hittar ett och annat på botten ändå. Hur mycket mata du? Platy´n ska kanske ha yngel...
      Vissa ser feta ut. Speciellt scalarerna (som bestämmer i akavariet), samt de "större exemplaren" av de andra fiskarna. Jag tänkte också på att mata gibbicepsen mindre, precis som du påpekade. Jag matar lite olika, men fiskarna hinner äta upp allt inom ett par minuter. Platyna är enbart hanar.

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Scalarena brukar inte vara kända för att lägga på sej så lätt.Du har inte bukvattensot på dom då?kolla fjällen och avföringen deras.Petar fjällen utåt,eller har de trådig avföring, eller både och?

        Du bör även vara lite försiktig med TetraRubin till scalarena, de KAN reagera på det röda färgämnet i fodret.Kör hellre med TetraPro, det är bättre iaf.för scalarer

        Mvh.Ida
        Senast redigerad av ciklidtok; 11 June 2006, 21:38.
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Pechvogel
          • October 2005
          • 378

          #5
          "roligt" att höra någon annan med fetmaproblem. har ett sydamerikanskt akvarium med bla scalare och pansarmalar. alla är fina och lagoma förutom min albinopansarmal som är så tjock så det inte är klokt. förstår inte. kan ju inte mata de andra på svältgränsen för att han ska bli normal. han kanske har dålig ämnesomsättning :P

          för övrigt matar jag mina scalarer med räkmix och granulat (tropikal supervit) och dom slukar ALLT med hull och hår. riktiga matvrak!

          lycka till med matningen!
          Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

          ZOON

          Kommentar

          • ribby_girl
            • February 2005
            • 378

            #6
            Vad jag förstått så kan inte fiskar bli feta, de har en annan matsmältning och har en gräns, efter den är det ganska vanligt att de dör. Så om du ger mycket mat utan att dina fiskar dör är det bra, eftersom de då blir större fortare, men det är en balansgång där, lite för mycket och de kan äta ihjäl sig.
            men de kan inte dö av fetma, eller för att de fått för mycket mat i 4veckor.
            Utan får de för mycket mat typ en dag så är de antagligen döda nästa dag.
            svårt att förklara

            Kommentar

            Arbetssätt...