Bra pellets?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    Bra pellets?

    Hej!

    Jag har kört en tid med räkmix i mitt akvarium, och för fiskarna verkar detta vara tämligen bra föda. MEN - jag börjar bli rätt trött på allt "bôs" som blir resultatet! Funderar därför på att byta till "köpefoder"...

    Nu matar jag även med pellets (som jag krossar för bilbukarnas skull), men dessa flyter helt okäckt vid ytan, så mina ciklider är inte så intresserade av dem.
    Därför undrar jag nu; kan någon ge mig tips på bra foder till mina nyckelhålsciklider, och som inte flyter?
    "This is a lighthouse. Your call."
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    gör du egen räkmix? testa med annan frysfoder kanske? mygglarver, artemia.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Glajdarn
      • November 2004
      • 270

      #3
      Japp - gör egen räkmix. Drygt och billigt, och vad jag förstått och kunnat se på fiskarna ett tämligen bra foder.
      Men som sagt - det blir mycket bôs i burken!
      Artemia blir för mycket bök att kläcka för att ha som huvudfoder - får bli mer som lördagsgodis. Mygglarver skulle kunna funka, men då har jag hört att röda sådana skall man passa sig för att ge för mycket av. Kommer inte ihåg var i risken bestod, men det var ngt magproblem... Men kanske det finns ngn annan bra variant?

      Hur är det förresten med näringsvärderna i dessa två foder? Är det funkis att fodra bara med sådant?

      Men det smidigaste hade trots allt varit ngt form av torrfoder...
      "This is a lighthouse. Your call."

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av Glajdarn
        Kommer inte ihåg var i risken bestod, men det var ngt magproblem... Men kanske det finns ngn annan bra variant?
        röda mygglarver lever i surt vatten, sen är dom allergiframkallande för människor.

        men köp en fjärilshåv och spring till skogs och fånga lite levande mygglarver.
        går ju alltid frysa in överskottet.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Glajdarn
          • November 2004
          • 270

          #5
          Allergi-grejjen, ja... den minns jag nu när du nämnde det. Usch och blä!
          Men hur påverkas fiskarna av att de levt i sur miljö tidigare? Det torde väl vara något annat som är dåligt för dem?

          Att kuta runt med håven må vara ack så roligt, men jag tvivlar på att jag skulle få ihop tillräckligt att frysa in så det räcker ett år... Är förresten mygglarver fullgott foder för mina nykelhålsciklider? I så fall kanske man kan lösa det genom att köpa svarta eller vita mygglarver (har läst ngn stans att det skall finnas sådana också) att fodra med när de vildfångade tar slut?
          Och hur blir det bôs vid utfodring med dylika? Finns det risk att det blir samma som vid räkmix?
          "This is a lighthouse. Your call."

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            köper du rätt märke av räkmix så skräper de inte ner nånting i karet.. skaman ge lite kritik på märke så är fina fisken inte speciellt bra märke på foder

            andreas chrisrensen
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Ursprungligen postat av Glajdarn
              Artemia blir för mycket bök att kläcka för att ha som huvudfoder - får bli mer som lördagsgodis. Mygglarver skulle kunna funka, men då har jag hört att röda sådana skall man passa sig för att ge för mycket av. Kommer inte ihåg var i risken bestod, men det var ngt magproblem... Men kanske det finns ngn annan bra variant?
              Jag tror Andreassofus menade fryst artemia och inte att kläcka själv. Använder själv fryst artemia som huvudfoder (tillsammans med räkmix). När det gäller mygglarver så finns det även svarta och vita. Finns även en del annat frysfoder som mysis och dafnier.
              Tyvärr har jag inget svar på din fråga om pellets, då jag (ännu) inte använt några själva...
              /Mattias

              Kommentar

              • Glajdarn
                • November 2004
                • 270

                #8
                andressofus:
                Jag köper inte räkmix - den fixar jag ihop själv... Men kanske skulle ta och testa köpt ngn gång för om se om det skräpar mindre.

                Men hur är det med näringsinnehållet i artemia och svarta/vita mygglarver? Fungerar det att bara köra med dem?
                "This is a lighthouse. Your call."

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Glajdarn
                  Jag köper inte räkmix - den fixar jag ihop själv... Men kanske skulle ta och testa köpt ngn gång för om se om det skräpar mindre.
                  provat olika recept ?
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Det finns granulat som sjunker lite i taget, även flingfoder sjunker lite i taget. seran granulate menu (4 sorter) tycker jag fungerar bra.
                    Jag tror inte man ska bara mata med mygglarver utan variera kosten så de får alla vitaminer. Jag ger mina (silverhaj, praktb. malar, svärdb.) flingor, granulat, algtabletter, mygglarver (svarta, vita) artemia.
                    I karet med discus mfl. fiskar får de discus granulat (två olika), flingfoder, algtabletter, fryst discusfoder (två olika), svarta mygglarver (det hade de ätit hos förra ägaren), försöker också ge de artemia fast det är inte så populärt ännu.
                    Jag tänkte försöka göra egen räkmix och försöker hitta "bästa" receptet vilket recept använde du?
                    I lilla karet med tetror får de flingfoder, artemia
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...