Broccoli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arcticwolf
    • April 2006
    • 15

    Broccoli

    Har nog läst igenom de flesta av inläggen som innehåller tips om detta alternativa foder till algätande fiskar, malar, samt klogrodor.

    Jag har skrivit ett tidigare svar på en annan användares inlägg, men inte fått svar på mina frågor. Gör därför på det här viset istället, och hoppas att det ger en bättre effekt. =)

    Jag fick efter tips modet att prova just broccoli i mitt och sambons lilla kar.

    Som jag hade förstått det, var det bara att lägga ner ett litet knippe, och sen skulle det tina av sig självt - samt vara en höjdare för alla individer i karet.

    Men tji fick jag... =( Morgonen efter, när jag och sambon vaknade (har karet stående i sovrummet) var det som en grumlig grön nyans i hela karet, och det luktade broccoli om hela rummet....! Och dessutom höll alla fiskarna sig vid vattenytan och kipade förtvivlat efter syre... =S

    Snabbt upp och fiska upp den orörda broccolin, göra vattenbyte, och sätta pumpen på högsta effekt. Det hjälpte fort, men alla våra 5 rödmunnade tetror samt vår lilla ancistrus fick fiskas upp på eftermiddagen när vi kom hem... =((

    Vill så gärna prova igen, ni är många som pratar så gott om just broccolin. Men hur i hela friden ska jag göra..? Har läst om förvällning, hur länge ska man göra det i sådana fall?

    Många undringar och funderingar...

    Någon här som sitter inne med mer kunskap om detta än jag?

    Mvh
    /Therese
    Juwel 180lit:1st Pterygoplichtys Joselimainus ca. 30cm, 1st Glyptoperichthys Gibbiceps 8cm,
    11st Kardinaltetror, 3st Blodtetra, 2st Svärdbärare (2st Wagtailhonor), 5st Scalare 4cm (gold marble)
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Såhär gör jag:
    tar en lagom stor bukett färsk broccili och lägger i kallt vatten.
    Låter det koka upp och koka 2-3 min beroende på storlek, inte mer.
    Den ska vara lite halvhård/mjuk. Detta träder du upp på en sked och sticker ned i gruset. Mums för malar och andra.
    Jag låter det ligga 2-3 timmar. Annars sprider det sej och blir grums.

    Lycka till.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #3
      Vet inte vad som är bäst, kanske som svea sa, men så här gör jag..

      Jag sköljer dom bara under kallt vatten så att den blir lite tinad, sen slänger jag i en kvist på kvällen, och låter det ligga över natten tills dan efter..

      Har inte haft några problem med grums av det, men kanske beror på hur man gör..

      Alla mina fiskar verkar älska det, malarna, botierna, till o med eldstjärten verkar älska det..

      På dan efter, så brukar allt "gröna" vara uppätet, bara själva kvisten kvar..
      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Jag använder brysselkål och det är våra fiskar tokiga i det är bara att lägga i så sjuknker den till botten efter ett tag.
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • desiredillusion
          • February 2006
          • 512

          #5
          Min versjon også, så har du et til alternativ

          Jeg koker brokkolien, og moser den etterpå, og setter den så til avkjølning. Når det er litt kaldere enn romstemperatur gir jeg fiskene litt, og spesielt praktbotiaen og sae'ene liker det så godt at de andre fiskene ikke får... Jeg gir ikke så mye, ikke mer enn at alt blir spist opp i løpet av toppen noen timer, da unngår jeg grums i tanken.

          Nå har du endel alternativ iallefall...

          Lykke til!
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

          Kommentar

          Arbetssätt...