är Röda Mygglarver Farliga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    kanske kan va av intresse.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #17
      Jag själv tror inte att ett sådant test skulle kunna bevisa något mer än att det inte finns garantier för malawiciklider av de arter jag har dör så fort de matas med röda mygg.

      Och jag minns också tiden då röda mygg av många ansågs vara svaret på akvaristens alla problem, ganska olyckligt att man tog för givet att bara för att man ofta kunde rädda nergångna, avmagrade insektivora fiskar från amazonas trodde att man kunde göra samma sak för nya, extremt dyra importdjur från östra afrika. Och jag minns många desperata människor gav sina vegetarianer från östafrika enbart eller nästan enbart röda mygg i tron att det skulle rädda dem, med kännt resultat.

      Jag vet att du är en extremt erfaren akvarist, det är väl ingen som betvivlar det, jag tyckte det verkade som du inte läste hela mitt första inlagg, eller är din övertygelse att några röda mygglarver ibland till karnivora östafrikaner är rena ryska rouletten?

      Jag har bara haft akvarier sen mitten av 70-talet, och det var länge sen jag använde röda mygg, vatten har jag i kran, så varför ska jag betala dyra pengar för det? Det finns pellets, och det finns levande foder som täcker de flesta bytestyper som man kan odla.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        eller är din övertygelse att några röda mygglarver ibland till karnivora östafrikaner är rena ryska rouletten?
        Ungefär så fast risken varierar ju väldigt mycket beroende på arter - minst för carnivora, högre för herbivora

        Jag har bara haft akvarier sen mitten av 70-talet, och det var länge sen jag använde röda mygg, vatten har jag i kran, så varför ska jag betala dyra pengar för det? Det finns pellets, och det finns levande foder som täcker de flesta bytestyper som man kan odla.
        Håller helt med - dessa orsaker samt hälsorisken (för mig och min familj pga allergirisken) är huvudorsaken till att jag inte alls använder Röda Mygg - ens till fiskar som det är 100% helt OK till.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Opus
          • January 2006
          • 1014

          #19
          Ursprungligen postat av Erik...
          Det har spekulerats en del i hur skitigt vatten en röda mygglarver fångas i och att om man har otur skulle kunna förgifta fiskarna med dessa. Om detta var ett verkligt problem med alla röda mygg som fanns till salu skulle de som provade detta foder inte ha några fiskar att mata och de som säljer mygglarver skulle inte få sälja länge.
          Jag är benägen att hålla med Erik i vad han skriver här och det är en av orsakerna till att jag fortfarande köper röda mygglarver till mina fiskar ibland, den andra orsaken är att jag ser en tydlig skillnad i beteendet när jag matar dom med röda eller vita mygglarver. När jag matar med röda är fiskarna helt tokiga och kan inte käka tillräckligt fort, till och med chokladcikliderna käkar dom, men när det matas med vita står dom bara och tittar dumt på en som bara chokladciklider kan och resten av fiskbeståndet ser inte hel övertygad om att det är någon god föda heller. Det verkar som att röda mygglaver är populärast hos dom flesta fiskar.

          Nu vet jag inte om man kan klassa fordrets kvalitét bara för att fiskarna tycker om det iofs, jag menar det är inga problem att få mina barn att äta godis, grönsaker är lite värre däremot. Jag har alldrig haft problem med fiskarna pga röda mygglarver och det har inte mina malawi kompisar heller.

          MEN! Är man rädd för allergi skall man väl inte använda röda mygglarver och det är ju inte så att det fattas alternativ till dom.
          Vescere bracis meis!

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av peterhaack
            och jag köper 10-pack och har gjort så Läääääänge och inte har ngra fiskar jag haft fått bukvattensot eller liknande, nu har jag inte tangiaka elle malawis heller så därför svara jag inte för dem, men jag har haft Oskars, Fjärilciklider, paletter, mina malar äter det (L144, L201, L204, LDA08), scalarer, discusar, mollysar, guppisar, pitbullar(inte ofta men det händer), platy, regnbågsfisk, neoner, Koppartetror, drottningrasborar, botior, kuhli mm
            Varanna till var tredje dag får de röda mygg, däremmelan e allt från vita svarta mygg, mysis, dahfnier osv..., nu skall jag säga med att det då inte handlar om den vanligaste sorten man finner billigt i affärer utan nu e detta Åleds och alla som säger att det är samma skit, vet inte vad de snackar om.
            För dina fiskar är röda mygg super, men som det sagts tidigare: inte för Tanganyika & Malawi-ciklider, kanske inte heller för Viktoriaciklider????

            Tillägg: Men som det sagts tidigare: även i de sjöarna finns det fiskar som kan matas med röda mygg. Ett tips är att gå till biblioteket och låna en faktabok, och läsa sig till vilket foder respektive art livnär sig på i naturen....eller köpa den (boken alltså!), eller hur Kjell????
            Senast redigerad av tummen; 02 June 2006, 22:57.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #21
              Jag har tvekat till att köpa röda- eftersom det tydligen är så omdebatterat.
              Min burk har bara varit igång sedan mars - och jag är nybörjare
              Jag vågade helt enkelt inte chansa. Jag köper Cyklops, och alla mina firrar älskar det! De får det var tredje dag. Två dagar flingor och sedan cyklops.
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • Hynt
                • May 2006
                • 224

                #22
                Finns även någon som heter micromask som tydligen ska vara både bra och jätte lätt att "odla".. dock fanns det inte inne när jag skulle beställa..
                http://hynt.info.se/

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #23
                  Mikromask är väldig, väldigt smått. Bara något större än nykläckt artemia. Grindalsmask är ett större levandefoder om man vill ha lite större. Dom är ca 10 mm långa och någon mm tjock.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Jag matar med det mesta:
                    "odlat" foder: Micromask, Grindal, Bananflugor (tack Sonja!), "vildfångat" foder: Svarta mygglarver, Dafnier, Cyklops.
                    Fruset foder: Röda mygglarver, svarta mygglarver, Dafnier(mini)&bosmider, tillvaratagen räkrom, Räkmix (Åled´s), Artemia (vuxen).
                    "kommersiella" foder, pellets, sticks, flakes, flingor.
                    .....allt beroende på fiskens foderkrav, tillgång för tillfället, och mitt engagemang.

                    Vilka fiskar som klarar vilket foder framgår bäst av artbeskrivningar: Karnivora arter klarar (i stort sett) alla levande foderdjur, herbivora skall ha övervägande vegetabiliskt, är det så svårt att förstå?
                    Min slutsats är att röda mygglarver inte är farliga för de fiskar som i naturen äter dem, en del människor kan få allergiska reaktioner på röda mygg, samt att en del fiskar kommer dö av röda mygg om det är det enda de får, och det inte är deras naturliga huvudföda (ex. Tropheus....).
                    Senast redigerad av tummen; 02 June 2006, 23:14.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Hynt
                      • May 2006
                      • 224

                      #25
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Jag matar med det mesta:
                      "odlat" foder: Micromask, Grindal, Bananflugor (tack Sonja!), "vildfångat" foder: Svarta mygglarver, Dafnier, Cyklops.
                      Fruset foder: Röda mygglarver, svarta mygglarver, Dafnier(mini)&bosmider, tillvaratagen räkrom, Räkmix (Åled´s), Artemia (vuxen).
                      "kommersiella" foder, pellets, sticks, flakes, flingor.
                      .....allt beroende på fiskens foderkrav, tillgång för tillfället, och mitt engagemang.

                      Vilka fiskar som klarar vilket foder framgår bäst av artbeskrivningar: Karnivora arter klarar (i stort sett) alla levande foderdjur, herbivora skall ha övervägande vegetabiliskt, är det så svårt att förstå?
                      Min slutsats är att röda mygglarver inte är farliga för de fiskar som i naturen äter dem, en del människor kan få allergiska reaktioner på röda mygg, samt att en del fiskar kommer dö av röda mygg om det är det enda de får, och det inte är deras naturliga huvudföda (ex. Tropheus....).
                      hehe.. grabben med koll på levande foder.. verkligen insatt i din hobby.. eller är det levebröd?
                      http://hynt.info.se/

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #26
                        Ursprungligen postat av Hynt
                        hehe.. grabben med koll på levande foder.. verkligen insatt i din hobby.. eller är det levebröd?
                        En kombination av vetgirighet, erfarenhet, ett ekonimiskt sinne/snålhet,(välj själv!) och det är inget levebröd. Kolla in på min zoon för mer info om mina fiskar.....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Hynt
                          • May 2006
                          • 224

                          #27
                          Okej... kul att se någon som satsar så mycket på sin hobby och då menar jag inte pengar, utan tid.. lycka till i framtiden och glad sommar.. e lite onykter så jag fattar mig kort.. =)
                          http://hynt.info.se/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...