Röda mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Röda mygglarver

    En fråga är röda mygglarver farligt för fisken.Har bara rovfisk
    Mvh.Patrik
  • Nannacara
    • February 2006
    • 52

    #2
    Vad för sorts rovfisk? Röda mygglarver ska inte ges till ciklider iaf.
    Skynda långsamt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Visst kan de ges till många ciklider men min fråga är ändå vilka fiskar du har.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • papi
        • May 2006
        • 122

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Visst kan de ges till många ciklider men min fråga är ändå vilka fiskar du har.
        Om man får hänga på frågeställaren, jag matar min elefantnosfisk med röda mygglarver men har även barber, tetror och fjärilsciklider i karet. Är det olämpligt?
        I spend most of my money on hobbies, the rest is just a waste.

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          röda mygg består till stor del av vattnen, surt vatten. ger man de till malawiciklider tillexempel så tar deras tarmsystem stryk av de eftersom dom inte tål de sura vattnet
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Malawi.silverhaj skalarer gurami
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Har även ett akvarium med clarias i
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • zhoman
                • December 2005
                • 5

                #8
                Varför ska inte ciklider ha Röda mygglarver, det var det löjligaste jag har hört? Inget illa menat men vart har du fått det ifrån?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av zhoman
                  Varför ska inte ciklider ha Röda mygglarver, det var det löjligaste jag har hört? Inget illa menat men vart har du fått det ifrån?
                  andreassofus ger en del av svaret ovan - det handlar alltså främst om fiskar som kommer från alkaliskt vatten.
                  Att t.ex. ge en påfågelciklid röda mygg är näppeligen skadligt för fiskarna.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • qenzo
                    • February 2005
                    • 1747

                    #10
                    Hm bra att jag fick veta det. Nu har inte jag några ciklider som äter röda mygglarver, men mina multisar brukar få mysis eller om det är cyklopsis (är sjuk och orkar inte gå och kolla rätta namnet), fungerar de på samma sätt?

                    Måste bara säga också att släppa ner en "ruta" röda myggor till mina firrar (blandad mix) gör fiskarna GALNA!! De älskar verkligen den maten!
                    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av qenzo
                      Hm bra att jag fick veta det. Nu har inte jag några ciklider som äter röda mygglarver, men mina multisar brukar få mysis eller om det är cyklopsis (är sjuk och orkar inte gå och kolla rätta namnet), fungerar de på samma sätt?

                      Måste bara säga också att släppa ner en "ruta" röda myggor till mina firrar (blandad mix) gör fiskarna GALNA!! De älskar verkligen den maten!
                      Nej mysis och cyclops måste ha rent vatten och sådana vatten är rätt sällan sura - detta till skillnad från t.ex. röda mygg och tubifex som gillar dynga.

                      Sedan är det ju också som så att vissa fiskar är utpräglat herbivora och har ett extremt långt tarmsystem (som t.ex. korna bland däggdjuren) och för dem kan det vara direkt olämpligt med "köttmat" - men här är t.ex. fryst artemia inte ett dyft bättre än röda mygg.

                      Sedan innehåller som sagt röda mygg ett ämne som gör att de luktar gott (tycker fiskarna) och som gör att de älskar det. Detta är absolut INTE samma sak som att det är ett bra foder - eller tror ni på fullt allvar att den mat vi människor tycker luktar och smakar bäst är den hälsosammaste för oss

                      Jag använder ändå inte röda mygg till någon av de fiskarter jag har (även om det vore ett acceptabelt foder för många av dom) eftersom jag månar om min och min familjs hälsa (pga allergirisken).
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Kan vi inte samla alla rödamygg-trådar i ett eget forum och "göra slut" på det en gång för alla? Det är ett bra foder för de fiskar som äter små levande foderdjur i naturen -punkt slut. När det gäller herbivora arter (tänker främst på tex. Tropheus) så verkar de inte ta skada av lite röda mygg om de bara till största delen får i sig vegetabilier. Det är i alla fall min erfarenhet. När det gäller människor så kan man få allergiska reaktioner av kontakt med röda mygg, ja, men det gäller väl främst de som redan är allergiska mot annat, eller har jag fel?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          men det gäller väl främst de som redan är allergiska mot annat, eller har jag fel?
                          både ja och nej.
                          läst många historier om folk som fått algeriska besvär utan att haft tidigare besvär och där det råder mer eller mindre noll tvivel om att myggorna är orsaken-

                          men finns ju även dom som haft allergier sen innan som blivit värre.

                          nu har inte jag all information men får intrycket att dom som oftast får problem är dom som inte haft allergier sen innan.
                          kan bero på flera saker och kan va tvärtom men kan ockå va så att dom som har allergier är mer benägna att kolla upp vad dom använder.

                          kan ju även tillägga att det finns läkare i det här landet som avråder från att använda röda mygg just pga allergiproblemen det kan innebära.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          Arbetssätt...