Daggmasken rymde :|

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sauce
    • April 2006
    • 142

Daggmasken rymde :|

Släppte nyss ner en daggmask i mitt kar fiskarna slet och bråkade om den goda masken som vanligt när dom får något lite utöver det vanliga fodret, men den här gången tappade dom halva masken och den grävde ner sig i botten och försvann förmodligen livrädd fråganär nu, kan den vara där tills den dör eller kommer upp och blir uppäten? hur länge kan den leva helt vattendränkt? om den dör och börjar "ruttna" vad gör jag då? :/
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Den är säkert redan död eftersom vad jag vet kan inte en halv mask överleva mer än en mycket kort tid. Risken är att det bildas ammoniak, men har du en bra biologisk filtrering så kanske det inte blir några problem. Men håll ett öga på fiskarna och skulle de börja visa tecken på att de inte mår bra får du göra ett stort vattenbyte och tillsätta Toxivec. Och kanske även bakteriekultur under några dagar.

Ett tips: Nästa gång du vill ge dina fiskar godis se till att masken är tillräckligt liten för att bli uppäten direkt.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Nitra98
      • June 2005
      • 1987

Ursprungligen postat av batski
      Ett tips: Nästa gång du vill ge dina fiskar godis se till att masken är tillräckligt liten för att bli uppäten direkt.
      Eller hacka den i småbitar, men det blir ju samma sak.
      Min zoon

Kommentar

• Sauce
        • April 2006
        • 142

tack för svaren ja den var ganska liten tyckte jag, de va fel fisk som började äta på den den här gången bara, men ska hacka den i bitar nästa gång tack igen

Kommentar

• mayday
          • November 2005
          • 2085

en dagmask överlever om den blir kluven .. båda delarna alltså.
          Dock behöver den "andas" luft så den drunknade nog

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• batski
            • October 2004
            • 8891

Ursprungligen postat av mayday
            en dagmask överlever om den blir kluven .. båda delarna alltså.
            Jag tror nog att det är en myt. Ibland när jag har grävt i trädgåden och råkat klyva en daggmask har jag sett att den stackaren slutar röra på sig efter en stund.

Kommentar

• smurfmats
              • February 2003
              • 3538

jag tror också det. masken har ju olika organ i kroppen som inte den andra delen får i händelse av kapning...
              tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Barr
                • July 2004
                • 194

Att en mask kan leva efter en delning är en halvsanning. Huvudändan kan leva vidare och bakändan dör. Och en mask har förresten 7 hjärtan utspridda i kroppen. Men ingen mask kan nog överleva en längre stund i ett akvarium, den drunknar efter ett tag.

Kommentar

• Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

Min erfarenhet av maskar som hinner gräva ner sig i gruset e att det luktar ruttet om hela karet efter ett tag.. Jag hade nog försökt suga rent i gruset och sett om jag inte hade lyckats hittat den!

Kommentar

• johannes89
                    • September 2006
                    • 44

jag har för mig att daggmaskar är bilateralsymmetriska vilket betyder att dom har buk och ryggsida och även en fram ände med en enkel hjärna eller nerv knutar i så fall är de konstigt om dom kan få två överlevande delar när den klyvs ...
                    johannesericzon@hotmail.com

Kommentar

• mayday
                      • November 2005
                      • 2085

Ursprungligen postat av batski
                      Jag tror nog att det är en myt. Ibland när jag har grävt i trädgåden och råkat klyva en daggmask har jag sett att den stackaren slutar röra på sig efter en stund.
                      HAAAA
                      Lästa i Just i ilustrerad vetenskap att maskar vist överlever

En vis bandmans klarade att bli delad i 129 delar och varje del repararade sig och Blev en ny mask fult fungerande.

Lästa också att sebrafiskar klarar också av mycke
                      Kan återskapa hjärtmuuskelatur och rygmärg,

DVS en fisk kan bli sklyven på mitten och delarna växer tillbaka

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Ursprungligen postat av mayday
                        En vis bandmans klarade att bli delad i 129 delar och varje del repararade sig och Blev en ny mask fult fungerande.
                        Fast det var ju inte en daggmask... Eller skulle även en daggmask överleva en sån våldsam behandling?

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Det är en viss skillnad mellan en bandmask och en daggmask.
                          Att klyva en fisk och delarna växer tillbaka, jag hoppas att du var ironisk .
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Metalmaid
                            • September 2006
                            • 815

Nog för att en fisk kan leva otroligt länge om den klipps av på mitten av kroppen, men återskapa nya delar? Var det specifikt bara för sebrafiskar? Vilket nummer av Ill. vad det? Måste kolla på jobbet imorgon för det där lät otroligt.
                            Hare bäst...och simma lugnt
                            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                            http://mariahalsoforum.forum24.se/
                            http://www.helpdesken.forum24.se/

Kommentar

• svante2
                              • January 2003
                              • 18

Som någon sagt tidigare så har daggmaskar (och kompostmask mm mm) ett huvud och en bakända, bara ena delen lever vidare om man kapar.

Plattmaskar ska dock gå utmärkt att dela på, såg på discoverychannel en mask som man kunde skära "på längden" ungefär halva kroppslängden, villket resulterade i en mask med två huvuden som simmade oberoende av varandra, sen kunde man i sin tur dela dom osv osv, man kunde få många "framdelar" på en bakdel i villket fall, ska se om jag hittar någon länk till vad jag pratar om utifall att nån skulle vara intreserad, var lite småhäftigt.

Kommentar

Arbetssätt...