Sojamjöl - Det perfekta yngelfodret?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gitarristen
    • October 2005
    • 17

    Sojamjöl - Det perfekta yngelfodret?!

    Jag har nu fått yngel på mina kardinalfiskar (ej kardinaltetra!) och frågan, vad skall man mata dom med, infinner sig någon minut efter glädjen över att dom äntligen lyckats med sin lek...

    Som allmänt näringsintresserad så tycker jag att sojamjöl borde vara ett utmärkt foder:
    40% protein, 30% kolhydrater (varav hälften kostfiber) och 20% omättat fett.
    Rena dunderhonungen kort sagt. Och dessutom i formen av ett mycket finfördelat mjöl.

    Men det finns förmodligen någon hake med detta. Eller? Jag har inte lyckats hitta något om sojamjöl som yngelmat på nätet. Någon som provat? Finns det något problem med detta som jag missat? Vad tror Ni?

    Tacksam för alla kommentarer!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Den största haken är väl att sojamjölet inte simmar omkring och lockar till jakt som infusorier och annat levande foder. En annan hake är väl att du förmodligen kommer att få en explosion av bakterier men också kanske infusorier om du matar med sojamjölet. Men däremot rekommenderar Pinter äggpulver eller havremust eller smått levande foder. Har dock ingen erfarenhet av kardinalfiskar.
    Men å andra sidan kan man väl pröva.
    Leker dom en gång lär dom väl leka en hel del gånger till.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Gitarristen
      • October 2005
      • 17

      #3
      Ja att man kommer få bakterier och infusorier som bryter ner ej uppätet sojamjöl låter ju rimligt, men det borde väl drabba även äggpulver?

      (Jag har ynglen i en flytande plastyngelkasse i karet med viss genomströmning så förhoppningen är att eventuell bakterieflora skall föras ut och försvinna från yngelkassen. Kanske en lite väl from förhoppning - genomströmningen är ganska begränsad trots att hålen är tillräckligt stora för att ynglen då och då skall rymma ut genom dessa...)

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        yngelkassar brukar ha dålig genomströmning .. funkar bra för o sammla upp yngel vid födsel dock ej för dom o leva i.

        samt rekomenderar Artemia .. lätt o kläcka själv med en gammal glasbytta
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Ohlsson
          • April 2005
          • 176

          #5
          Soja är en rik källa på östrogenderivat, så om du inte vill riskera tvåkönade firrar (framförallt då hanarna) så skulle jag inte köra enbart med sojamjöl... Lycka till med småttingarna!

          /Åsa
          "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

          Besök gärna min zoon...

          Kommentar

          Arbetssätt...