Scalarer, vad ska jag ge dom???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ikis
    • April 2006
    • 65

    Scalarer, vad ska jag ge dom???

    Jag vill ju att mina "bebisar" i stora karet 6st scalarer (3 stora matvrak) (3 ungdomar) samt kampfiskpar och fjärilsciklidhane ska få det bästa.

    Jag har fått reda på att man inte ska ge röda mygglarver till scalarer.

    Ang just scalarerna (dom andra innevånarna äter allt, tom gurka):
    Oxhjärta tycker minstingen om men inte övriga. Dr Bassleer's tycker bara dom stora om, nackdelen är att dom granulatkulorna inte flyter värst länge. Flingor av vanliga sorter (tetra meny) är ju inte så bra näringsmässigt.

    Så vad ger ni era scalarer?????? Vill hitta nått som är bra för dom.
    I medelhafvet sardinen swimmar......

    Fördomar är allt struntprat man tar åt sig före 18års ålder. Av Albert Einstein
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Det finns massa frysfoder du kan mata med. Räkmix, artemia, mygglarver (svarta och vita ifall du inte vill använda röda), dafnier, mysis, m.m. Använder själv mest räkmix och artemia...
    /Mattias

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Mina skalarer får flingfoder, vita mygglarver, dafnier och räkmix. De tycks även gilla ärtorna som egentligen är till malarna. Det är egentligen räkmixen också...
      Min zoon

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        jag ger mina pellets det går sådär men man kan smula ner dem så äter dem det bättre
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

          #5
          Varför ska man inte ge röda mygglarver?? Jag ger det till mina och dom älskar det och mår bra, tror jag... Hehe
          / Marcus

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #6
            Ursprungligen postat av PlatyYngel
            Varför ska man inte ge röda mygglarver?? Jag ger det till mina och dom älskar det och mår bra, tror jag... Hehe
            Jag tror det är dels för att skalarer kan äta ihjäl sig på röda mygg och dels pg av att just röda mygg kan vara enormt allergiframkallande.

            är det ok om man matar fiskarna med röda mygglarver???? eller ska man välja nåt annat???


            Har äntligen hittat ett foder som mina piraya yngel älskar och verkligen slåss för. Och ja, det är då röda mygglarver. Men nu har jag hört att man kan få allergier och allergichocker(?). Är det överdrivet om man vidrör larverna i ca 1 sec efter att man hackat upp dom och sedan lägger ner dom i karet på ca 1-2 sec? Skulle nog
            Min zoon

            Kommentar

            • ikis
              • April 2006
              • 65

              #7
              Ursprungligen postat av Nitra98
              Jag tror det är dels för att skalarer kan äta ihjäl sig på röda mygg och dels pg av att just röda mygg kan vara enormt allergiframkallande.
              Det var nått sånt liknande som min pappa sa till mig också. Bättre med vita mygglarver tydligen...
              I medelhafvet sardinen swimmar......

              Fördomar är allt struntprat man tar åt sig före 18års ålder. Av Albert Einstein

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #8
                Ja, mina får, som sagt, vita mygglarver och det älskar de!
                Min zoon

                Kommentar

                • Tenkare
                  • May 2005
                  • 2519

                  #9
                  Rör knappt röda mygglarver.
                  Knäcker i förpackningen tar dom med en grilltång i plast från ikea och matar på.
                  Funkar jättebra.
                  Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                  Min zon Min Tenkare

                  Kommentar

                  • mmm
                    • June 2004
                    • 901

                    #10
                    Jag matade en del med röda mygglarver förut. Bröt av dem med handen (precis som all annan mat). Hade aldrig några problem med det. Har dock inte använt det under senaste året, mest pga att man läst mycket negativt om det. Men jag har aldrig själv haft några problem med det... Enda nackdelen är att det inte luktar gott om händerna efter att man tagit i det.
                    /Mattias

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Min ena äter röda larver
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av ikis
                        Jag vill ju att mina "bebisar" i stora karet 6st scalarer (3 stora matvrak) (3 ungdomar) samt kampfiskpar och fjärilsciklidhane ska få det bästa.

                        Jag har fått reda på att man inte ska ge röda mygglarver till scalarer.

                        Ang just scalarerna (dom andra innevånarna äter allt, tom gurka):
                        Oxhjärta tycker minstingen om men inte övriga. Dr Bassleer's tycker bara dom stora om, nackdelen är att dom granulatkulorna inte flyter värst länge. Flingor av vanliga sorter (tetra meny) är ju inte så bra näringsmässigt.

                        Så vad ger ni era scalarer?????? Vill hitta nått som är bra för dom.
                        Om jag var du så skulle jag undvika allt foder som inte kommer från havet eller floder/sjöar, med andra ord: Varför oxhjärta men inte röda mygg? Oxhjärta är ju helt onaturligt för fiskar att äta, men röda mygg förekommer över större delen av jorden. Jag skulle mata med röda vita och svarta mygglarver, men akta dig för att mata för mycket åt gången, jag har haft scalarer som ätit ihjäl sig på levande svarta mygglarver, så ge LITE åt gången!!!! Även Dafnier och Vyklops är bra levandefoder att testa. Annars finns det ju kommersiella foder, VAD är det för fel på dem????? VEM har sagt att tex. tetras foder inte är näringsmässigt bra? Annars kan man ju läsa en bok och använda sunt förnuft...
                        Senast redigerad av tummen; 02 June 2006, 23:51.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13
                          Jag vet aav erfarenhet att Röda mygg kan vara skadligt för Scalarena, de kan reagera på ett ämne som finns i dom...är lite ossäker på vilket.Mina blev sjuka av röda mygg iaf.

                          Mvh.Ida
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          Arbetssätt...