Tropical discus granulat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    Tropical discus granulat

    tja!! har skaffat mig granulat till mina nya discusar.
    hur gör ja för o mata dom?? dom sjunker ju som stenar ner till botten med en gång

    och när ja matar med frys mat så hinner ju den lösa upp sig och sprida ut sig i hela akvariet innan dom får syn på maten eller vågar sig fram

    dom står ju bara o trycker och är rädda för precis allting
    har haft dom i precis en vecka nu och dom har typ inte ätit nåt än

    börjar bli orolig ja

    måste man suga upp maten varje gång man matar dom??
    Senast redigerad av andreassofus; 07 April 2006, 23:21.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • luke the drifter
    • December 2005
    • 122

    #2
    [quote=andreassofus]
    dom står ju bara o trycker och är rädda för precis allting
    har haft dom i precis en vecka nu och dom har typ inte ätit nån än

    quote]
    vilken tur att dom inte har ätit NÅN än det var väl discus du köpte och inte pirayor eller ?
    375l Malawi
    180l blandade levandefödare
    112l västafrika
    54l sydamerika
    50l endlers guppy
    12l behandlingsburk
    15l 10 st hongiyngel
    15st olika från 27-43 liter yngelkammere

    min zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=596629

    Kommentar

    • StefanA
      • March 2006
      • 124

      #3
      Det tar tid att lära dom äta ett nytt sorts foder. En vecka utan mat är ingenting.
      Är de i god kondition innan så kan de klara sig flera veckor utan mat.
      Om du stänger av pumpen så inte fodret virvlar runt och har dämpad belysning så törs de kanske fram.
      Diskus och räddhet är dock ofta förknippat med dålig vattenkvalitet.
      De kan även bli skraja om man släpper ned för få och små diskus i ett för stort kar med gömställen.
      Om man har andra lämpliga fiskar i karet som är orädda och äter kan det underlätta.

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        Ursprungligen postat av StefanA
        Det tar tid att lära dom äta ett nytt sorts foder. En vecka utan mat är ingenting.
        Är de i god kondition innan så kan de klara sig flera veckor utan mat.
        Om du stänger av pumpen så inte fodret virvlar runt och har dämpad belysning så törs de kanske fram.
        Diskus och räddhet är dock ofta förknippat med dålig vattenkvalitet.
        De kan även bli skraja om man släpper ned för få och små diskus i ett för stort kar med gömställen.
        Om man har andra lämpliga fiskar i karet som är orädda och äter kan det underlätta.
        ok, ja vet inte om det är ett nytt foder för dom ,, vet itne va va dom har ätit innan ja fick dom.
        men själva grejen är ju att granulaten hinner ju sjunka ner till botte innan dom hinner se maten. dom står ju inte beredda o väntar när ja matar dom.

        vad ska ja väta förutom ph och kh för o veta om det är dålig vattenkvalitet??
        byter 40-50% 3 gånger i veckan plus att ja har ett juwel filter och ett fluval 404 och ett uvc filter.

        borde inte de räcka för o få bra vattenkvalitet?
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • StefanA
          • March 2006
          • 124

          #5
          Diskus äter ofta från botten så det har ingen större betydelse. Nitrit brukar man mäta, giftigt för fiskarna. Inte så jäkla lätt med diskus i början innan man lärt sig och hittat balansen. Vet inte hur stort kar du har eller hur stora diskus heller. Men det låter som att du har små i ett stort kar.

          Vad är ett uvc filter? Märke eller ett UV-filter?
          Senast redigerad av StefanA; 08 April 2006, 15:54.

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            har ett 400l kar med grus i botten och två STORA rötter.. inga växter.. nitrit kollar ja nästan varje dag.
            discusarna är 7-9cm har sex st

            tja uv filter eller uvc eller uv-c filter. välj va du vill

            de heter egentligen uv-c filter
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • StefanA
              • March 2006
              • 124

              #7
              Inte menar du att du kör med ett UV-filter!
              Verkar som du köpt halvsjuka diskus från början när man forskat lite. Gå till butiken och klaga.
              Diskus är inte så svåra bara man skaffar sig helt friska från början.
              Även friska diskus är rädda i början men efter en vecka ungefär brukar det släppa.
              Klart att diskus som inte mår bra är skygga. Tätare vattenbyten hjälper inte i det karet , snarare tvärtom.

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                Ursprungligen postat av StefanA
                Inte menar du att du kör med ett UV-filter!
                Verkar som du köpt halvsjuka diskus från början när man forskat lite. Gå till butiken och klaga.
                Diskus är inte så svåra bara man skaffar sig helt friska från början.
                Även friska diskus är rädda i början men efter en vecka ungefär brukar det släppa.
                Klart att diskus som inte mår bra är skygga. Tätare vattenbyten hjälper inte i det karet , snarare tvärtom.

                varför skulle ja inte köra med uv filter??

                tror inte ja har köpt sjuka discus och ja har inte köpt dom i en affär utan ja har köpt dom av kaj.p i varberg. en otroligt duktig uppfödare.

                varför skulle de va sämre med täta vattenbyten??

                har du discus själv?? tvekar lite när du säger de här för du säger typ tvärt emot alla andra som har discus
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • StefanA
                  • March 2006
                  • 124

                  #9
                  Jo jag har diskus och haft i många år till och från. De jag har nu har jag haft i 4år.
                  Okej ! Flytta fiskarna till ett naket kar på 150-200liter. Följ sedan intruktionsboken hur man egentligen gör när man drar upp diskus. Mat 5gånger per dag osv. Kaj.p är väl också en lekman.

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    de va tänkt först att ja skulle ha ett tomt kar till dom utan botten eller nåt
                    men de blev inte så. sen vill ja inte ha mitt 400l stående tomt i ett år eller så.
                    jo mata 5 gånger om dan kan ja ju göra om dom äter
                    dom har allt börjat äta nu dom två sista dagarna , men dom är fortfarande ganska lättskrämda så då äter dom inte så mycke.

                    men ja tycker att ja följer instruktionerna ganska bra och ja läser i trådar och så, så mycke ja kan .

                    vad menar du men att kaj är en lekman?
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • StefanA
                      • March 2006
                      • 124

                      #11
                      En lekman är icke proffs. Från proffsodlingar brukar man få betala dyrt. Fast jag vet inte han importerar en del själv. Pigeonblood tror jag inte han odlar själv. Rödturkos varianter har jag sett men inget annat.

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        jag har inte tänkt så mycket på det där med att du har ett stort kar med små diskus och inte så många förräns nu och det ligger lite i att dom kanske blir skrämda lättare när dom har massa plats att röra sig i när dom är små.
                        Det är en liten vetenskap med dessa platta runda rackare.
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          hmm va besvärliga ni e rekomenderar ni alltså att ja ska köpa ett annat akvarium som är mindre till dom??
                          hur kommer dom o klara ytterliggare en flytt??

                          kan dom verkligen trivas i ett helt tomt akvarium utan gömställen eller nånting??
                          e dom stressade och skrämda kommer dom ju inte ha nånstans o dra sig tillbaka till
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • drd
                            • March 2004
                            • 5586

                            #14
                            Låt dom gå kvar där i nu och se till att dom växer istället
                            ________________________________________________

                            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                            Kommentar

                            • StefanA
                              • March 2006
                              • 124

                              #15
                              Flytta dom till ett tvåhundra liters och kör in ditt stora med andra fiskar. Tror mycket att den biologiska balansen är dålig. Men den kanske löser sig med tiden.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...