Hur göra med fryst Artemia??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pyret77
    • March 2006
    • 20

    Hur göra med fryst Artemia??

    Hej!!!
    Jag undrar lite hur man ska göra med den frysta artemian när man ska ge den till yngel.

    Vi hade ca 50 fjärilsciklidyngel. Vi fick tipset att ge dom fryst artemia. Vi skulle då bryta av 1/4 och lägga den direkt i akvariumet sa dom.

    Igår dog hälften. Idag andra hälften . Vi kan inte hitta någon direkt anledning, mer än maten då. Att dom har svultit ihjäl.
    Jag tycker även det ser ut som om att dom trasslat in sig i den vita geggan o inte kommit därifrån... kan det vara en anledning???

    Har vi gjort rätt med maten???
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Hur små var ynglena? Var det mindre än en månad så har jag svårt att tänka mig att de klarar av att äta fryst artemia. Eventuellt kan de klara det ifall man tar ett rakblad och skrapar av den frysta biten, men det är inte säkert. Du borde försöka få tag på mindre foder. Så visst kan ynglena ha svält ihjäl...

    Sen undrar jag hur mycket du gett dem. 1/4, hur mycket är det? Om det är väldigt mycket och ingen fisk äter upp det så blir ju vattnet nedsmutsat snabbt och det kan vara därför de dör...

    Hur ofta gör du vattenbyten? Går ynglena kvar med sina föräldrar?
    /Mattias

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Fryst Artemia finns i två versionen den versionen som är "nykläckt artemia" och den andra som är "vuxen artemia"
      Nykläckt är väldigt små och är ett utmärkt foder för fjärilsciklider (har själv bolivianska)
      Vuxen artemia är större 3-6mm kanske och är TOKSTORT för fjärliciklid yngel.

      Ett annat frys foder som är bra är bosmider..

      i övrigt när det gäller små yngel så gör som *mmm* man skrapar på frysfodret med ett rakblad eller matkniv sedan ger man ynglena det som är avskrapat..
      Senast redigerad av peterhaack; 30 March 2006, 07:57.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Pyret77
        • March 2006
        • 20

        #4
        Ja, ynglena var mindre än 1 månad. Vi fick rådet att vi skulle ge det, så fort dom gulasäcken var borta o dom var frisimmande.

        Vet faktiskt inte vad det är för slags artemia. Men han sa att i den här röran, skulle det finnas små ägg som ynglena kunde ta. Men jag blir ändå rätt osäker på om dom verkligen lyckats ta dom i den geggan som blir.

        Vattenbyten har vi gjort, eftersom vattnet blir äckligt av artemian.
        Ett annat råd vi har fått är att mosa Mini Tetra. Riktigt mosa dom. Kan det vara ett bättre alternativ???

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          MINI ägg!!
          Ägg från artemia kan inte yngelsmälta det är det samma som att mata dig med golfbollar =O)) än värre tennisbollar...
          Gegga??
          Kan du maila mig vilket märke vi talar om här för det låter märkligt..
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av peterhaack
            Fryst Artemia finns i två versionen den versionen som är "nykläckt artemia" och den andra som är "vuxen artemia"
            Nykläckt är väldigt små och är ett utmärkt foder för fjärilsciklider (har själv bolivianska)
            Vuxen artemia är större 3-6mm kanske och är TOKSTORT för fjärliciklid yngel.

            Ett annat frys foder som är bra är bosmider..

            i övrigt när det gäller små yngel så gör som *mmm* man skrapar på frysfodret med ett rakblad eller matkniv sedan ger man ynglena det som är avskrapat..
            Intressant, visste inte att det fanns fryst nykläckt artemia. Däremot så kör jag själv med skalade artemiaägg vilket fungerar bra. De är dock inte frysta men ska förvaras svalt. Annars håller jag med om att bosmider är bra, men det brukar inte fungera förrän ynglena är 1-2 veckor.
            /Mattias

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Ursprungligen postat av mmm
              Intressant, visste inte att det fanns fryst nykläckt artemia. Däremot så kör jag själv med skalade artemiaägg vilket fungerar bra. De är dock inte frysta men ska förvaras svalt. Annars håller jag med om att bosmider är bra, men det brukar inte fungera förrän ynglena är 1-2 veckor.
              Ja fel av mig med bosmider(skulle förklarat bättre där) som du säger det är för lite större yngel men om man skrapar dem med så blir det bra foder även för mindre yngel =O).

              Jodå visst finns det Fryst nykläckt artemia. de som håller med dessa är Åleds vet inte om Fina fisken har dessa men kan inte på minna mig om att de har det.
              Egen kläckt artemia kör jag med oxå ganska enkelt desutom är det färskt och yngelna får simma lite för att få det =O))
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Men varför inte mata dom med nykläckt artemia istället ?

                Då hade dom säkert inte kolat av så fort iaf....tror till och med att dom hade överlevt och kanske blitt stora om alla andra förutsättningar uppfyllts
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Pyret77
                  • March 2006
                  • 20

                  #9
                  Fina fisken va märket på artemian , ska ta nykläckt till nästa gång.
                  nåt förslag på vart jag ska köpa den?
                  har ett par som lägger runt 100 ägg var 10:e dag ungefär.

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pyret77
                    Fina fisken va märket på artemian , ska ta nykläckt till nästa gång.
                    nåt förslag på vart jag ska köpa den?
                    har ett par som lägger runt 100 ägg var 10:e dag ungefär.
                    Köp egna artemiaägg som man själv kläcker i t.ex en gb bigpac glasslåda
                    Busenkelt.

                    Sök på kläcka artemia här på sajten så hittar du massor av smarta tips och lösningar.
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • Pyret77
                      • March 2006
                      • 20

                      #11
                      Tackar!!!!
                      Det är helt otroligt vad det går fel hela tiden med ciklidynglena. Tror vi är inne på 5:e gången nu. Alltid är det NÅGOT som man inte tänkt på.

                      Tack för hjälpen igen.

                      Kommentar

                      • mmm
                        • June 2004
                        • 901

                        #12
                        Ursprungligen postat av peterhaack
                        Jodå visst finns det Fryst nykläckt artemia. de som håller med dessa är Åleds vet inte om Fina fisken har dessa men kan inte på minna mig om att de har det.
                        Egen kläckt artemia kör jag med oxå ganska enkelt desutom är det färskt och yngelna får simma lite för att få det =O))
                        Hmm, har inte sett att Åleds har det, och de har inte sagt något om det tidigare när jag varit ute efter yngelfoder. Är det något nytt de har? Ska antagligen dit och köpa lite mat idag, så då ska jag se ifall de har det. Vore ju jättebra.

                        Ursprungligen postat av drd
                        Köp egna artemiaägg som man själv kläcker i t.ex en gb bigpac glasslåda
                        Busenkelt.
                        Jag kläcker också artemiaägg i glasslåda i början, men lite bökigt tycker jag nog det är...
                        /Mattias

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Ursprungligen postat av mmm
                          Hmm, har inte sett att Åleds har det, och de har inte sagt något om det tidigare när jag varit ute efter yngelfoder. Är det något nytt de har?
                          Nytt nej det har de nog haft länge, bara fråga Janne eller Arnold efter fryst Nykläckt artemia..
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • mayday
                            • November 2005
                            • 2085

                            #14
                            jag matar mina yngel med frusen fulvuxen artiema
                            men jag hyvlar ner spån från den frusna kakan istället istället för o ge en stor bit
                            ______________________________________________

                            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                            Kommentar

                            • Pyret77
                              • March 2006
                              • 20

                              #15
                              Tycker det blir lite kluvet nu he he , ska dom äta ägg eller ska dom kläckas innan, för ägg finns ju å köpa.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...