ger jag tillräkligt med mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vance
    • December 2004
    • 872

    #16
    Men då ser ju firrarna inte maten?
    Mina e helt lost när ljuset inte är tänt iaf...
    Bara döda fiskar simmar med strömmen

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av greken
      Men då ser ju firrarna inte maten?
      Mina e helt lost när ljuset inte är tänt iaf...
      Precis! Då blir det ännu mer ouppäten mat = mer ammonium och nitrit. Du får skippa morgonmatningen i så fall. Men som sagt, nu i början ska du inte ens mata dem varje dag.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • _stiffe_
        • March 2006
        • 520

        #18
        igår låg där ganska mycket ouppäte mat men det tog malarna men jag använder nitrivec var 10de dag som ska hålla nitriten jämnt

        jag har ändrat belysningen också den tänder 10:00 släcker 20:00
        A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
        Skåne biotiop, + sebrafisk..

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          #19
          Skaffa ett nitrittest så ser du ju själv hur du ligger till på den fronten. Lite svårt att säga hur mycket man ska mata generellt tycker jag. 2 min mat skiljer ju ganska mycket på algätare och malawis t.ex. Men när du bara har två dvärgguramis (menar inte att du bör ha fler) så bör du ju kunna se ungefär hur mycket de äter.
          Ha även lite koll på så att en massa foder inte sugs in i filtret. Åter igen, nitrittest är väl nästan ett måste när man startar ett akvarium (i alla fall om man är någorlunda nybörjare).
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av _stiffe_
            igår låg där ganska mycket ouppäte mat men det tog malarna men jag använder nitrivec var 10de dag som ska hålla nitriten jämnt

            jag har ändrat belysningen också den tänder 10:00 släcker 20:00
            Bra med belysningen! Mindre risk för alger och så blir inte fiskarna trötta

            Nitrivec ska inte användas var 10:e dag, utan *varje dag* under de första 10 dagarna. Och även om man tillsätter Nitrivec så måste man mata väldigt sparsamt i början, eftersom bakterierna i Nitrivec behöver tid för att etablera sig i filtret och föröka sig tillräckligt.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • _stiffe_
              • March 2006
              • 520

              #21
              vad jag kunde läsa så skulle jag hälla i 5ml var tionde dag ?!

              ska köpa nitrit test och kh test också i morgon
              A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
              Skåne biotiop, + sebrafisk..

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av _stiffe_
                vad jag kunde läsa så skulle jag hälla i 5ml var tionde dag ?!
                Så här står det på Nitrivecflaskan:

                "1)Condition the aquarium water with Srea Aqutan...according to the directions for use.

                2) After 1 hour add 20 ml of Sera Nitrivec per 100 liters...of aquarium water.

                3) Introduce the first fish into the aquarium water after 24 hours.

                4) Add daily for 10 days, 10 ml of Sera Nitrivec per 100 liters of water daily. Complete this treatment even if you do not detect nitrite from the seventh day.

                5) Feed sparingly

                ETC."

                Det står alltså både att ma ska tillsätta Nitrivec *varje dag i 10 dagar* och att man ska mata sparsamt.

                Med tanke på att du inte följt instruktionerna, plus att du har alldeles för många fiskar för ett nystartat akvarium, är det ännu viktigare att du matar väldigt sparsamt, håller koll på nitriten och om det skulle visa sig att du har fått nitrit (brukar komma efter nån vecka) får du göra ett stort vattenbyte och sen tillsätta 50 ml Nitrivec (plus 10 ml varje dag i 10 dagar de följande dagarna förstås).

                De första veckorna/månaderna efter uppstarten är de känsligaste i ett akvarium.

                Lycka till!
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • _stiffe_
                  • March 2006
                  • 520

                  #23
                  ja jag märkte det imorse men det var min mamma som läst o hon är inte särskilt bra på engelska men jag har hält i det jag ska idag
                  A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                  Skåne biotiop, + sebrafisk..

                  Kommentar

                  • _stiffe_
                    • March 2006
                    • 520

                    #24
                    men jag har bara ca50lit då ska jag väl bara ta hälften av det det står i bruksanvisningen
                    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                    Skåne biotiop, + sebrafisk..

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av _stiffe_
                      men jag har bara ca50lit då ska jag väl bara ta hälften av det det står i bruksanvisningen
                      Ja det är klart
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...