Mata med artemia!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim.S
    • December 2005
    • 417

    Mata med artemia!

    Jag ska köpa artemia och har läst på ur man gör och nu kommer frågan till mig. Hur ska jag se ynglen artemian. Hut får jag upp den ut glasspaketet? Jag har ingen håv som kan ta så små djur. Och måste man skölja dem? Kan man suga upp dem med en så docerings spruta?
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Ursprungligen postat av Joachim.S
    Jag ska köpa artemia och har läst på ur man gör och nu kommer frågan till mig. Hur ska jag se ynglen artemian. Hut får jag upp den ut glasspaketet? Jag har ingen håv som kan ta så små djur. Och måste man skölja dem? Kan man suga upp dem med en så docerings spruta?
    Jag suger upp dom med en doseringsspruta och sköljer dom i en artemiasil.
    Sedan beror det på vad det är för yngel du ska ge dom till. Är det ciklidyngel som är på botten måste du ha en slang för att spruta ner dom till ynglen. Är det levandefödande så är det bara att tömma silen i akvariet.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      #3
      samla ihop dom i ett hörn genom att rikta en lampa dit, sedan är det bara att suga upp dom med en pipett och sila i t.ex. ett kaffefilter (ett sånt man kan använda flera gånger) och mata

      //kim
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • neon_kimpan
        • August 2005
        • 1733

        #4
        ojj du var visst lite snabbare birgitta

        //kim
        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

        Kommentar

        • Joachim.S
          • December 2005
          • 417

          #5
          hur ska jag ge maten genom en slang? Det är till palettciklider. Vad är en pipet?

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Ursprungligen postat av Joachim.S
            hur ska jag ge maten genom en slang? Det är till palettciklider. Vad är en pipet?
            En pipett kan du köpa på apoteket. Egentligen har man den till att suga upp flytande medicin (typ alvedon) till små barn. Ser ut som en sorts spruta.
            Slangen jag har fick jag med mitt filter. En tunn genomskinlig slang (finns säkert i akvarieaffärer) den passade precis till sprutan.

            Jag vet inte hur andra gör men jag ser till att artemian hamnar i ett hörn på silen och la sedan silen i en djup tallrik med lite vatten. Sedan kan jag suga upp artemia + vatten med slangen fäst på pipetten. Och så för man ner slangen i akvariet till botten precis där ynglen är och trycker försiktigt ut artemian till dom.

            Passa dig när det sista kommer ut för då blir det någon sorts ljudbang så fiskarna flyger iväg... Vet inte om det bara är jag som klantar mig men jag vågar aldrig trycka ut det sista vid ynglen utan gör det vid ytan till dom andra fiskarna.

            Hoppas du begrep något av min antagligen totalt förvirrade förklaring...
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              Ursprungligen postat av Birgitta W

              Passa dig när det sista kommer ut för då blir det någon sorts ljudbang så fiskarna flyger iväg... Vet inte om det bara är jag som klantar mig men jag vågar aldrig trycka ut det sista vid ynglen utan gör det vid ytan till dom andra fiskarna.
              är inte det när du sprutar ut luften i sprutan?
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Ursprungligen postat av smurfmats
                är inte det när du sprutar ut luften i sprutan?
                Joo, det är det. Så därför vågar jag inte spruta ut den sista artemian. Låter lite vara kvar och tömmer sprutan vid vattenytan.

                Har gjort misstaget några gånger att tömma hela sprutan och fiskarna hoppar högt! Blir väl någon sorts tryckvåg eller så...
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • Joachim.S
                  • December 2005
                  • 417

                  #9
                  Nu blev det enklare....ska bara skaffa artemia sil och ägg först

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    Ursprungligen postat av Birgitta W
                    Joo, det är det. Så därför vågar jag inte spruta ut den sista artemian. Låter lite vara kvar och tömmer sprutan vid vattenytan.

                    Har gjort misstaget några gånger att tömma hela sprutan och fiskarna hoppar högt! Blir väl någon sorts tryckvåg eller så...
                    men om du vänder upp sprutan i luften o försiktigt pressar ut luften så går det bra, det gör alltid jag eftersom mina firrar har samma reaktioner som dina..
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #11
                      Ursprungligen postat av Joachim.S
                      Nu blev det enklare....ska bara skaffa artemia sil och ägg först
                      Lycka till! Det är inte så svårt, t.o.m. jag har ju klarat av det...
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

                        #12
                        Ursprungligen postat av smurfmats
                        men om du vänder upp sprutan i luften o försiktigt pressar ut luften så går det bra, det gör alltid jag eftersom mina firrar har samma reaktioner som dina..
                        Gör du det innan du stoppar ner slangen i vattnet eller för att få ut det sista i slangen?
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                        Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          jag gör såhär:

                          jag använder en spruta som jag fått från sjukhuset, suger upp den sköljda artemian från silen, då kommer ju luft med såklart... den luften pyser jag ut innan jag stoppar ner sprutan i karet... förstod du?
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #14
                            Ursprungligen postat av smurfmats
                            jag gör såhär:

                            jag använder en spruta som jag fått från sjukhuset, suger upp den sköljda artemian från silen, då kommer ju luft med såklart... den luften pyser jag ut innan jag stoppar ner sprutan i karet... förstod du?
                            OOOKEEEY

                            Skojar bara... Jag suger upp artemian med slangen på, det är kanske inte så smart... Det är alltså bättre att bara ha sprutan och sätta på slangen sedan när man tömt sprutan på luft...???

                            Nu har jag ju inga kakaduayngel så jag tömmer bara silen i akvarierna där jag har yngel.

                            Men nästa fredag ska jag hämta en hona så sedan så... Hoppas jag...
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #15
                              vad är det för slang du pratar om, jag har ingen slang..

                              är du säker på att det är en kakadua nu?
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...