Funkar räkmix till all sorts fisk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cold
    • March 2006
    • 1127

    Funkar räkmix till all sorts fisk??

    Hej.
    Jag har ett antal olika fiskar,å ja har bara vanligt mat(Fling foder).
    Fundera om man kanske ska ta och skaffa nått annat till dom..men ja vet inte vad Jag skulle vilja ha recept till räkmixen,så om det e nån som ha det så är det bara att skriva.
    Gärna något annat skulle jag vilja ha.

    Fiskar:2St Gurami
    5St Zebra fiskar
    3St Silver hajar
    4St Sorgmanteltetror
    1St Pleco
    1St Mal,vet inte namnet men den är gul
    3St Malar vet inte namnet på dom heller men dom äter algerna jätte bra.


    Tack på förhand
    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Visst fungerar Räk mix men det är att föredra att man har omväxling på maten.
    Recept finner du om du söker i hundratals =O))
    Och välkommen till Zoopet
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Cold
      • March 2006
      • 1127

      #3
      Ok.. Jag ska leta på nätet efter det^^.
      Tack för det snabba svaret
      540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Cold du kan söka här inne på forumet då hittar du Riiiktiga grejer hehe.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          De flesta fiskar (vissa arter äter bara vegetabiliskt) kan äta räkmix, men det är inte den lämpligaste maten för alla fiskar, eftersom olika arter har olika näringsbehov. Vissa alg-och växtätande fiskar ska inte få så mycket animaliskt för då kan de få hälsoproblem. Din pleco kan vara en sån. Kan det vara en guldancistrus tror du?

          Ärligt talat så tycker jag att det är märkligt när folk skaffar fiskar utan att veta vad det är för art. Detta eftersom olika arter har olika krav vad gäller både, mat, vatten och miljö. Vissa arter kan även bli väldigt stora...
          Senast redigerad av batski; 06 March 2006, 18:13.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Cold
            • March 2006
            • 1127

            #6
            Det var 2 St Siamesiska algätere
            Och 1 St Guld algätare...
            Jag vet ju vad alla heter,men ja hadde bara glömt bort namnet
            540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Cold
              Det var 2 St Siamesiska algätere
              Och 1 St Guld algätare...
              Jag vet ju vad alla heter,men ja hadde bara glömt bort namnet
              Ok Dina algätare kan äta räkmix, men inte för mycket. De mår bäst i fall du även ger dem algtabletter. Och vad är det för gurami du har? Vissa guramis behöver även vegetabiliskt tillskott.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Cold
                • March 2006
                • 1127

                #8
                Jo ja har köppt tabletter som sjunker ner till botten,sen kommer algätarna å tuggar på den.Det är vitaminer i dom.
                Det är mosaikgurami ja har,dom äter flingfodret jätte bra och är aktiva så gott som hela tiden..
                Jag har också en pump som pumpar bubblor i akvariet,då brukar dom vara där å leka ser det ut som
                540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Mosaikgurami är jättetrevliga och fina De behöver visst vegetabiliskt tillskott. Har du märkt om de äter nånting av malarnas tabletter?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Cold
                    • March 2006
                    • 1127

                    #10
                    Nej det tro ja inte att dom gör,dom kommer direkt till ytan när ja ger dom mat.
                    Å jag har märkt att dom är jätte nyfikna,för när jag kommer till fram rutan då kommer dom på en gång och simmar omkring
                    kan man se om det är hona och hane?? För den ena är lite större än den andra.Plus att den va på den andra förut.För när den mindre kom då jagade den större han..
                    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Cold
                      Nej det tro ja inte att dom gör,dom kommer direkt till ytan när ja ger dom mat.
                      Då kanske du ska köpa sån mat som man ger till levandefödare och ge dem av den ibland. Den innehåller mer vegetabiliskt.

                      Ursprungligen postat av Cold
                      kan man se om det är hona och hane?? För den ena är lite större än den andra.Plus att den va på den andra förut.För när den mindre kom då jagade den större han..
                      Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av just mosaikgurami (annat än att jag har läst om dem och att jag har sett dem hos andra akvarister), men på zoppets infosida om arten står det att "hanen är intensivare röd och har mer utdragna och spetsiga rygg- och analfenor."
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Cold
                        • March 2006
                        • 1127

                        #12
                        Ok.Ja jag får prova att köpa sånt.
                        Men om det är sant det du säger så har jag nog en hona och en hane.
                        Hanen har iallfall slutat att jaga honan

                        Dom är ju jätte snälla,jag har till och med "klappat" dom när ja har gett dom mat
                        Hur stora kan dom bli??För jag funderar på om jag ska ta och skaffa ett 320L akvarium..Är det så att dom anpassar sig efter storleken?
                        Tänkte på att då måste ja skaffa ett större om mina silverhajar ska full vuxna.
                        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                        Kommentar

                        • Cold
                          • March 2006
                          • 1127

                          #13
                          Det är nog lika bra att jag köper ett större om mina siamesiska algätare kan bli 15cm lång
                          540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Cold
                            Ok.Ja jag får prova att köpa sånt.
                            Men om det är sant det du säger så har jag nog en hona och en hane.
                            Hanen har iallfall slutat att jaga honan
                            Grattis!

                            Ursprungligen postat av Cold
                            Dom är ju jätte snälla,jag har till och med "klappat" dom när ja har gett dom mat
                            Ja vad jag har hört och läst om dem så är de väldigt trevliga

                            Ursprungligen postat av Cold
                            Hur stora kan dom bli??För jag funderar på om jag ska ta och skaffa ett 320L akvarium..Är det så att dom anpassar sig efter storleken?
                            Tänkte på att då måste ja skaffa ett större om mina silverhajar ska full vuxna.
                            Enligt artinformationen här på zoopet kan mosaikgurami bli ca 12 cm och silverhajar hela 35 cm. Så det är jättebra att du planerar köpa ett större akvarium.

                            Nja, det är inte riktigt sant att fiskar anpassar sig efter akvariets storlek. Det är snarare så att i ett för litet akvarium kan de inte utvecklas normalt, men det är nog inte så bra för dem. De får nog även försämrad hälsa och det kan tom hända att deras liv förkortas.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Cold
                              • March 2006
                              • 1127

                              #15
                              Oj..Man vil ju inte att dom blir sämre..
                              Jag har hört att det är svårt för guramina att para sig..Dom måste visst ha rätt miljö. Är det dom som lägger skum bo på växterna??
                              Och så har jag ett problem.Eller problem vet jag väl inte om det är men.,min pleco den är så skygg.
                              Den har ett ställe som den alltid är gömd i,det är sällan som den komme fram men den va framme idag och åt på tabletten som jag stoppade ner
                              För att på djur affären då va den mera aktiv.Kan det vara att jag har för litet akvarium??Men den är ca 10cm nu,den jag ha läst så kan den bli :20 inches.det är väl ca50.8cm?
                              540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...