Mata -hur ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fly
    • January 2006
    • 88

    Mata -hur ofta?

    Hej!

    Skulle behöva ett råd, nybörjare som jag är:

    Matar mina fiskar med fryst röda mygglarver/artemia o ibland moina el ärtor. I affären sa de att jag skulle göra det här varannan dag, men jag blir lite osäker, för på många här verkar tycka att varje dag är bäst. Men att de klarar sig en längre tid om de är i bra kondition osv.

    Har: 2 fjärilsciklider, 2 black molly, 2 platy, i kampfiskhona, i ancistrus
    (Fjärilshonan är lite "smalare" (jagas lite av hanen), men äter bra medan molly är glupsk o därmed lite "tjockare")

    Hur ska jag göra: varje dag eller varannan dag? Eller något annat råd?
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    de vanligase är nog o mata varje dag. men se till o inte mata för mycke bara.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      I naturen äter fiskarna det de hittar och jag skulle ha väldigt svårt att tro att de inte skulle hitta mat varje dag.

      Om akvariet är nystartat bör du däremot mata sparsamt. Inte mer än att fiskarna hinner äta upp allting på någon minut.

      Beträffande platy och molly så bör man har flera honor än hanar. Fast i fall akvariet är nystartat bör du vänta med att ta hem fler fiskar. Du har rätt många som det är.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        Ursprungligen postat av Fly
        Hej!

        Skulle behöva ett råd, nybörjare som jag är:

        Matar mina fiskar med fryst röda mygglarver/artemia o ibland moina el ärtor. I affären sa de att jag skulle göra det här varannan dag, men jag blir lite osäker, för på många här verkar tycka att varje dag är bäst. Men att de klarar sig en längre tid om de är i bra kondition osv.

        Har: 2 fjärilsciklider, 2 black molly, 2 platy, i kampfiskhona, i ancistrus
        (Fjärilshonan är lite "smalare" (jagas lite av hanen), men äter bra medan molly är glupsk o därmed lite "tjockare")

        Hur ska jag göra: varje dag eller varannan dag? Eller något annat råd?
        Du kan väl ge lite flingfoder varje dag och lite färskt foder 2-3ggr i veckan istället för flingor....typ!

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Hej Sunkan

          Jag matar mina fiskar två ggr om dagen måttligt det mesta är borta på 5-10min och det sista som blir över äter bottenfisken =O))

          Jag matar varje dag utom den dagen jag har vattenbyte dvs söndagen för min del då får de vara utan mat.
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av peterhaack
            Hej Sunkan

            Jag matar mina fiskar två ggr om dagen måttligt det mesta är borta på 5-10min och det sista som blir över äter bottenfisken =O))

            Jag matar varje dag utom den dagen jag har vattenbyte dvs söndagen för min del då får de vara utan mat.
            10 minuter låter väldigt länge tycker jag. Det är nog för mycket mat. Och varför matar du inte samma dag som du byter vatten? Då är det ju extra rent så då tycker jag de borde få lite mat nån timme efter vattenbytet.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Fly
              • January 2006
              • 88

              #7
              Det är nystartat o jag vet att det verkar vara många fickar (tycker själv det verkar så nedskrivet). Jag har nog förståt det efteråt, men det ser inte så ut...
              Fortsätter att mata varje dag med så mkt som de kan äta på ng minuter (som jag redan gör!)
              Och det där med torrfoder... Om man har möjlighet att mata med annat är väl det bättre? Eller har jag fattat det fel?

              Tack för hjälpen!

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                10 minuter låter väldigt länge tycker jag. Det är nog för mycket mat. Och varför matar du inte samma dag som du byter vatten? Då är det ju extra rent så då tycker jag de borde få lite mat nån timme efter vattenbytet.
                5-10min och det beror på vad jag matar med waffers blir kvar längre än vad låt säga röda mygg.

                Dessutom den maten som ligger i floder och sjöar tror ni att den dimper ner och blir uppäten..

                Brysselkål ligger i vattnet ett par dgar detsamma med en större bit gurka osv..

                Jag matar inte mina filter med mat utan har en biologisk nedbrytning genom min sand/grus

                så 1min 15min 2dygn tror jag gör det samma har inte haft nitrit problem

                Sedan matar jag inte vid vattenbyte för då ger jag pmdd har säkert inget med det att göra men det har bara blivit en matfri dag =O)
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ursprungligen postat av peterhaack
                  Hej Sunkan

                  Jag matar mina fiskar två ggr om dagen måttligt det mesta är borta på 5-10min och det sista som blir över äter bottenfisken =O))

                  Jag matar varje dag utom den dagen jag har vattenbyte dvs söndagen för min del då får de vara utan mat.
                  Har du tänkt på att det sägs att på söndag förbrukas det minst med vatten och risken är störst att få "gammalt" vatten.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • sussia
                    • January 2006
                    • 273

                    #10
                    detta later kanske jatte dumt.... men nar jag byter vatten i karet sa brukar jag (inte alltid men nastan jamt) se till sa bade barn och jag har haft bad/dusch fore.. har fatt for mig att da finns inga daliga rester kvar i roren och det ar ok for vattenbyte... *ler*
                    Break on through to the other side.....

                    Kommentar

                    • sussia
                      • January 2006
                      • 273

                      #11
                      matar gor jag 2 ggr om dan inte mer an de ater pa 2 min... men har markt att pa senaste tiden verkar mina rasboras ata mycket mer an de ska... (magen blir ganska stor) sa jag funderar over hur jag ska fa mindre mat till dem..
                      Break on through to the other side.....

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Har du tänkt på att det sägs att på söndag förbrukas det minst med vatten och risken är störst att få "gammalt" vatten.
                        har hört att vattenverken även trycker ner mer kemikalier i vattnet under helgen.
                        är dock obekräftade uppgifter.

                        Ursprungligen postat av sussia
                        detta later kanske jatte dumt.... men nar jag byter vatten i karet sa brukar jag (inte alltid men nastan jamt) se till sa bade barn och jag har haft bad/dusch fore.. har fatt for mig att da finns inga daliga rester kvar i roren och det ar ok for vattenbyte... *ler*
                        låter vettigt.
                        minskar mängden koppar bl.a som kommer ner i karet då du inte använder vatten som stått.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • sussia
                          • January 2006
                          • 273

                          #13
                          raven: tack... kanns skont att veta att jag inte ar helt korkad...
                          vet inte hur det ar hemma i sverige men har skulle jag kunna tanka mig att de stora vatten forbrukande foretagen fortfarande ar oppna pa helgen... och de flesta manniskor gar ut pa lordagar sa man skulle ju kunna tanka sig att manga duschar pa sondagar...
                          Break on through to the other side.....

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fly
                            Och det där med torrfoder... Om man har möjlighet att mata med annat är väl det bättre? Eller har jag fattat det fel?
                            Fiskarna i naturen äter säkert en mycket mer varierad kost än vad vi kan ge dem i form av frysta små djur. Så jag tror faktiskt att det är bra att ge dem även torrfoder som är ett komplett foder med alla vitaminer och mineraler som de behöver.

                            Ursprungligen postat av peterhaack
                            Dessutom den maten som ligger i floder och sjöar tror ni att den dimper ner och blir uppäten..
                            Men det är betydligt större filter i floder och sjöar Ok allvarligt nu. Det går inte att jämföra såna jämförelsevis enorma vattenmassor med några få liter i ett akvarium. Plus att fiskarna ute i naturen mest äter levand små djur som inte skulle ligga och ruttna i fall de inte blev uppätna.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kramfors
                              Har du tänkt på att det sägs att på söndag förbrukas det minst med vatten och risken är störst att få "gammalt" vatten.
                              Aldrig märkt och har bytt varje söndag(ja inte varje men ni vet hur jag menar) i snart 12år och aldrig hänt att jag fått "gammalt vatten" har inte ens i vattenberedningsmedel aldrig haft en död fisk i samband med vattenbyte iheller så det är nog mest skröna =O)
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...