Fråga angående foder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bakfenan
    • January 2003
    • 56

    Fråga angående foder!

    Hej!
    Jag har en fråga.
    Om man har fiskar i ett sällskapsakvarium, går det då att ge dom vanligt foder, för en del ska ha det, och tillsammans med det vegatabiliskt foder, för dom som ska ha det?

    Blir fiskarna sjuka på något sätt av det eller liknande? OM man ger ungefär varrannan dag eller något.

    Tacksam för svar!

    Mvh Andreas

    Simma på!
    Mvh. Andreas
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Det är nog lättare om du säger vilka fiskar du syftar på.

    MSP
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Bakfenan
      • January 2003
      • 56

      #3
      Hmm nu blir jag lite osäker... Jag vet inte riktigtsäkert vilka som åt vad men:
      Segelfensmolly
      Platy
      Svärdbärare
      Någon mal
      Någon annan enstöring

      Så?

      Simma på!
      Mvh. Andreas

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Alla dessa fiskar äter Flingfoder. Malarna kan du dock stöd mata med lite grönsaker, typ Paprika eller Zuchini. Skär då stora bitar så de andra fiskarna inte kan äta upp dem. Du kan även variera flingorna med grönsaker typ skalade ärtor och majs. Det äe bäst att ha en varierad kost även för fiskar. Lycka till.

        MSP
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Bakfenan
          • January 2003
          • 56

          #5
          Hmm okej, men det står faktiskt vegetabilisk föda, ska jag ignorera det?

          Simma på!
          Mvh. Andreas

          Kommentar

          • petruswang
            • January 2003
            • 327

            #6
            Vanligt flingfoder innehåller även vegetabier. Det handlar oftast om att vissa arter behöver mer fibrer och större andel vegetabilisk föda. Därför kan du komplettera med zuccini och ärter.

            Kommentar

            • Bakfenan
              • January 2003
              • 56

              #7
              Valiga gröna ärtor? Hur fungerar det när man matar med dom då?

              Simma på!
              Mvh. Andreas

              Kommentar

              • petruswang
                • January 2003
                • 327

                #8
                Ärter:
                Köp t ex frysta gröna ärtor. Ta några stycken och tina dem i vatten under några minuter. Skala av yttersta skalet på ärtan. Mjuka upp dem lite mellan fingrarna. Har du små fiskar kan du hacka dem lite. (alltså ärtorna)
                Och så ner i akvariet.

                Zuccini:
                Köp färsk zuccini. Skär en skiva på 1/2cm eller så. Stick genom en tesked i mitten. Ner i akvariet. Låt ligga någon timma. Ta upp skeden och resterna.

                Kommentar

                • Ulla
                  • April 2002
                  • 1163

                  #9
                  Det finns sjunktabletter för bottenlevande fiskar, även vegetabiliska. Jag matar mina malar med Hikari Algea Wafers. Finns andra liknande foder.
                  Men malarna vill nog ha mat lika ofta som de andra fiskarna, så mata med både flingor och grönsaker/tabletter varje dag. Fiskarna vet nog vad de vill äta...

                  Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
                  Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                  Kommentar

                  • Bakfenan
                    • January 2003
                    • 56

                    #10
                    Tebletter låter lite för "Amerikanskt" så att säga , fast det behöver ju inte vara negativt. Jag tror jag håller mig till zuccini och ärtor, misstolka inte. Tack för svaren!

                    Simma på!
                    Mvh. Andreas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...