infusorier ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #16
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Jag använder Gyllenmust för att få infusorier.
    då kanske du vet hur man får bort dom oxå?
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #17
      Ursprungligen postat av andreassofus
      då kanske du vet hur man får bort dom oxå?
      Den här tråden handlar om att få fram infusorier till kampfiskyngel. Såna yngel är alldeles för små för att äta artemia. Har du problem med infusorier du vill ha bort så leta i gamla inlägg eller skapa en egen tråd om det.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #18
        ursäkta mig sonja.
        ska genast sluta skriva
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • idunb
          • August 2005
          • 39

          #19
          Om du ska ha näringsrik mat till dina kampyngel så ta en hårdkokt äggula och blanda med vatten, sen kan du droppa ner de (bara ett par droppar så att de inte blir skit på botten) eller så kan du torka ett bananskal och stoppa ner i vatten så bildas infusorier annars är ett riskorna (råris) i vatten ska funka har jag hört, men jag tror nästan att du har fått infusorier i ditt hö vatten iaf! första gången jag fick kamp yngel trodde jag att artemia skulle funka men såg direkt att de va för stort förståss, men jag hade inte tillgång till hö då (var det enda jag visste då) och jag stoppade bara ner en liten bit utav en gren (torkad) och de klarade sig tydligen på de tills artemian kunde ätas

          Kommentar

          • neon_kimpan
            • August 2005
            • 1733

            #20
            kanske är jag som är lite trög nu, men vad stoppa du ner för gren ??
            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

            Kommentar

            • idunb
              • August 2005
              • 39

              #21
              eftersom jag antog att om det funkade med hö så funkar det väl med en bit torkad gren likväl..

              Kommentar

              • brummel
                • May 2004
                • 73

                #22
                Infusorier finns naturligt i alla i naturen förekommande vattensamlingar, även i en liten grop med regnvatten. Det är en bra första föda för riktigt små nykläckta yngel. Flera av infusorierna är synliga för blotta ögat, om man har god syn, annars be något barn att titta. Toffeldjur är stora, formade som en fot. För att skilja infusorier från annat skräp som virvlar runt i vattnet, skall man titta efter egenrörelser, alltså att infusorierna simmar, rör sig i cirklande rörelser t ex. För att starta en infusoriekultur kan man ta lite torrt gräs, lite gammalt akvarievatten, lite färskt vatten och kanske hämta lite från en damm, helst utan fiskar. Bananskal är utmärkt föda för infusorier och inte något som tar bort dom. Mkt finpulvriserade havregryn, bara dammet ur påsen, likaså dammet ur en tömd burk fiskmat, är bra mat åt infusorierna. Att se sina små yngel simma i ett litet kar med lagom mycket infusorier är en glädje; dom äter kontinuerligt och mår prima. Nästa steg i utfordringen blir nyckläckta cyclops, daphnier, eller artemia. Fördelen med cyclops och daphnier är att dom lever naturligt i sötvatten och finns kvar tills dom blir uppätna. Nackdelen är om man inte silar att stora cyclops kan angripa mycket små yngel.

                Kommentar

                • neon_kimpan
                  • August 2005
                  • 1733

                  #23
                  hmm ok !!

                  men kan man inte ta vanligt vatten och hö i en glasburk eller ?? för om infusorierna finns i själva vattnet så varför ska man ha hö i då ???
                  för jag trodde de fans i höet ?
                  MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                  Kommentar

                  • neon_kimpan
                    • August 2005
                    • 1733

                    #24
                    föresten !!

                    kan man ta vatten från en damm nu när det är fruset ?? aa krossa isen först eller är det typ för kallt för dom nu ?q
                    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                    Kommentar

                    • brummel
                      • May 2004
                      • 73

                      #25
                      I vatten i naturen finns infusorier, möjligen också i små mängder i kranvattnet som emellertid vattenverken gör sitt bästa för att få så rent som möjligt. Höet utifrån och dammvattet är snabbare sätt eftersom där finns infusorier.
                      Att hämta vatten ur en damm utomhus är därför ett bra och snabbt sätt att få en start på infusoriekultur, men torrt gräs och vanligt kranvatten + en del akvarievatten går också bra. Gärna en liten bit bananskal. Om man varit med om att få en oönskad infusoriebildning när man startat upp ett nytt akvarium, kan man förstå varför, om man tänker på hur man då gjorde. Sannolikt mest nytt kranvatten, som "ympas" med infusorier via växter och fiskar som sätts i, det har inte hunnit bli balans i karet och vips kan det bli läge för infusorierna att massföröka sig. En svårighet när man vill ha infusorier är att ha lagom mycket, så att ynglen simmar i mat, men inte så det blir en stinkande soppa. Man får parerara med nytt vatten och mat till infusorierna när det blir för lite, vattenbyte och filtrering om det blir för mycket. Till våren kan Du också om Du har t ex Artemias filtersats, filtrera fram damminfusorier och portionera lagom mycket om ynglen går i ett kar där du inte lyckats skapa en egen odling.
                      Senast redigerad av brummel; 19 January 2006, 12:22.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...