Fasta..???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MiaH
    • December 2005
    • 47

    Fasta..???

    Jag undrar hur viktigt det är att man låter sina fiskar fasta...???

    Mina fiskar får inte fasta speciellt mycket, för jag tycker synd om dom och så får dom mat ändå...!!!

    Visst har jag fastat dom men då är det bara frågan om en dag...!!! Jag vet att jag skämmer bort dom men det är så svårt att gå förbi akvariumet och se dom följa mina rörelser och "tigga" mat. Jag matar dom i vanliga fall morgon och kväll...!!!
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    ja brukar mata mina fiskar 6 dagar i veckan, vet inte om de e nödvändigt o göra så men ja gör så i alla fall. fiskar överlever relativt länge utan mat men de finns ju ingen anledning o inte mata dom heller under en längre tid bara för att dom klarar de, o en undernärd fisk är aldrig rolig o kolla på

    Andreas
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • GAIS4s
      • March 2005
      • 77

      #3
      Vi kan ju med fasta men varför om man inte lider av fetma...?

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        #4
        religösa skäl, rena kroppen.
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Men vad har fiskar för religion?
          Min zoon

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #6
            Ja du nappade på skämtet Visste inte om frågan handlade om fiskar eller människor.
            Jag kan tänka mig att de är nyttigt att fiskarna får fasta ibland.
            Det är kanske inte bra att de har full tarm jämt.
            Jag undrar också över denna fråga.
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #7
              Ursprungligen postat av GAIS4s
              Vi kan ju med fasta men varför om man inte lider av fetma...?
              Att fasta för att man lider av fetma är ju inte så stor ide typ.. Fast kan man ju göra för att rena kroppen lite..te.x
              Tjopp...

              Kommentar

              • jonathan475
                • March 2004
                • 22

                #8
                jag tycker inte fiskar behöver fasta men man ska inte mata för mycket

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Ursprungligen postat av jonathan475
                  jag tycker inte fiskar behöver fasta men man ska inte mata för mycket
                  Om jag förstått det hela rätt så är det för akvariets skull och inte för fiskarnas som man hoppar över matningen någon dag ibland.
                  Rätta mig gärna om jag har fel... på egen risk...
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    Jag låter bli att mata mina ibland för fiskarnas skull... Har inga direkta belägg för att de skulle va hälsosamt.. Men eftersom de e en fisk kan jag tänka mej att dom på nått sätt är skapta för att inte kanske få tag på mat varje dag.. Precis som att jag kan fasta min hund ibland...
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • GAIS4s
                      • March 2005
                      • 77

                      #11
                      Varför skulle det vara bra för akvariet? Skulle avföringen för 1 dags fastande göra så stor skillnad, jag tror d e marginellt!
                      Att fiskarna inte hittar föda i det vilda låter ju &så skumt, där flyter d ju mat hela tiden om det möjligtvis inte är uttorkat...?
                      Verkar vara ett ämne ingen riktigt har ett bra svar på!
                      Innan dess jag får ett så fastar inte jag mina iallafall....

                      Kommentar

                      • Krasch
                        • December 2005
                        • 100

                        #12
                        Mina fiskar får fasta i en dag (matar fredag, borta lördag, matar söndagkväll). Och de verkar må bra. De flesta djur skulle nog må bra att ha en fasta dag. Vila systemet lite grann.

                        Kommentar

                        • sacha
                          • May 2005
                          • 1016

                          #13
                          Ursprungligen postat av GAIS4s
                          Varför skulle det vara bra för akvariet? Skulle avföringen för 1 dags fastande göra så stor skillnad, jag tror d e marginellt!
                          Att fiskarna inte hittar föda i det vilda låter ju &så skumt, där flyter d ju mat hela tiden om det möjligtvis inte är uttorkat...?
                          Verkar vara ett ämne ingen riktigt har ett bra svar på!
                          Innan dess jag får ett så fastar inte jag mina iallafall....
                          Skulle de flyta omkring mat hela dagen borde ju fiskarna va smällfeta.. Matar du fiskarna i karet äter dom ju nästan ihjäl sej..Titta på alla andra djur i naturen.. De e inga fetton som många av oss människor..utan muskelösa deffad kroppar...tänkte att de borde va samma för fiskar... Kan ha helt fel men
                          Tjopp...

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av sacha
                            Jag låter bli att mata mina ibland för fiskarnas skull... Har inga direkta belägg för att de skulle va hälsosamt.. Men eftersom de e en fisk kan jag tänka mej att dom på nått sätt är skapta för att inte kanske få tag på mat varje dag.. Precis som att jag kan fasta min hund ibland...
                            Hmm, det är väldigt stor skillnad mellan fiskar och hundar (vargar) som i det vilda inte får äta varje dag. Små fiskar iaf äter väldigt små ryggradslösa djur som jag tror finns överallt i vattnet, så jag tror snarare att de äter lite och ofta istället som hundar som äter mycket men mer sällan. Algätare till exempel går och småäter nästan hela tiden. Fast det kan hända att jag har fel.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • martal
                              • May 2004
                              • 618

                              #15
                              Jag undrar om man egentligen inte skulle ge lite men ofta.Ursprungligt förslag när det gällde slöjstärt.
                              Dock problem om man inte är hemma på dagarna:-(
                              MVH Marita
                              Det här behöver du veta
                              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...