Hur får man rekordstora fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #16
    Mjo.. visserligen är det väl främst när det vankas mygg som altumen blir som galna. Med andra foder är det inga större problem.
    Kom förresten på att när jag matar i en "annan lucka" så kommer fodret mer i utblåset och sprids bra över hela akvariumet. Så då är det inte heller några problem =)
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #17
      Länken var för övrigt inte alls om praktbotier utan mer om foder?
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        #18
        Ursprungligen postat av y0da
        Länken var för övrigt inte alls om praktbotier utan mer om foder?
        Japp det vart fel länk: detta är den intressanta länken: http://www.zoopet.com/forum/showthre...raktbotia+stim
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        • Shanks
          • September 2005
          • 186

          #19
          Personligen tycker jag att "imponera" är när man har välmående fiskar så lik ursprunget eller "den vilda formen" som möjligt.
          Gärna i biotop-akvarium, då ser det ju ännu häftigare ut
          Du skall icke stjäla!
          Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
          56 L Fisksoppa

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #20
            En Eldstjärt på 17cm vore häftigt tycker jag.
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • Frågvis
              • October 2005
              • 1204

              #21
              Och att ha praktbotior på 30cm vore imponerande inte bara "15cm", men jag har insett att mitt akvarium är för smalt. Så den fisken kommer jag nog inte ha.
              Den som frågar får veta

              Kommentar

              • Frågvis
                • October 2005
                • 1204

                #22
                Jag vill höra mer hur ni fått era fiskar stora och välmående.

                Annars finns ju en tendens att det blir bonsai-fiskar i ens kar.

                Ofta så vill man ju inte fiskarna ska bli stora och ta mycket plats.
                Den som frågar får veta

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #23
                  Får man "bonsai" fiskar så är det väl för att man följer samma princip som med bonsaiträd. Bon = kruka, Sai = träd, dvs krukträd. Ett träd som planteras med väldigt lite jord och inte så jättemycket näring. Trädet anpassar då stam/blad/grenar efter denna miljön och blir således mindre.
                  Får du små och konstiga fiskar så kanske du har drivit upp dem i ett för litet kar och kanske för lite eller dålig/"felaktig" mat?
                  Men ger du fiskarna de förutsättningar som de behöver så bör de nog bli fina och välmående! Kanske finns genvägar att ta för detta också, men jag tror nog priset blir rätt dyrt där. T.ex. leverskador pga "fel" mat som Kjell skrev tidigare.

                  Anpassa ditt kar utefter de fiskar du vill ha, eller anpassa fiskarna efter det karet du vill ha. Ta sedan hand om dem på bästa möjliga sätt så lär du nog få fiskar du kan skryta om! =)
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • Frågvis
                    • October 2005
                    • 1204

                    #24
                    Ursprungligen postat av y0da
                    Anpassa ditt kar utefter de fiskar du vill ha, eller anpassa fiskarna efter det karet du vill ha. Ta sedan hand om dem på bästa möjliga sätt så lär du nog få fiskar du kan skryta om! =)
                    Precis vad jag tänker göra. Men ett akvarie är nästan jämt för litet. Inte så måga fiskar som lever i små pölar som akvarier är i jämförelse med hur mycket vatten de har i naturen.. Visst ska man följa rekomendationerna om akvariestorlek.

                    Jag har inga bonsai-fiskar och vill inte ha det i mitt kommande kar.

                    En sak som jag inte nämt tidigare är i naturen hinner inte fisk bli stor eftersom den ofta blir uppäten.

                    Och jag skulle vilja prata lite mer om växtätande fiskar, de har väl i naturen nästan obegränsad tillgång till mat eller?
                    Den som frågar får veta

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #25
                      Fiskar kan släppa ifrån sig feromoner (hormon), som hämmar tillväxten om de blir för många.
                      Läs här http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=8608&LOPNR=9
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Frågvis
                        • October 2005
                        • 1204

                        #26
                        Tack Kramfors för den intressanta länken, där har jag mycket att läsa.
                        Den som frågar får veta

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #27
                          Jag medger att jag inte läst alla inläggen men vill gärna inflika följande kommentarer. Först - det är väl skillnad på stor och stor - dvs lång eller fet...
                          Annars - det är mat och vattenbyten som gäller...
                          Fick höra en historia här i Huskvarna för ett år sedan om en kommersiell odlare i skånetrakten med egen vattentäkt och fri tillgång till levande vita mygglarver som med 100% vattenbyten dagligen och övermatning kunde få Fundulopanchax-arter som t ex gardneri könsmogna OCH fullvuxna på drygt en månad. När detta hände och sanningshalten i det hela kan jag inte bedöma men jag är inte beredd att avfärda det som en skröna.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Frågvis
                            • October 2005
                            • 1204

                            #28
                            Men man kan fråga sig vad som är bäst. Kanske inte så bra att de växer fort?

                            Måste fiskar växa fort för att bli stora?
                            Den som frågar får veta

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #29
                              Ursprungligen postat av Frågvis
                              Men man kan fråga sig vad som är bäst. Kanske inte så bra att de växer fort? Måste fiskar växa fort för att bli stora?
                              I naturen minskar väl risken för att bli uppäten "på vägen" om man växer snabbt.
                              I akvariet kan det kanske ske långsammare och ändå nå samma resultat i slutlig tillväxt. Å andra sidan tycker jag oftast att de mest snabbväxande ynglen i en kull oftast blir de största fiskarna när uppväxten väl är klar.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              • Frågvis
                                • October 2005
                                • 1204

                                #30
                                Ok men så mycket odling har jag inte tänkt syssla med.
                                Den som frågar får veta

                                Kommentar

                                Arbetssätt...