odling av mask

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    odling av mask

    I och för sej kan man köpa 40-50 metmaskar på fiskredskapsbutiken för 40 kr här i staden och det räcker för drygt två veckor för mitt behov. Ändå så undrar jag lite grand om odling av dessa eller liknande maskar skulle kunna vara en idé?
    När jag grävde i egna komposten gick det minst 50 gråsuggor per mask så det verkar inte vara den bästa idén...
    Någon som vill dela med sej om sina erfarenheter eller ge några tips.
    Lämpligare maskar?
    Kompostmaskar för inomhus bruk - var hur när?
    Killies is a lifetime passion
  • gren
    • September 2005
    • 87

    #2
    Jag är även medlem på ett fiskeforum (fiskesnack.com) och jag vill minnas att maskodling diskuteras där. Det som kom fram var att det inte var särskilt enkelt att odla mask, utan det krävde ganska mycket tid - förvånande nog.

    Nu när höstregnet tittar fram brukar ju maskarna ligga fritt på asfalten, så ut och plocka med dig.

    Kommentar

    • gren
      • September 2005
      • 87

      #3
      Jag hittade inte tråden, men däremot flera där folk ger tips om hur man odlar mask. Kör hårt!



      Senast redigerad av gren; 29 October 2005, 22:50.

      Kommentar

      • Danei
        • September 2004
        • 555

        #4
        Har du mer gråsuggor än mask kan du testa med att vattna komposten. Det låter som att den är för torr.

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Jag vet att morsans kille köpte några speciella kompostmaskar och hade i deras komposttunna (står utomhus året runt, såvitt jag greppar det). Deras kompost är nu så sprängfylld med mask (liten variant, något mindre än vanlig lövmask) så att maskarna ger sig iväg till andra "jaktmarker". Har inte sett komposten eller maskarna själv, men spontant tyckte jag det lät som ett utmärkt fiskfoder. Mer tips än så kan jag inte ge.

          Hilsen,

          P

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Innan jag blev "tokakvarist" och innan sopsorteringens tid så hade jag maskkompost inomhus. Jag hade en plastbalja under köksbänken, i den hade jag en mindre balja med lock och små hål i...den hängde fritt i den första baljan. I botten lade jag ihoptrampade äggkartonger och sedan ett lager jord uppepå. Jag köpte inte någon speciell mask utan vanlig daggmask från fiskeaffären (det var vinter när jag startade, annars kan man väl gräva upp några bara). I komposten lade vi vårt vegetariska hushållsavfall och allt hushållspapper och maskarna förökade sig som kaniner i detta!

            På somrarna hade det en förmåga att bli blomflugor i komposten, så då fick den stå ute, och sedan startade man bara en ny på hösten eller tidig vinter igen! Hoppas tipsen kan hjälpa dig till en lyckad maskodling Erik, de små maskarna kommer säkert att bli jättemumsiga för dina fiskar!
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • apisto_vf
              • August 2004
              • 140

              #7
              Här är en länk till en kul sida. De säljer alla typer av insekter, maskar, m.m. Om man surfar runt lite på sidorna så finns det rätt mycket "matnyttig" information. (Ps. daggmaskar hittas under annelids)

              Senast redigerad av apisto_vf; 31 October 2005, 23:16. Anledning: glömde bifoga länk

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #8
                En inomhuskompost med mask är "a piece of cake" för en akvarist.
                Man använder dyngmask (Eisenia foetida, ser ut som en liten lövmask precis som Patrik skriver). Den har temperaturoptimum vid 10-35 grader (=funkar både inne och i isolerade utekomposter), hög reproduktionstakt och omsätter vegetabiliskt och animaliskt avfall snabbare än andra maskar (egentligen lever den av nedbrytningssvampar som lever på avfallet).
                Någonstans har jag läst att fiskar inte gillar dyngmask, men jag har då sett abborrar sluka mask från gödselstackar med god aptit så det tror jag inte på. Om någon är jätteintresserad kan jag berätta mer.

                Mvh Cecilia

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Tack för alla svar.
                  Temperaturen för metmaskarna som jag köper anges till 10-18 vilket kan vara svårt inomhus.
                  Var får man tag på dyngmasken tro?
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    dyngmask kan de va de som kallas kompostmask ?
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • cecilia
                      • January 2003
                      • 754

                      #11
                      Kompostmask = dyngmask! Jag hittade en startkultur på Blocket för 175 spänn (kan tyckas mastigt men det brukar ligga däromkring). Det finns maskodlare lite varstans, och t.om. en förening (Maskringen) med säte i Luleå. Kom inte och säg att akvaristik är en udda hobby

                      Jag har faktiskt bytt maskägg/cystor mot växter med en kille i Bristol. Jag vet inte om det fungerade att starta en ny kultur med enbart ägg, dock.

                      Mvh Cecilia

                      PS. Jag har aldrig haft problem med flugor, kanske för att jag är notorisk koffeinist, och kaffesump är ju en huskur mot blomflugor. Däremot så finns det ofta någon typ av enkyträer i komposten som extra bonus.

                      Längst ner i denna tråd från ett annat forum finns bilder på min masklåda:
                      Senast redigerad av cecilia; 01 November 2005, 20:31.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Intressant - Visst hade du dessutom tidningspapper på botten eller såg jag fel?
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • harbard
                          • July 2002
                          • 1085

                          #13
                          "Dessutom smakar den illa (avger ett slem) för fåglar och fiskar vilket gör den till ett dåligt foderalternativ för fåglar och en dålig metmask."Citat från nedanstående webbsida: Eisenia foetida: http://www.algonet.se/~peitor/maskar/Efoet.html
                          Mer om daggmask: http://www.ikeepbookmarks.com/browse.asp?folder=80915
                          <<<(^:>*
                          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Ja då håller jag mej till metmasken som de gillar helt klart.
                            Och en burk mask räcker nog två veckor hos mej.
                            Så priset är ju då överkommligt.
                            Matandet av levande foder kulturererna får ju inte ta alltför mycket tid från matandet av fiskarna.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • dave_3000
                              • October 2005
                              • 367

                              #15
                              bara en liten fråga vad är det för fisk som gillar mask

                              Kommentar

                              Arbetssätt...