Hur mycket är lagom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Hur mycket är lagom?

    Har förstått att man ska mata lite om man inte vill ha nitrit, Men hur mycket är lite och ska man mata lite då & då för att någon lättare ska kunna förklara så har jag 20 kardinaltetror 3 svärdbärare 2 blackmolly 1 eldstjärt 1 mal L001 1 jätte liten mal 2 praktbotior. Akvariet är på 93 Liter Nu vill jag inte höra att jag har för mycket fisk i för det har inget med frågan att göra /större på gång)
    Jag har torrfoder (flingor) Frystorkat (tubiflexmaskar) bottenfiskmat (wafers)
    Frysta svarta mygglarver. så jag kan variera kosten. Problemet är att efter varje matning så stiger nitritvärdena (akvariet har varit i gång i 6 veckor) så hur ska jag mata så alla får något i magen utan att nitritvärdena stiger
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    #2
    Är total nybörjare, men jag tror inte du kan bli kvitt med nitriten med så mycket fisk i ett litet akvarium, dom måste ju skita ner ganska mycket.
    Men som sagt, är en helt grön akvarist
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx

    Kommentar

    • bobbyfuller
      • October 2005
      • 538

      #3
      Ursprungligen postat av Lynxx
      Är total nybörjare, men jag tror inte du kan bli kvitt med nitriten med så mycket fisk i ett litet akvarium, dom måste ju skita ner ganska mycket.
      Men som sagt, är en helt grön akvarist
      Tack för svaret det var verkligen till stor hjälp
      **Juwel Trigon 190L**
      If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
      If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

      Kommentar

      • Lynxx
        • October 2005
        • 130

        #4
        Jag ger mina 5 fiskar i ett 54L akvarie ca. en tumnagel "Sera Flake Menu" och en halv tablet "Spirulina" en gång om dagen.
        Proffsen skriver att fiskarna skall äta upp all mat inom 2 min. annars är det för mycket
        _______________________________________________

        Even a fish wouldn't get into trouble
        if it kept its mouth shut
        _______________________________________________
        //Lynxx

        Kommentar

        • gren
          • September 2005
          • 87

          #5
          Jag tycker personligen att det var ett ganska vist svar du fick ovan, om än ej särskilt uttömmande.

          För att få ner nitrithalten så bör du främst investera i en flaska nitrivec, som innehåller de bakterier som du behöver för att bryta ner bland annat nitrit. Snabbväxande växter som vattenpest är mycket bra också.

          Ha en period då du utfodrar fiskarna mycket måttligt (tillsammans med nitrivec). De tål snålt med föda längre än man tror. Utfodra ett par-tre ggr i veckan, och bara så pass att de får i sig allt på 2-3 minuter.

          När du börjat få stabilare och lågt nitrit-värde kan du öka utfodringen långsamt.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            kan ju köpa hem en flaska sera toxivec också.

            används när man upptäckter att nitritnivån ligger högt så har man i toxivec så ska de kunna sänka nivån rätt mycket rätt fort.

            kan ju söka på toxivec härinne så kan du läsa mer om det.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • sacha
              • May 2005
              • 1016

              #7
              Ursprungligen postat av Lynxx
              Jag ger mina 5 fiskar i ett 54L akvarie ca. en tumnagel "Sera Flake Menu" och en halv tablet "Spirulina" en gång om dagen.
              Proffsen skriver att fiskarna skall äta upp all mat inom 2 min. annars är det för mycket
              Jag matar ungefär samma mängd, dock endast flakes, till mina 8st platy å 5st molly å 5st flyingfox

              Så "lite" är svårt att definiera (stavning)

              Jag har också läst överallt att dom ska käka upp på 2min, skulle jag gå efter den kan jag ju ösa i en matsked.. Blackmolly åker ju bara med öppen mun å skyfflar i sej vid ytan liksom
              Tjopp...

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Vad ni som inte har nitritproblem ger era fiskar är inte relevant för frågan. Om frågeställaren matar efter de reglerna kommer han förmodligen aldrig bli av med sina problem.

                Med så mycket fisk i ett så litet kar gäller nog toitalt matstopp för att få ordning på problemen. Vad har du för filter och filtermaterial?
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • bobbyfuller
                  • October 2005
                  • 538

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tropfrog
                  Vad ni som inte har nitritproblem ger era fiskar är inte relevant för frågan. Om frågeställaren matar efter de reglerna kommer han förmodligen aldrig bli av med sina problem.

                  Med så mycket fisk i ett så litet kar gäller nog toitalt matstopp för att få ordning på problemen. Vad har du för filter och filtermaterial?
                  MVH
                  Magnus
                  har ett eheim innefilter 550 liter/h skumpatroner och substrat.
                  Visste att det skulle komma på tal men jag har inte brutit reglen som säger x antal liter = cm i fisk. Det säger ju t o m de främsta & erfarna. Det är inte trångt i mitt akvarie. sen finns det säkert folk som bara har 5 fiskar i ett 230 liters men då kan man lika väl köpa ett akvarie på dvd.Eftersom jag inte får svar på frågan jag ställde utan alla hakar upp sig på ett problem som inte är problemet så glömmer vi det här jag får väl köpa en bok

                  /Bobbyfuller
                  **Juwel Trigon 190L**
                  If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                  If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                  Kommentar

                  • BeachMagnus
                    • August 2005
                    • 49

                    #10
                    En gång varannan dag matar jag, har oändligt mycket cabomba i karet så dem går på salladsdiet Mycket trevlig växt när man fått bukt på den.
                    112l rent kaos
                    24l tillväxt

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Jag vill inte "måla f*an på väggen" men att ge för lite foder som kompensation för överbefolkning kan kan sluta illa för fisken pga. viaminbrist.

                      A, D, E. K vitaminer är fettlösliga och kan därför lagras i kroppen, medan B, och C, vitaminerna är vattenlösliga, vilket gör att de inte kan lagras i kroppen, utan måste tillföras via fodret.
                      Underskott av någon vitamin kan ge upphov till bristsjukdomar av olika slag.
                      Brist på C vitamin gör fisken klen, den får försämrad immunförsvar mot sjukdomar, blödningar i de inre organen, böjd ryggrad hos yngel och blodsjukdomar.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • bobbyfuller
                        • October 2005
                        • 538

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Jag vill inte "måla f*an på väggen" men att ge för lite foder som kompensation för överbefolkning kan kan sluta illa för fisken pga. viaminbrist.

                        A, D, E. K vitaminer är fettlösliga och kan därför lagras i kroppen, medan B, och C, vitaminerna är vattenlösliga, vilket gör att de inte kan lagras i kroppen, utan måste tillföras via fodret.
                        Underskott av någon vitamin kan ge upphov till bristsjukdomar av olika slag.
                        Brist på C vitamin gör fisken klen, den får försämrad immunförsvar mot sjukdomar, blödningar i de inre organen, böjd ryggrad hos yngel och blodsjukdomar.
                        Det är inte överbefolkat Mr bessiwesser
                        **Juwel Trigon 190L**
                        If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                        If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          För mig får folk ha hur många fiskar de vill i sina akvarier, jag påpekade bara att de finns risker med för lite foder.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            Hej Bobbyfuller

                            ditt nitrit problem kan bero på att du inte fått igång din biologiska cykel i karet.
                            Jag kommer att få skit jag med för detta svaret men innefilter *sucks*(enl mig) bilogin blir inte helt korrekt man plockar ju ur filtret ibland och man sköljer(i akvarie vatten) men vissa bakterier dör ändå.
                            Man matar inte bara fisken, med en sådan pump matar man den med(slöseri med mat).

                            Iaf du har inte för många fiskar för ditt 93, jag har sett och hört de som har mycket mer.

                            att mata mindre blir inte bra iheller, ser du att fisken äter upp så e allt frid och fröjd.

                            jag e förespråkare av bottenfilter, och jag kan säga att jag inte plockar upp ngra filter stup i kvarten jag matar inte pumpar med mat, jag ansar växter och byter vattenvarje söndag och matar dem det är allt jag dammsugar inte heller grusen, mitt bottn filter har inte sett dagens ljus på mitt ena kar på över ETT år.
                            har haft akvarier som inte sett dagsljus på TRE år bara gjort vatten byte matat och plockat växter.
                            JAg kör med pmdd och CO2 och jag har nog för mycket fisk i min ena balja med =O)
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • bobbyfuller
                              • October 2005
                              • 538

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kramfors
                              För mig får folk ha hur många fiskar de vill i sina akvarier, jag påpekade bara att de finns risker med för lite foder.
                              det är lungt blir lite sne när jag skriver" Akvariet är på 93 Liter Nu vill jag inte höra att jag har för mycket fisk i för det har inget med frågan att göra /större på gång) " Det folk då gör är att genast påpeka att jag har för mycket fisk i karet. Jag får ju inte svar på frågan jag ställde, alla fiskar rör sig ju inte på samma yta botten fiskarna ser man knappt till kardinalerna simmar i mitten svärdbärare o molly vid vattenytan det är inte trångt det finns gott om plats i det. Har ett överdimesionerat filter. I bland tycker man att det borde finnas forum för alla sedan ett där man kan ställa sina frågor till nån guru som vet vad han säger.
                              /bobbyfuller
                              **Juwel Trigon 190L**
                              If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                              If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...